Premiile UNITER au stat sub semnul polemicii
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiile-uniter-au-stat-sub-semnul-polemicii/

Gala Premiilor UNITER a avut loc luni seara, 13 mai, la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi şi a fost transmisă în direct pe TVR 1, TVR HD, TVR Internaţional şi TVR+, de la ora 21.00. Nominalizările la premiile UNITER au stârnit controverse încă din luna martie.

Un articol de Adina Scorţescu|13 mai 2013

Gala Premiilor UNITER a avut loc luni seara, 13 mai, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași și a fost transmisă în direct pe TVR 1, TVR HD, TVR Internaţional şi TVR+, de la ora 21.00. Nominalizările la premiile UNITER au stârnit controverse încă din luna martie.

În urmă cu două luni, criticul de teatru Mircea Morariu (membru al juriului UNITER de anul acesta) amintea pe blogul său din ziarul Adevărul de „afacerea artactmagazine, în care e implicată în chip murdar şi până în gât Cristina Modreanu”. Aceasta avea să-l acuze de calomnie și de faptul că aruncă cu noroi în colegii de breaslă „cu speranţa secretă că va rămâne singur pe baricade, ca nu cumva să se facă vreo comparaţie profesională dăunătoare”.

Dincolo de atacurile la persoană, falia creată între spectacolele cu finanțare de la stat și cele independente a fost evidentă și anul acesta. Din ultima categorie, singurul care apare în lista de nominalizări (la „cea mai bună actriță în rol principal”) este „Capra cu trei iezi”, de la Teatrul Act din București.

Simona Chițan observa, într-un articol din ziarul Adevărul, că – dintre toate nominalizările – la şapte categorii principale sunt opt nume şi producţii ale Teatrului Naţional din Bucureşti, care în plus va mai lua şi un premiu de excelenţă din partea Senatului UNITER pentru conceperea şi „realizarea excepţională a programului Caragiale 2012“. (Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, este şi preşedintele UNITER.)

Omisiuni și adăugiri controversate

Regizorul Andrei Șerban nu a fost nominalizat nici la ,,premiul pentru cea mai bună regie”, nici la cel pentru ,,cel mai bun spectacol” (la fel se întâmpla și cu spectacolul „Troienele”, în urmă cu 22 de ani). În schimb, spectacolul de teatru-dans al lui Gigi Căciuleanu a fost nominalizat la categoria „cel mai bun spectacol” – o extindere conceptuală foarte subiectivă, crede Iulia Popovici, critic de teatru.

„Mă bucur pentru două lucruri: că trei actori din Hedda Gabler au fost nominalizaţi şi că regia nu a fost  menţionată. Am realizat în sfârșit ce mi-am dorit toată viața: să devin invizibil.”

regizorul Andrei Șerban, într-o declarație pentru ziarul Adevărul

La rândul său, regizorul Victor Ioan Frunză, al cărui spectacol „Îngeri în America” de la Teatrul Metropolis a fost omis din lista de nominalizări, este revoltat de minciunile lui Mircea Morariu. Într-un articol publicat în Ziarul Metropolis, declară: „Ca în fiecare an, Gala Premiilor UNITER şi-a început ritualul bizantin. Gafele, dar mai ales incultura teatrală îşi pun pecetea pe selecţiile operate de komisarii nominalizărilor.”

 

Nominalizări UNITER 2013

Cel mai bun spectacol

  • „Călătoriile lui Gulliver” (foto jos), exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • „D’ale noastre” (foto sus) de Gigi Căciuleanu, la Teatrul Naţional Bucureşti
  • „Platonov” de A.P. Cehov, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cea mai bună regie

  •  Radu Afrim, pentru „Năpasta” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Alexandru Dabija, pentru „Două loturi” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Silviu Purcărete, pentru „Călătoriile lui Gulliver” la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cel mai bun actor în rol principal  

  • George Costin, pentru rolul Maiorul din spectacolul „Familia Tót”, la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti
  •  Lari Giorgescu, pentru rolurile din spectacolul „D’ale noastre” la Teatrul Naţional Bucureşti
  •  Nicu Mihoc, pentru rolul titular din spectacolul „Platonov” la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Cea mai bună actriţă în rol principal

  •  Emilia Dobrin (foto jos), pentru rolul Capra din spectacolul „Capra cu trei iezi” la Teatrul ACT Bucureşti
  •  Imola Kézdi, pentru rolul titular din spectacolul „Hedda Gabler” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
  • Tania Popa, pentru rolul Fata din spectacolul „Fata din curcubeu” la Teatrul Naţional Bucureşti

Cea mai bună scenografie 

  • Dragoş Buhagiar, pentru „Călătoriile lui Gulliver”, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
  • Adrian Damian, pentru „Viaţa e vis” la Teatrul Naţional Timişoara
  • Helmut Stürmer, pentru  „Două loturi” la Teatrul Naţional Bucureşti

La categoria „cel mai bun actor în rol secundar” au fost nominalizaţi Bányai Kelemen Barna, pentru rolul Florin din spectacolul „Beznă de mină”, la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, András Hatházi, pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul „Hedda Gabler”, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, şi Marius Manole, pentru rolul Povestitorul din spectacolul „Două loturi”, la Teatrul Naţional Bucureşti.

La categoria „cea mai bună actriţă în rol secundar” au fost nominalizate Enikő Györgyjakab, pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul „Hedda Gabler”, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Ofelia Popii, pentru rolul Sofia Egorovna din spectacolul „Platonov”, la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, şi Olga Török, pentru rolul Sylvia din spectacolul „Fetiţa din bolul peştelui auriu”, la Teatrul German de Stat din Timişoara.

La categoria „cel mai bun spectacol de teatru radiofonic” au fost nominalizate următoarele titluri: „Cei din urmă vor fi cei din urmă” (scenariul şi regia artistică Gavriil Pinte, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune), „D’ale carnavalului” (adaptarea radiofonică şi regia artistică Alexandru Darie, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune) şi „Suzana” (scenariul şi regia artistică Ilinca Stihi, o producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune).

La premiul pentru critică teatrală au fost nominalizați Oltiţa Cîntec, Cristina Rusiecki şi Octavian Saiu.

 

Foto: Bogdan Bădescu, Alexandru Iureș, Teatrul Național Radu Stanca

07
/02
/17

Într-o zi de 7 februarie Charlie Chaplin debuta în rolul care îi va aduce celebritatea, micul Vagabond - Charlot. Tot într-o zi de 7 februaraie  faimosul cuplu Stroe şi Vasilache prezenta în premieră "Bing-bang", primul film sonor realizat la Bucureşti cu o aparatură construită de inginerul roman Argani.

06
/02
/17

Dublă aniversare pe TVR 2, în această seară (6 februarie), de la ora 21.10: "Insula", de Mihail Sebastian a avut premiera în 1947, an în care s-a născut Vladimir Găitan, actor în distribuţia spectacolului. "Insula" a avut premiera acum 70 de ani, în 1947, la Teatrul Municipal, în regia lui Mircea Șeptilici.

06
/02
/17

INIȚIATIVĂ. Teatrul Metropolis, condus de George Ivașcu, propune, la zece ani de la înființare, un spectacol aniversar, în care vor juca zece actori de până în treizeci de ani. Ei au fost selectați de maeștri ai scenei românești de astăzi în cadrul Galei Metropolis 10 ani, eveniment care a avut loc pe 14 decembrie 2016.

06
/02
/17

Cele peste două mii de cărți din casa mea au pornit un miting neautorizat, supărate ca de cinci zile nu am mai citit un rând, lucru care nu s-a mai întâmplat de două ori în ultimii treizeci de ani.

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

06
/02
/17

După o lungă pauză, “Două loturi”, unul din cele mai premiate spectacole ale Teatrului Național din Bucureşti, va putea fi văzut din nou de spectatori, de astă dată pe scena Sălii Pictura, joi 9 și vineri 10 februarie 2017, de la ora 20.00.

06
/02
/17

Într-o zi de 6 februarie se nășteau scriitorul român Geo Bogza, cineaștii François Truffaut și Jim Sheridan și cântăreții Natalie Cole, Bob Marley, Axl Rose și Cătălin Crișan. Tot într-o zi de 6 februarie (1898) avea loc, la Paris, premiera "Poemei romane", compusa de George Enescu, pe atunci în vârstă de 16 ani.

05
/02
/17

În cadrul VAULT Festival 2017, în perioada 8-12 februarie, Atelier Studio Theatre şi Institutul Cultural Român prezintă la Londra premiera britanică a cunoscutei piese a lui Matei Vişniec „Şi cu violoncelul ce facem?”

03
/02
/17

Marele Bal al Operei din Cluj Napoca va avea loc, în acest an, pe 4 martie 2017, la un sfert de secol, de la prima ediţie. Eveniment unic de impact național, amplă manifestare cultural-artistică polivalentă şi gală dedicată valorii, devenit tradiţie la Cluj, Marele Bal al Operei ajunge la cea de-a XXII-a ediţie.

03
/02
/17

Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Teatrul Nottara, în colaborare cu Institutul Italian de Cultură din București, prezintă miercuri, 8 februarie 2017, de la ora 19:30, în sala „George Constantin“ a Teatrului Nottara, spectacolul-lectură Dama de cupă de Gianni Spezzano, piesa câștigătoare a Concursul European de Dramaturgie PopDrama.

03
/02
/17

Teatrul Tineretului are plăcerea de a anunța cea dintâi premieră a anului 2017: Un stejar de Tim Crouch, regia Bobi Pricop. Reprezentațiile vor avea loc cu participarea extraordinară a actorilor Claudiu Bleonț și Ana Ciontea, în zilele de sâmbătă, 4 februarie, și duminică, 5 februarie, de la ora 19.00.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

03
/02
/17

Concluzie: e unul dintre cele mai frumoase, luminoase, bine jucate, credibile și emoționante spectacole pe care le-am văzut de multă vreme încoace. Simplu. Iar o prietenă actriță îmi șoptește că rar vezi mașiniștii aplaudând o piesă din culise. Înseamnă că chiar „a coborât Îngerul”. Un spectacol frumos te pune pe gânduri (nu negre), îți dă bucurie (nu -doar- hlizeală goală) și îți dă un ”ceva” pe care îl porți, apoi, cu tine ca pe o bijuterie pe dinăuntru, mult timp.