Sebastian Crăciun: „Concertele în palate sunt călătorii spirituale în istorie”
https://www.ziarulmetropolis.ro/sebastian-craciun-concertele-in-palate-sunt-calatorii-spirituale-in-istorie/

INTERVIU Sebastian Crăciun, realizator la Radio România Cultural şi preşedinte al Asociaţiei Cultural Sportive Pro Valores, este unul dintre puţinii oameni care au curajul să dedice turnee muzicii camerale. Anul acesta, Muzica Palatelor României a ajuns la ediţia a III-a.

Un articol de Adina Scorţescu|25 iulie 2014

Turneul, care se va desfășura între 9 și 16 august, are în prim-plan un duo de chitare (Kitharsis). Acordurile muzicii de cameră vor răsuna în trei dintre cele mai frumoase palate ale României: Mogoșoaia, Peleș, Marincu.

Cum v-a venit ideea unor concerte organizate în palate și castele?

Cu ani în urmă vizitând castele si palate celebre din Franţa sau Austria şi observând viaţa muzicală pe care o au şi faptul că muzica de bună calitate le dau un plus de atractivitate acestor locuri extraordinare, am ajuns la concluzia ca această idee poate şi trebuie sa fie „importată” şi în România.

Acum şase ani am organizat prima stagiune la Palatul Mogoşoaia; acolo, fosta directoare, Doina Mândru, a îmbraţişat ideea, iar cei care i-au urmat au dezvoltat-o. Dan Croitoru, după primul an al stagiunii, a cumărat un pian de concert, iar Bogdan Popa şi Marius Nae – în următorii ani – au făcut rost de mai multe fonduri, iar stagiunea s-a transformat într-un festival internaţional.

Au urmat iniţierea unei stagiuni la Castelul Peleş, împreună cu fostul meu coleg de şcoală Sebastian Gheorghiu şi, în perioada estivală, organizarea unor turnee naţionale. Primul Turneu Naţional Muzica în Palatele României a avut loc în 2010, iar invitate au fost membrele cvartetului Resonance. A fost un turneu superb, care ne-a purtat în palatele Moldovei; anul următor am invitat în turneu Cvartetul Cantabile din Iaşi. Anul acesta reluăm ideea turneului muzical prin palate. Păstrând nucleul Peleş, Mogoşoaia, ajungem şi în zona Olteniei unde am descoperit un palat superb la Calafat, Palatul Marincu.

Prin ce diferă experiența unui concert la Palatul Mogoșoaia, de exemplu, față de cea a unui concert la Ateneu sau la Sala Radio?

Aş spune că prin atmosferă, prin inedit, printr-o apropiere de o epocă apusă, dar a cărei eleganţă o admirăm. Mai diferă şi prin acustică – la Mogoşoaia sunt spaţii mari, cu marmură, în care sonorităţile muzicale au o rezonanţă specială; la Peleş însă te simţi strivit de somptuozitate, de încărcătura ornamentelor. Aceste concerte sunt adevărate călătorii spirituale în istorie.

Puţini organizatori mai au curajul în România anului 2014 să dedice stagiuni, festivaluri şi turnee muzicii camerale – muzica cea mai profundă şi genul cel mai vitregit în ultimii 25 de ani.

De aceea cred că, aducând muzicieni valoroşi în astfel de spaţii, fac un serviciu atât muzicii, cât şi spaţiilor istorice cu puternică atracţie turistică.

Cum sunt aleși artiștii și cine este Duo Kitharsis?

Eu organizez şi Concursul Internaţional “Drumul spre celebritate”, un concurs inedit care se desfăşoară la Palatul Mogoşoaia. Este un concurs cu multe etape dedicate diferitor instrumente sau ansambluri camerale, o competiţie la care rolul tinerilor spectatori (elevi de la şcolile şi liceele bucureştene) este determinant, ei votând câştigătorii fiecărei etape şi decizând astfel finaliştii.

kitharsisAnul acesta, la etapa de muzică de cameră, a venit un dou de chitare, care studiază în Franţa, Duo Kitharsis, alcătuit din Alexandra Petrişor şi Dragoş Horghidan.

De departe, a fost cea mai interesantă şi mai valoroasă prezenţă în concurs. Ei au câştigat competiţia, apoi au mai câştigat patru concursuri internaţionale la Paris, două în Italia şi unul în Polonia.

Am decis să-i invit pentru ca sunt foarte valoroşi, vin în ţară doar pe perioada verii, iar publicul de acasă trebuie să-i cunoască.

De asemenea, sunt singurii muzicieni pe care i-am ascultat în ultimii ani, la care corpul meu a reacţionat într-un mod inexplicabil de la primele acorduri.

Faptul că ei formează un cuplu, faptul că au poziţie stranie pe scenă (ei cântă faţa în faţă şi nu cu feţele spre publi) îţi dau sentimentul că se cunosc atât de bine, că fac muzică cu atât de multă plăcere, încât îţi insuflă şi ţie, ca spectator, dragostea lor adevărată pentru arta sunetelor.

 

Care este publicul țintă al turneului și cum a evoluat, de la prima ediție?

Încă de la prima ediţie ne-am gândit la experienţe personale extreme de plictisitoare în oraşe aşa-zis turistice, la cât de puţine lucruri poţi să faci fiind în concediu. Aşa că am dus un concert într-un spaţiu care oricum atrage din punct de vedere turistic şi am creat un eveniment viu într-un spaţiu muzeal. Astfel, publicul asistă la un complex sincretic: sunet, imagine, istorie, arhitectură. Publicul ţintă este alcătuit din iubitorii de frumos, turişti sau localnici, tineri sau maturi… şi, credeţi-mă, publicul care a venit o dată la o astfel de experienţă a rămas fidel.

Spre deosebire de concertele tradiționale de muzică clasică, acestea vor avea și un prezentator – chiar dvs. De ce ați ales această formulă?

Pentru a atrage publicul larg consider că trebuie să-l ghidezi, ca o gazdă bună, în spaţiile (muzicale sau istorice) în care-l inviţi. În prezentările mele, care de altfel sunt scurte, nu ţin prelegeri, ci doar îmi introduc prietenii din sală în lumea prietenilor de pe scenă. Cred că o astfel de abordare este mai atractivă decât insipidul program de sală.

Cât costă și de unde se pot cumpăra biletele la concerte?

Nu vor exista bilete pentru concerte. La Peleș se vor obține invitaţii, completând un formular pe site-ul www.peles.ro, cam cu două săptămâni înainte. La Palatul Mogoşoaia se va plăti doar biletul de vizitare a palatului – 5 lei (până atunci poate nu va exista nici plata aceasta modică), iar la Calafat, la Palatul Marincu – intrarea este liberă.

Foto deschidere: Mihai Benea

 

17
/03
/17

Ambasadoare a campaniei „Artiștii pentru artiști”, inițiată de UNITER, Dorina Chiriac vă invită la teatru. Ea joacă rolul principal în “Micul Prinț”, la Teatrul de Comedie, în seara aceasta, de la ora 19.00. Cumpărând bilete la spectacol, contribuiți la fondul de ajutorare a artiștilor în vârstă și în dificultate.

15
/03
/17

Judith State este Sandra din filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, fapt care îi aduce o nominalizare la Premiile Gopo pentru „Cea mai bună actriță într-un rol secundar”. Însă Judith State nu este actriță, ea vine din zona dansului. Cum se împacă, așadar, filmul și dansul contemporan?

15
/03
/17

Face parte din generaţia tânără de actori şi a absolvit Facultatea de Teatru de la Universitatea, Iaşi, la clasa profesorului Sergiu Tudose, în 2003. A debutat ca actor la Teatrul Național din Târgu Mureş. Colaborează permanent cu Teatrul "Tony Bulandra" din Targoviște, Teatrul “L.S. Bulandra” din București și urmează să joace la Teatrul Metropolis din București, în spectacolul “Histerical blindness”, în regia lui Cristi Juncu, spectacol care se află deja în repetiții și care va avea premiera în primăvara lui 2017.

13
/03
/17

Nominalizat la Premiile Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun actor într-un rol principal”, pentru rolul Hogaș din „Câini”, actorul Gheorghe Visu spune că cel mai mult în filmul lui Bogdan Mirică i-a plăcut să tragă cu pistolul, la final.

08
/03
/17

Ana a teminat recent filmările la primul ei lungmetraj american, „Induced Effect”, în care l-a avut ca partener pe Eric Roberts și a început repetițiile la „Upstart”, un show TV despre realizarea unui Start-Up YouTube Channel. Între filmări, a finalizat un pictorial care celebrează actrițe îndrăgite de publicul român.

07
/03
/17

INTERVIU. Mihai Călin (49 de ani) lucrează de peste două decenii la Naționalul bucureștean. E un actor apreciat (premiat de UNITER acum doi ani pentru rolul Caliban din „Furtuna”). L-am văzut de multe ori în ultimul timp și – comit o indiscreție – a fost singurul actor la care am avut permanent senzația că e din ce în ce mai bun.

07
/03
/17

Face parte din generația tânără de actori și este absolventă a Facultății de Teatru, secția actorie, a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”, București, precum și a masteratului, unde i-a avut profesori pe Ion Cojar, Adrian Titieni, Liviu Lucaci și Gelu Colceag.

02
/03
/17

„Pitch Perfect”, filmul despre o trupă a cappella de studenți, este comedia musical pe locul 2 ca încasări din istoria înregistrată a filmului. Filmul a adus în atenția publicului mondial un fenomen muzical vechi de câteva secole bune, care atrage numeroase tipuri de public modern: muzica a cappella.

13
/02
/17

INIȚIATIVĂ Teatrul Metropolis, condus de George Ivaşcu, propune, la zece ani de la înfiinţare, un spectacol aniversar, în care vor juca zece actori de până în 30 de ani, selectaţi de maeştri ai scenei româneşti de astăzi în cadrul Galei Metropolis 10 ani, eveniment care a avut loc pe 14 decembrie 2016.

08
/02
/17

INIȚIATIVĂ Teatrul Metropolis, condus de George Ivașcu, propune, la zece ani de la înființare, un spectacol aniversar, în care vor juca zece actori de până în 30 de ani, selectați de maeștri ai scenei românești de astăzi în cadrul Galei Metropolis 10 ani, eveniment care a avut loc pe 14 decembrie 2016.