27 de filme, 74 de evenimente și 68 de zile de film românesc, la Londra
https://www.ziarulmetropolis.ro/27-de-filme-74-de-evenimente-si-68-de-zile-de-film-romanesc-la-londra/

În vreme ce filmele româneşti cele mai recente sunt primite cu elogii la actuala ediţie a Festivalului de la Cannes, iar cineaştii români strălucesc din nou pe Croazetă, la Londra se lansează cel mai mare proiect dedicat cinematografiei româneşti realizat vreodată în Marea Britanie.

Un articol de Liliana Matei|16 mai 2016

Intitulat „Revoluție în realism” și pregătit de Institutul Cultural Român din Londra în parteneriat cu British Film Institute (BFI), cu sprijinul mai multor instituții și organizații publice și private, programul se va desfășura timp de două luni și va cuprinde peste 70 de evenimente, în principal proiecții de film, dar și întâlniri cu cineaștii, dezbateri, conferințe și expoziții. Proiectul este menit să pună în valoare, în primul rând, extraordinara creativitate și originalitate a „noului cinema românesc”, dar fără a pierde din vedere relația dintre filmele generației tinere și capodoperele deceniilor anterioare. Ca atare, retrospectiva de la BFI Southbank e precedată de câteva proiecții ale unor filme-reper pentru tradiția noastră cinematografică, prezentate în cadrul „Cinematecii românești” de la ICR Londra.

Printre invitații speciali ai programului se numără cunoscuți regizori, actori, scenariști, critici, compozitori și artiști vizuali. De-a lungul celor peste șaizeci de zile de film românesc, se vor întâlni cu cinefilii britanici Teodor Corban, Marian Crișan, Anca Damian, Silviu Gheție, Tudor Giurgiu, Andrei Gorzo, Radu Jude, Florin Lăzărescu, Cristian Lolea, Ana Lungu, Anamaria Marinca, Radu Muntean, Dominique Nasta, Bobby Păunescu și Cristi Puiu. Interlocutorii britanici ai invitaților români vor fi influenții critici și curatori de film Geoff Andrew și Nick Roddick.

Pentru a sublinia câteva dintre antecedentele creative ale așa-numitului Nou Val românesc, proiectul debutează cu o serie găzduită de „Cinemateca românească”, program permanent al ICR Londra lansat în anul 2010, incluzând opere ale unor regizori citați adesea drept surse de inspirație sau referințe ale tinerilor cineaști. În perioada 12-31 mai, în sala de proiecții a Institutului se derulează secțiunea „Precursorii”, din care fac parte peliculele „Concurs” (1982), în regia lui Dan Pița, „Reconstituirea” (1968), în regia lui Lucian Pintilie, „Secvențe” (1982), în regia lui Alexandru Tatos, și „È pericoloso sporgersi” (1993), în regia lui Nae Caranfil.

La BFI Southbank, proiecțiile cu creații definitorii ale cinematografiei românești contemporane încep în data de 2 iunie. De-a lungul întregii luni, în sălile British Film Institute, vor putea fi văzute sau revăzute multe dintre cele mai premiate pelicule din ultimii ani: „Marfa și banii” (r. Cristi Puiu, 2001), „Aferim!” (r. Radu Jude, 2015), „A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006), „După dealuri” (r. Cristian Mungiu, 2012), „De ce eu?” (r. Tudor Giurgiu, 2015), „Eu când vreau să fluier, fluier” (r. Florin Șerban, 2010), „Moartea domnului Lăzărescu” (r. Cristi Puiu, 2005), „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (r. Cristian Mungiu, 2007), „Aurora” (r. Cristi Puiu, 2010), „Hârtia va fi albastră” (r. Radu Muntean, 2006), „Trois exercices d’interprétation” (r. Cristi Puiu, 2013), „Felicia, înainte de toate” (r. Melissa de Raaf și Răzvan Rădulescu, 2009), „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (r. Andrei Ujică, 2010), „Crulic – Drumul spre dincolo” (r. Anca Damian, 2011), „Poziția copilului” (r. Călin Peter Netzer, 2013), „Un etaj mai jos” (r. Radu Muntean, 2015). Programul va include și două premiere: „Orizont” de Marian Crișan și „Autoportretul unei fete cuminți” de Ana Lungu, cu participarea celor doi regizori. Pentru a completa această panoramă a filmului românesc acoperind mai bine de un deceniu, între 7 și 14 iulie ICR Londra va mai prezenta filmele „California Dreamin’” (2007), în regia lui Cristian Nemescu, „Francesca” (2009), în regia lui Bobby Păunescu, și „Domestic” (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

Pe lângă proiecțiile celor peste 25 de filme, va mai avea loc o serie de evenimente speciale, printre care: o discuție despre industria de film din România și succesul Noului Val – avându-i ca protagoniști pe regizorii Radu Muntean, Anca Damian și Tudor Giurgiu -, o dezbatere despre contextul apariției „noului cinema românesc” – cu participarea criticilor Andrei Gorzo, Dominique Nasta, Geoff Andrew și Nick Roddick -, o conferință a lui Geoff Andrew despre realism în cinematografia românească, expoziția de fotografie Freeze Frame semnată de Silviu Gheție, precum și sesiuni de întrebări și răspunsuri cu publicul, la care sunt așteptați regizorii Cristi Puiu, Radu Jude, Marian Crișan, Bobby Păunescu și Ana Lungu, actorii Anamaria Marinca și Teodor Corban, scenaristul Florin Lăzărescu și compozitorul Cristian Lolea.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.