A doua oprire după Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a spectacolului japonez „Dojoji“ va fi la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-doua-oprire-dupa-festivalul-international-de-teatru-de-la-sibiu-a-spectacolului-japonez-dojoji-va-fi-la-teatrul-odeon/

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“ după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Un articol de Andrada Văsii|13 iunie 2013

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“, după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

„Dojoji“ este o poveste veche şi simplă în acelaşi timp, foarte iubită de japonezi. O femeie se îndrăgosteşte de un călugăr şi doreşte să îl revadă. Acesta promite că se va întoarce la ea, dar îşi încalcă promisiunea. Femeia se simte trădată şi pleacă îndurerată în căutarea călugărului.

Din cauza durerii ce o apasă, ea se transformă în şarpe. Încolăcindu-se în jurul clopotului templului Dojoji, unde se ascunsese călugărul, şarpele provoacă un foc care preface în scrum atât clopotul, cât şi pe călugăr.

O legendă cu multe interpretări

În timp, s-au scris mai multe variante ale legendei. Există chiar şi o continuare a acesteia. După ce clopotul a ars, se hotărăşte reconstruirea lui. La ceremonia de sfinţire a noului clopot îşi face apariţia o dansatoare. Aceasta intră în clopot şi se transformă într-un şarpe care repovesteşte întâmplarea călugărului ce a trădat-o. Dansatoarea era chiar femeia înşelată de călugar. În urma rugăciunilor spuse de călugări, femeia şarpe dispare.

Spectacole pe baza poveştii „Dojoji“, sunt frecvent jucate în cele două stiluri teatrale tradiţionale japoneze, no şi kabuki. Iar scriitorii Yukio Mishima şi Torahiko Koori au inclus-o şi ei în opera lor.

 O companie de teatru cu tradiţie în Europa

Yamanote Jijosha este o companie teatrală foarte apreciată în Japonia, înfiinţată în 1984 de către Masahiro Yasuda şi studenţi ai Universităţii Waseda din Tokio.

În ultimii ani, compania a făcut numeroase turnee nu numai în Asia, ci şi în Europa. În 2009 a prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu şi la Teatrul Naţional din Bucureşti  spectacolul „Titus Andronicus“, de W. Shakespeare.

În 2010, „Oedip Rege“ de Sofocle a făcut parte din nou din selecţia Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. În 2011 aceeaşi companie a prezentat spectacolul „Keisei Hangonko“ atât la festivalul de la Sibiu cât şi la Teatrul Odeon.

Foto credit: Yamanote Jijosha

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.