Minuscule. Limbajul universal al animației / Anim’est Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/minuscule-limbajul-universal-al-animatiei-animest-chisinau/

Puţine filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediţie Anim’est Chişinău decât simpaticul „Minuscule – La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producţie franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo şi Hélène Giraud.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 octombrie 2014

Anim’est Chişinău / „Minuscule – La Vallée des fourmis perdues” este o un lungmetraj de animație în care dialogurile vorbite obișnuite între „personaje”, în acest caz între insecte (mai exact, între furnici și o buburuză), sunt înlocuite cu onomatopee. Și tocmai în această provocare stă întreaga reușită a filmului – în a produce umor apelând doar la imagine și sunete și renunțându-se la instrumentul mai facil care este cuvântul.

Un astfel de limbaj, atunci când este realizat cu meșteșug, are avantajul universalității – barierele limbii sunt neimportante și rămâne doar plăcerea de a urmări cum se manifestă creativitatea unor oameni talentați (dovada – râsetele deopotrivă ale publicului matur și ale copiilor de la proiecția de joi seară din sala plină a Cinematografului Odeon din centrul Chișinăului).

Cei doi realizatori, care sunt și autorii scenariului, urmează, narativ, pașii consacrați, cei care nu dau greș dacă sunt bine stăpâniți – miezul poveștii este eterna dispută între două tabere, furnicile negre (inofensive și reprezentând binele) și furnicile roșii (periculoase și simbolizând răul), între care își face loc o buburuză (eroul salvator).

De aici se ramifică și sensurile poveștii – prietenie, solidaritate, toleranță față de cei diferiți, eroism, descoperirea sinelui și toate acele trimiteri care nu chestionează convingeri, dar au capacitatea de a binedispune.

„Minuscule” se evidențiază însă prin modul în care Thomas Szabo și Hélène Giraud reușesc să producă umor – de la felul în care au fost concepute insectele (furnicile roșii au ceva din Alien) și până la descrierea detaliată a lumii în care trăiesc (zumzetul deplasării lor imită zgomotul din trafic – unul din trucurile de efect).

„Minuscule” arată încă o dată că animația este cea mai liberă formă de expresie cinematografică, în care autorii nu au nicio limită, cu excepția celei a propriei lor creativități.

Foto: Minuscule, Anim’est Chişinău – animest.md

22
/08
/17

CRONICĂ DE FILM În noul său film, „Loveless”, câştigător al Premiului Juriului la Cannes, Andrei Zviaghinţev sugerează falimentul moral al societăţii ruse a momentului, prin povestea unei familii în descompunere. Deşi lipsit de subtilităţi şi bogat în metafore, filmul impresionează prin forţa evocatoare a imaginii şi a muzicii.

21
/08
/17

Jerry Lewis, considerat un "clovn" al filmelor moderne, cu o mimică elastică, decedat duminică în Las Vegas la vârsta de 91 de ani. Nancy Sinatra, Deana Martin (fiica lui Dean Martin), Jim Carrey, Joan Collins și Jimmy Kimmel se numără printre numeroasele celebrătăți din showbiz care i-au adus un ultim omagiu lui Jerry Lewis.

21
/08
/17

„Eu nu am devenit actor, eu m-am născut actor“ - Toma Caragiu; „Eu nu pot să mă despart de scenă“ - Jean Constantin. Într-o zi de 21 august, la diferenţă de doi ani, se năşteau doi dintre cei mai mari actori români.

16
/08
/17

Actrița Cristina Flutur joacă personajul Alice în lungmetrajul „Grain”, o coproducție Turcia-Germania-Franța-Suedia, selectat în competiția oficială la Festivalul de Film de la Sarajevo, cel mai important eveniment de gen din Europa de Sud-Est. Filmul „Grain” este regizat de regizorul turc Semih Kaplanoglu, câștigătorul Ursului de Aur la a 60-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin.

14
/08
/17

Mrs. Fang, un film documentar al regizorului chinez Wang Bing despre ultimele zile ale unei femei care suferă de Alzheimer, a câștigat Leopardul de Aur, la Festivalul Internațional de Film de la Locarno 2017. Franțuzoaica Isabelle Huppert a fost recompensată cu premiul pentru cea mai bună actriță, pentru rolul său din filmul Madame Hyde.

11
/08
/17

Ediția cu numărul șase a Festivalului de Film Horror și Fantastic Lună Plină a început joi, 10 august. Filmul de deschidere, norvegianul Casa, o poveste cu război și exorcizări, a rulat la grădina Melies. „Este cel mai puțin formal festival pe care îl organizăm și asta ne place cel mai tare. În fiecare an pare că o luăm de la capăt cu organizarea lui, iar această improvizație ne bucură: Lună Plină este cel mai liber festival posibil”, a spus directorul festivalului, Oana Giurgiu.

09
/08
/17

În acest final de săptămână, nimeni nu mai doarme în Biertan. De joi până duminică, între 10 și 13 august, cât ține ediția cu numărul șase a Festivalului de Film Horror & Fantastic Lună Plină, somnul este o activitate tangențială și pur facultativă.