În cazul banilor din cer
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-cazul-banilor-din-cer/

În “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreţi, foarte contemporană. Aşa cum au sesizat înţelepţii încă de acum şase-şapte decenii banii au câştigat războiul cu zeii. Spectacolul se joacă în seara asta, de la ora 19.00, la Teatrul de Comedie.

Un articol de Andrei Crăciun|23 mai 2014

S-a înregistrat recent, la Teatrul de Comedie, premiera piesei “Bani din cer”, în regia lui Horațiu Mălăele, cu Mihai Bendeac în rolul lui Henry Perkins, Mihaela Teleoacă în rolul lui Jean Perkins, Dragoș Huluba ca Vic Johnson, Delia Nartea în rolul lui Betty Johnson, Șerban Georgevici ca Bill, Marius Drogeanu/Gheorghe Dănilă ca Davenport și Eugen Racoți în rolul lui Slater. “Bani din cer” e o piesă scrisă de maestrul britanic Ray Cooney, acum douăzeci de ani. În engleză, în original, titlul ei era “Funny Money”.

George Mihăiță a jucat opt ani rolul lui Henry Perkins. Apoi, directorul Teatrului de Comedie, ajuns (când?) la 65 de ani, i-a lăsat locul lui Mihai Bendeac. Explică această predare de ștafetă și ca pe o strategie de marketing. E aceasta o trecere prea bruscă, exagerată? Nu neapărat. Prea mondenul Mihai Bendeac joacă energic și convinge și publicul de teatru, nu întotdeauna, ba chiar rareori același cu publicul de televiziune.

În corpul caietului-program, regizorul Horațiu Mălăele nu-și cenzurează crezul artistic: “Într-o lume nimicită de coflicte religioase, interetnice, inter-nu-mai-știu-cum, într-o lume măcelărită de prostie și incultură, singura soluție pământean-tămăduitoare ar fi lumina Spiritului. Știut fiind că și Comedia este chiriașă pe viață în Casa Spiritului, având convingerea că râsul va mântui lumea propunem acest spectacol a cărui singură mare virtute este Umorul”. Umorul, așadar, scris chiar așa – cu majusculă.

Zeul-Ban, întunecarea minții

Și – e adevărat – în “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreți, foarte contemporană. Așa cum au sesizat înțelepții încă de acum șase-șapte decenii banii au câștigat războiul cu zeii. Banii conduc de-acum, fără opoziție, lumea. Și ce comedie poate ieși de la o valiză cu bani găsită întâmplător de un contabil până atunci onest, onest cum Charlie Chaplin în “Monsieur Verdoux”, cel mai bun film al inegalabilului.

Ray Cooney are înțelepciunea să nu deplângă explicit moartea spiritului, să nu tușeze prea gros trista noastră comedie (în care, desigur, se ascunde și o atotputernică tragedie). “Bani din cer” este și nu este despre lăcomie, “Bani din cer” provoacă, omenește, râsul, dar în spatele fiecărui hohot se aude teribila întrebare – tu ce ai fi făcut într-o atare situație?

Actorii joacă bine, cum se joacă îndeobște la “Comedie”, unde tumultul de pasiuni e, de fapt, cel mai greu de stăpânit. Există și un personaj care nu se vede pe scenă – este acea minte comună, acea minte intim umană, care se tot întunecă. Se întunecă pe măsură ce se conturează spectrul unei vieți lipsite de griji (în America de Sud!) pe bani nemunciți.

Finalul ar putea fi fericit, dar, dacă veți avea răgazul să reflectați la el, veți descoperi că poate, totuși, nu e chiar așa.

Foto Bani din cer: Mihai Zgondoiu

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.