Marius Boboc/ „Balerinele acvatice”: „Teatrul e mereu capabil să reconforteze sufletele spectatorilor”
https://www.ziarulmetropolis.ro/marius-boboc-balerinele-acvatice-teatrul-e-mereu-capabil-sa-reconforteze-sufletele-spectatorilor/

„Balerinele acvatice” de David Drabek, producţie montată la Metropolis de tânăra regizoare Monica Stoica, este un proiect ce a ieşit câştigător în cadrul primei ediţii a programului „StarT” din 2022.

Un articol de Cristina Enescu Aky|9 mai 2023

Este vorba de o comedie satirică despre umanitatea care se complace în haos și neputință, și se cufundă în imagine și consum. O poveste despre naufragiu uman, vulnerabilitate, tineri derutați de viață, dar și despre iubire, prietenie, salvarea prin imaginație, și bucuria întâlnirii cu ceilalți pe acest drum prin haos numit viața contemporană. Un spectacol ofertant din punct de vedere vizual, provocator din perspectiva formulei teatrale inedite, și interesant datorită atât poveștii cât și a distribuției și regiei „tinere” care se împletesc cât se poate de bine.

„Cine suntem noi? Nu ce ne definește, ci cum existăm noi în acest surplus de informație, în această angoasă generată de o epocă competitivă, în care funcționează acel precept devenit marcă înregistrată al lui Darwin: „supraviețuiește cel mai puternic”. Cât de mult ne mai permitem să fim vulnerabili, adică să ne arătăm așa cum suntem, adevărați, timorați, devorați, plăpânzi și singuri. Singuri? Poate nu: cei trei băieți din piesă au regăsit refugiul prieteniei, înoată sincron în oaza lor de liniște, unde haosul lumii nu răzbate” spune regizoarea Monica Stoica (pe care o puteți descoperi și în acest interviu).

Vă invităm să pre-degustați acest spectacol, ce va avea premiera oficială vineri 12 mai, ora 19:00, la Sala Olga Tudorache a Teatrului Metropolis, prin prisma unuia dintre tinerii actori din distribuție, Marius Boboc.

Marius Boboc

Cum ai descrie această producție?

E un manifest răscolitor care își propune să ne trezească din diverse stări de iluzionare în care riscăm să ne sufocăm, să ne înecăm, în aceste vremuri pripite și trepidante în care viețile noastre riscă să se artificializeze și să se schematizeze, asemănându-se cu niște producții de desen animat lipsite de sens.

Cum a funcționat aici formula cu regizor și actori tineri?

Foarte bine, pentru că am putut comunica cu multă libertate și deschidere. Iar producția rezultată aduce, cred eu, un punct de vedere al tinerei generații de actori și regizori care vor să arate că tinerețea nu este neapărat imaturitate sau infantilitate, chiar dacă se manifestă sub formele derutante ale unui desen animat.

Ce impact are faptul că personajele se adresează direct publicului asupra mesajului spectacolului?

Cred că mesajul dobândește astfel un aspect extrem de incisiv. Dar trecerea bruscă și repetată de la personaj la actor ne ajută să nu fim receptați ca niște atotștiutori înălțați pe piedestalul înțelegerii depline și lansatori de prelegeri moralizatoare.

Care e cheia pozitivă pe care speri să o găsească spectatorii la căderea cortinei?

Fie sub masca tristă a tragediei sau a dramei, fie sub cea zâmbitoare a comediei, teatrul, prin prezentarea într-o manieră artistică a situațiilor prin care trec oamenii, s-a dovedit mereu capabil să reconforteze sufletele privitorilor. Și spectacolul nostru, dincolo de neajunsurile pe care le subliniază, nu prezintă nimic în cheie fatalistă sau irecuperabilă. De aceea cred că lăsarea cortinei conduce la o stare de reflecție și conștientizare și nu la una de disperare.

Care crezi că e drumul actorilor tineri în lumea teatrală și în societatea contemporană?

Drumul actorilor tineri în aceste vremuri este anevoios, dar poate tocmai asta îl face mai interesant și mai frumos. Cred că foarte potrivite de avut în minte sunt vorbele frumoase puse de Marin Sorescu în gura lui Iona: „Răzbim noi cumva la lumină!”

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.