30 de ani de la Căderea Zidului Berlinului. Concertul aniversar „Muzica viitorului, o punte spre Europa de Est”, la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/30-de-ani-de-la-caderea-zidului-berlinului-concertul-aniversar-muzica-viitorului-o-punte-spre-europa-de-est-la-ateneul-roman/

Cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la căderea Zidului Berlinului, Orchestra Filarmonicii Altenburg Gera va susţine o serie de concerte în România. Concertul aniversar de la Bucureşti de duminică, 3 noiembrie 2019, ora 19.00, de la Ateneul Român, va fi condus de dirijorul Laurent Wagner, director general muzical. Solist va fi violoncelistul Mircea Marian.

Un articol de Liliana Matei|31 octombrie 2019

În program vor fi Concertul pentru violoncel şi orchestră de Dan Dediu, în primă audiţie, şi Simfonia nr. 1 în do minor op.68 de Johannes Brahms. Concertul pentru violoncel şi orchestră de Dan Dediu, unul dintre cei mai importanţi compozitori români contemporani, este o lucrare compusă special pentru turneul „Muzica viitorului – o punte spre Europa de Est“. Dan Dediu a conceput acest concert pentru violoncel ca pe o piesă de repertoriu – o lucrare ludică, nepretențioasă și agreabilă, ale cărei părți povestesc pe cale muzicală o istorie captivantă. În mod obișnuit, Dan Dediu se folosește foarte puțin de muzica tradițională românească, dar există momente când apelează la această comoară muzicală. Astfel, partea a patra a concertului pentru violoncel a devenit – după cum susține compozitorul însuși – o combinație între cele Șase dansuri populare românești ale lui Béla Bartók și filmul lui Quentin Tarantino Pulp Fiction. Câteva pasaje ale concertului au luat naștere din colaborarea strânsă cu violoncelistul Mircea Marian.

Turneul se desfăşoară sub patronajul ambasadorului Republicii Federale Germania în România, Cord Meier Klodt, şi al ambasadorului României în Republica Federală Germania, Emil Hurezeanu.

Dan Dediu a studiat compoziţia la Bucureşti cu Ştefan Niculescu şi Dan Constantinescu, iar la Viena cu Francis Burt. Creația sa conține peste 130 de opusuri ce acoperă aproape toate genurile muzicale: patru simfonii şi alte piese pentru orchestră, cinci concerte, patru cvartete de coarde, muzică de cameră în diferite formaţii, muzică pentru pian, coruri, muzică electronică, trei opere. A obținut premii naţionale şi internaţionale de compoziţie şi interpretare, precum şi prin comenzi ale diferitelor festivaluri, ansambluri şi interpreţi renumiţi. De asemenea, a publicat două monografii, un volum de eseuri, precum şi multe studii, articole şi conferinţe. Între 2003 şi 2006 a realizat pentru TVR 88 de episoade din serialul de iniţiere muzicală „Aventura sunetelor”. Posedă experienţă managerială ca director artistic al festivalului Săptămâna Muzicii Noi şi al festivalului Profil. Dan Dediu este profesor de compoziţie, a fost şeful catedrei de compoziţie din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi directorul artistic al ansamblului Profil. Sonoritatea tipică a compoziţiilor sale este definită de mai multe elemente: staccato capricios, imprevizibile schimbări de dispoziţie, intersecţii de temporalităţi, imagistică asociativă bogată, motive melodice pregnante şi memorabile, definiţii psihologice precise realizate numai cu câteva sunete.

Laurent Wagner și-a început studiile în orașul natal, Lyon, și le-a continuat la Paris (pian, fagot, compoziție și muzică de cameră), înainte de a deveni membru în anul 1982 în grupa de capelmaiștri a profesorului Karl Österreicher la Facultatea de muzică din Viena. După câțiva ani în care a activat în calitate de corepetitor și capelmaistru la teatrele din Heidelberg, Gelsenkirchen și Wuppertal și ca maestro interno la Gran Teatre del Liceu în Barcelona, a devenit vicedirector general muzical la Teatrul din Dortmund. Apoi, în 1994 a fost numit Director general muzical la Teatrul de Stat din Saarbrücken. Funcția sa ulterioară de director și dirijor șef al Operei din St. Gallen i-a adus repertoriul italian în centrul activității sale. Parcursul său profesional l-a condus mai apoi către Dublin, unde a devenit dirijor principal al Orchestrei Radio Irlandeze, unde a gestionat și numeroase producții de operă la Opera Ireland, printre care și premiera operei Salome de Richard Strauss. Din 2006, se dedică tot mai mult formării tinerilor cântăreți. Astfel, între 2006 – 2007, a predat la International Vocal Arts Institute din Tel Aviv. Din 2013, coordonează o grupă de dirijori la Conservatorul din Rennes. Pentru numeroasele merite în îndelungata sa carieră ca ambasador al muzicii franceze, lui Laurent Wagner i s-a decernat titlul de Chevalier de l‘Ordre National du Mérite de către președintele Franței. Din stagiunea 2013-2014, Laurent Wagner este director general muzical al Teatrului Altenburg Gera.

Mircea Marian este licențiat în violoncel și absolvent al cursurilor de master ale Universității Naționale de Muzică din București la clasa prof. univ. dr. Marin Cazacu. În prezent, este doctorand în cadrul aceleiași instituții, sub îndrumarea prof. univ. dr. Dan Dediu, solist instrumentist al Orchestrei de Cameră Radio a Societății Române de Radiodifuziune, membru al Duo Cello Jaya, 4Cellos, Orchestrei Române de Tineret, al ansamblurilor Violoncellissimo și Profil. A câștigat numeroase premii. Pe parcursul carierei sale artistice a studiat și a susținut recitaluri, alături de muzicieni de prestigiu, precum Marin Cazacu, Jan-Erik Gustaffson, Alexandra Guțu, Frans Helmerson. Mircea Marian a susținut concerte în calitate de solist, alături de Orchestra de Cameră Radio București, Filarmonica de Stat Arad, Filarmonica Botoșani, Filarmonica de Stat Ion Dumitrescu din Râmnicu Vâlcea. De asemenea, a realizat înregistrări în cadrul Societății Române de Radiodifuziune, atât în calitate de solist, cât și alături de Duo Cello Jaya. A participat la masterclassuri și festivaluri precum: Isa16 – International Summer Academy, SoNoRo Interferențe, Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul Internațional Sergiu Celibidache, Festivalul SoNoRo, Festivalul Enescu și muzica lumii.

17
/11
/23

Înaintea concertului de pe 18 noiembrie de la Arenele Romane, byron lansează un videoclip pentru cea mai complexă piesă din repertoriul trupei - În infern. Scrisă într-o singură zi, orchestrată în 6 luni și filmată în două zile, piesa de zece minute încheie noul album Efemeride.

17
/11
/23

Jessie J, Róisín Murphy, Katie Melua, Delia, Emma, José González, unii dintre cei mai în vogă și apreciați artiști ai momentului, ale căror comunități de fani și urmăritori însumează doar pe YouTube peste 12.000.000 de persoane din întreaga lume și care sunt ascultați de peste 25.000.000 de persoane lunar pe platforma Spotify, vin în premieră la Timișoara, în luna decembrie, pe scena evenimentului „Timișoara 2023 la nesfârșit”

16
/11
/23

Marți, 21 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Radio din București, violoniștii Simina Croitoru și Gabriel Croitoru, acompaniați de pianistul Horia Mihail, vor susține concertul de încheiere a ediției din acest an a Turneului ”Vioara lui Enescu”.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

06
/11
/23

În 2023 se aniversează 190 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari compozitori: JOHANNES BRAHMS. Născut la Hamburg, pe 7 mai 1833, Brahms este considerat, alături de Bach și Beethoven, unul dintre cei trei mari „B” ai muzicii clasice: „Cred în Bach – Tatăl, Beethoven – Fiul și Brahms – Duhul Sfânt al muzicii” – spunea marele dirijor german Hans von Bülow.

30
/10
/23

Grupul de rock alternativ Heartbreak Cinema a lansat o piesă cu un mesaj puternic, care nu poate trece pe lângă urechile ascultătorilor. Punk-ul nu a fost creat pentru a fi confortabil, iar „Fuckaholic” demonstrează rădăcinile genului, prin expunerea experiențelor negative ale Mariei Teodora și a colaboratoarei Iris Danciu