A doua oprire după Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a spectacolului japonez „Dojoji“ va fi la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-doua-oprire-dupa-festivalul-international-de-teatru-de-la-sibiu-a-spectacolului-japonez-dojoji-va-fi-la-teatrul-odeon/

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“ după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Un articol de Andrada Văsii|13 iunie 2013

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“, după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

„Dojoji“ este o poveste veche şi simplă în acelaşi timp, foarte iubită de japonezi. O femeie se îndrăgosteşte de un călugăr şi doreşte să îl revadă. Acesta promite că se va întoarce la ea, dar îşi încalcă promisiunea. Femeia se simte trădată şi pleacă îndurerată în căutarea călugărului.

Din cauza durerii ce o apasă, ea se transformă în şarpe. Încolăcindu-se în jurul clopotului templului Dojoji, unde se ascunsese călugărul, şarpele provoacă un foc care preface în scrum atât clopotul, cât şi pe călugăr.

O legendă cu multe interpretări

În timp, s-au scris mai multe variante ale legendei. Există chiar şi o continuare a acesteia. După ce clopotul a ars, se hotărăşte reconstruirea lui. La ceremonia de sfinţire a noului clopot îşi face apariţia o dansatoare. Aceasta intră în clopot şi se transformă într-un şarpe care repovesteşte întâmplarea călugărului ce a trădat-o. Dansatoarea era chiar femeia înşelată de călugar. În urma rugăciunilor spuse de călugări, femeia şarpe dispare.

Spectacole pe baza poveştii „Dojoji“, sunt frecvent jucate în cele două stiluri teatrale tradiţionale japoneze, no şi kabuki. Iar scriitorii Yukio Mishima şi Torahiko Koori au inclus-o şi ei în opera lor.

 O companie de teatru cu tradiţie în Europa

Yamanote Jijosha este o companie teatrală foarte apreciată în Japonia, înfiinţată în 1984 de către Masahiro Yasuda şi studenţi ai Universităţii Waseda din Tokio.

În ultimii ani, compania a făcut numeroase turnee nu numai în Asia, ci şi în Europa. În 2009 a prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu şi la Teatrul Naţional din Bucureşti  spectacolul „Titus Andronicus“, de W. Shakespeare.

În 2010, „Oedip Rege“ de Sofocle a făcut parte din nou din selecţia Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. În 2011 aceeaşi companie a prezentat spectacolul „Keisei Hangonko“ atât la festivalul de la Sibiu cât şi la Teatrul Odeon.

Foto credit: Yamanote Jijosha

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

29
/02
/24

Noua producție a Fundației Culturale „Camil Petrescu”, podcastul TEATRUL (DE) AZI, continuă seria dialogurilor cu directorul de imagine și producătorul Zomir Dimovici despre felul în care vedem, citim și percepem teatrul astăzi.