7 daruri de muzică clasică pentru Crăciun și sărbătorile de iarnă
https://www.ziarulmetropolis.ro/7-daruri-de-muzica-clasica-pentru-craciun-si-sarbatorile-de-iarna/

Dintre multele muzici care vă pot bucura, inspira şi relaxa în această perioadă (parcă cea mai frumoasă dintr-un an cam deloc frumos), vă propunem o selecţie care, sperăm, vă va reaminti câteva compoziţii faimoase dar va şi prilejui descoperirea unor muzici interesante.

Un articol de Cristina Enescu Aky|18 decembrie 2020

Da, sunt lucrări de muzică clasică în această mică selecție pe care v-o prezentăm (una complet subiectivă și deloc exhaustivă), dar de o varietate foarte mare: de la zei ai muzicii clasice de acum câteva secole până la un compozitor de secol 20 și chiar un altul de care poate nici nu ați auzit până acum. În orice caz sperăm să vă bucure aceste compoziții, și să vă inspire să căutați mai des frumusețea și energia splendidă a muzicii clasice – care poate face, de fapt, din orice zi o sărbătoare, iar din sărbătoarea Crăciunului o perioadă încă și mai plină de strălucire.

1. Oratoriul de Crăciun (J.S. Bach – aici găsiți un articol dedicat marelui compozitor german) 

Puține lucrări clasice par atât de profund legate de spiritul Crăciunului precum această capodoperă a lui Bach, din 1734. Este formată din 6 cantate, fiecare având povestea ei inspirată din Nașterea Domnului, dar toate formând deopotrivă și o minunată compoziție unitară. În mod interesant, lucrarea este unul din primele exemple de parodie muzicală, o tehnică ce implica adaptarea unui text nou la o muzică preexistentă – căci, ca o ironie, mare parte din muzica acestui Oratoriu fusese scrisă inițial fără niciun scop religios ci pentru celebrarea zilelor de naștere ale unui cuplu princiar german.

2. Simfonia nr. 1 Winter Daydreams/ Vise de iarnă (P.I. Ceaikovski –  despre care puteți citi aici)

O muzică vie, încântătoare, care nu lasă să se întrevadă nimic din corvoada care a însemnat compunerea ei pentru acest prim star internațional al muzicii rusești. A fost de fapt primul succes notabil al său, care i-a rămas foarte drag și despre care scria mai apoi: „Deși e în multe feluri o lucrare imatură, totuși în mod fundamental are mai multă substanță și este mai bună decât oricare dintre lucările mele de maturitate.”

3. The Messiah (G. F. Handel, despre care puteți citi mai multe aici

Una dintre cele mai iubite compoziții ale lui Handel, The Messiah a fost scrisă într-un avânt creator în doar 3 săptămâni, în 1741. Este una dintre cele mai frecvent interpretate lucrări corale din toată muzica occidentală. Când a scris-o, compozitorul german locuia deja în Anglia, unde descoperise (inițial spre dezamăgirea sa) că publicul nu mai era atât de doritor de operă sau de lucrări în italiană sau germană, ci de compoziții în engleză, preponderent pe teme religioase. Deci s-a conformat… și cu ce succes.

4. Troika, din suita Locotenentul Kijé (S. Prokofiev – puteți citi mai multe despre compozitorul rus aici

O piesă care de fapt nu are legătură cu Crăciunul, dar pe care mulți melomani iubesc să o asculte în această perioadă a sărbătorilor de iarnă. În 1975, muzicianul britanic Greg Lake a folosit ca inspirație această lucrare pentru cel mai cunoscut hit al său, „I Believe în Father Christmas”.

5. L’enfance du Christ: The Shepherds’ Farewell (H. Berlioz)

Se bazează pe fragmentul din Biblie ce descrie fuga Sfintei Familii în Egipt pentru a scăpa de persecuțiile împotriva Pruncului. Berlioz nu a fost religios ca adult, dar a rămas toată viața sensibil la frumusețea muzicii religioase ce îl fascinase în copilărie. Compozițiile lui erau adesea primite cu ostilitate de publicul parizian, care le considera în general cam bizare și disonante – totuși, această lucrare a fost un mare succes, și a primit laude din tot Parisul cu excepția a doar doi critici. De fapt, în timpul vieții sale Berlioz a avut mai multe succese cu muzica religioasă, alte exemple în acest sens fiind Messe solennelle sau Te Deum

6. A Ceremony of Carols (Benjamin Britten)

O lucrare din 1942 pentru cor și harpă, una dintre cele mai populare ale compozitorului, dirijorului și pianistului britanic, o figură centrală a muzicii britanice din secolul trecut. La acea vreme, acompaniamentul cu harpă era un lucru destul de neobișnuit, dar astăzi acestă lucrare face parte din repertoriul standard al acestui instrument – și este totodată una dintre cele mai cunoscute compoziții de Crăciun din repertoriul modern.

7. Santa Claus: Christmas Symphony (William Henry Fry)

Un compozitor mai puțin cunoscut (1813-1864), primul compozitor născut în Statele Unite care a scris o simfonie orchestrală și de asemenea o operă ce a fost pusă în scenă acolo. Această simfonie de Crăciun a fost compusă în 1853 și s-a bucurat de un mare succes la public. Ca o curiozitate, se pare că aici apare prima utilizare a saofonului într-o lucrare orchestrală (instrumentul fusese inventat cu doar un deceniu în urmă și era încă considerat o curiozitate).

Cover foto: www.timeout.com



13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.