S-a lansat expoziția „Bagajele Abandonului. Expoziție colectivă de explorări creative ale granițelor abandonului”
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-lansat-expozitia-bagajele-abandonului-expozitie-colectiva-de-explorari-creative-ale-granitelor-abandonului/

Duminică, 28 ianuarie 2024, s-a lansat expoziţia „Bagajele Abandonului. Expoziţie colectivă de explorări creative ale graniţelor abandonului” în spaţiul galeriei Cartierul Creativ din Amzei 13, Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|29 ianuarie 2024

Realizată de Muzeul Abandonului, în colaborare cu Cartierul Creativ, prin sprijinul Fundației SERA România, CARE France și FONPC, expoziția poate fi vizitată zilnic, până pe 4 februarie, în intervalul orar 14:00 – 20:00.

Bagajele Abandonului este un proiect de comunicare și mediere emoțională inițiat de Muzeul Abandonului în mai 2022. Au fost colectate de atunci aproape 100 de mărturii care vorbesc despre cele mai dramatice momente dintr-o existență, cele în care forțe exterioare și imposibil de controlat te duc în situația de a abandona totul: prietenii, casa, locul în care trăiești sau lucrezi, comunitatea, micile tabieturi, existența așa cum o știi… și să pui în grabă, într-un bagaj, ceea ce pare că poți salva. Proiectul și-a propus să arhiveze istorii și emoții ale unuia dintre cele mai dramatice evenimente din istoria recentă a Europei – conflictul din Ucraina.

Cum s-au colectat poveștile?

Echipa Muzeul Abandonului a inițiat încă din mai 2022 întâlniri cu cei pentru care România devenea temporar spațiu de refugiu. Primul grup de lucru a fost cu un grup de copii care fugiseră dintr-un orfelinat de lângă Odessa, din calea războiului și a atacurilor cu drone. Primele povești intitulate Bagajele Abandonului au fost chiar ale lor, despre micile obiecte salvate în bagaje, care le aminteau de “acasă”: un breloc, tricoul fratelui mai mare care lupta în război, o mașină de cusut, niște caiete. Ni s-a părut că ei sunt esența, liantul dintre Muzeul Abandonului – un proiect despre drama copiilor abandonați ai României și Bagajele Abandonului – un proiect despre fuga din calea războiului, despre ce lași în urmă și ce alegi să iei cu tine când este în pericol chiar viața ta.

Ce găsești în expoziție?

“Tărâmul meu” a fost o activitate componentă a Bagajelor Abandonului, o explorare creativă prin intermediul unor tehnici și metode inspirate din terapia expresivă, sub coordonarea Mihaelei Olimpia Ruscior și a Ralucăi Minoiu. În cadrul proiectului, 11 femei din comunitatea refugiaților ucraineni, au realizat panouri pictate care descriu tărâmurile lor personale, hărți ale propriului corp, nu doar fizic, dar și mental și emoțional. Aceste cartografieri de gânduri, sentimente și istorii au fost realizate de cele 11 femei în jurul experienței războiului și a schimbărilor dramatice pe care acesta le-a adus în viața lor. Exercițiul lor de exprimare și redefinire a noilor granițe personale a fost realizat prin punerea împreună a unor sunete, mișcări, culori, texturi și cuvinte.

Lucrările realizate de cele 11 femei sunt însoțite de texte ghidaj, în care autoarele explică ce simbolizează contururile și granițele lor, de ce au ales anumite texturi, culori, forme și simboluri, călăuzind astfel privitorul prin tărâmurile lor interioare.

Liudmyla Sydorenko, 71 ani

Tărâmul meu este un lac în formă de om, plin de emoții din toate speciile, dar în care nu găsiți nimic viu, cu excepția unor pești micuți, care arată că viața o să continue și ei vor crește. Petele de culoare maro sunt niște cuiburi de păsări. Acum sunt goale, dar viața va ajunge din nou în ele. Când le-am desenat m-am gândit la nepoții mei și nu este întâmplător că sunt la distanță una de alta, pentru că ei sunt în diferite părți ale lumii, pe diferite continente, iar eu nu i-am văzut de atât de mult timp.”

Iryna Bilous, 40 ani

Linia de foc care separă pe mijloc tărâmul meu m-a speriat la început, părea o separare, dar acum o văd ca o graniță unde se unesc două țări. Nu am știut că România și Ucraina au atât de multe lucruri în comun, aici îmi pare că viața nu trebuie tradusă, ne desparte doar limba.

Experiența lor a fost întregită de un punct de vedere conex, prin lentila fotografică a Alexandrei Corcode, studentă la Royal Academy of Art, Haga, unde își finalizează licența în fotografie documentară. Proiectul fotografic semnat de Alexandra poartă titlul de Light Unveiled – Lumina Dezvăluită” și urmărește să ilumineze viețile femeilor ucrainene care au căutat adăpost în inima Bucureștiului, scăpând de impactul aspru al devastării războiului.

Website | Facebook

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.