Adele: Capitolele 1 şi 2 – sexul care vinde
https://www.ziarulmetropolis.ro/adele-capitolele-1-si-2-sexul-care-vinde/

Adele: Capitolele 1 şi 2 (La Vie d’Adèle: titlul original, Blue Is The Warmest Color, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, relaţia dintre două adolescente.

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2013

„Adele: Capitolele 1 şi 2“ („La Vie d’Adèle“: titlul original, „Blue Is The Warmest Color“, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, dar şi declaraţiile actriţelor despre cum au lucrat pentru rolurile lor.

Pelicula a intrat de vineri în cinematografele din România şi este distribuită de Independența Film.

Lungmetrajul regizat de Abdellatif Kechiche spune povestea de dragoste dintre două adolescente, interpretate de actriţele Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux.

După câştigarea celui mai important premiu la Cannes 2013 (Palme d’Or-ul), întrebările presei s-au concentrat, spre nemulţumirea regizorului, pe scena de sex dintre cele două personaje principale. Mai precis, pe declaraţiile făcute de acestea într-un interviu pentru „The Daily Beast” şi apoi pe ieşirile emoţionale pe care actriţele le-au avut fiecare la conferinţa de presă asociată premierei filmului din Los Angeles, SUA.

„Regizorul ne-a avertizat că va trebui să ne dedicăm integral şi să avem încredere oarbă în el. Făcea un film despre pasiune, aşa că a vrut să conţină şi scene de sex, dar fără coregrafie… un fel de scene de sex mai special. Ne-a spus că nu vrea ca personajul său să-şi ascundă sexualitatea, pentru că asta este o componentă importantă în orice relaţie”, a povestit emoţionată Adèle Exarchopoulos.

„Apoi, însă, când am început filmarea propriu-zisă la acea scenă, mi-am dat seama că el chiar vrea  să-i dăm totul… Mulţi regizori nici nu ar fi avut curajul să aducă vorba despre lucrurile pe care el ni le-a cerut să le facem la filmări!”, a dezvăluit Adèle.

Filmul care a stârnit controverse, Adele, a necesitat multe sacrificii

Cealaltă actriţă, Léa Seydoux, a povestit plângând: „Mi-am sacrificat un an din viaţă pentru acest film şi nu am avut viaţă personală în timpul filmărilor. Am dat tot ce-am avut. Eu nu critic regizorul, doar reclam metoda. Era visul meu să lucrez cu el, pentru că în Franţa este unul din cei mai buni regizori ai momentului. Familia mea nu m-a ajutat niciodată! Hai să nu mai vorbim de privilegii aici!”, a exclamat actriţa, care, întâmplător, este şi nepoata lui Jérôme Seydoux, CEO-ul companiei de film Pathé, una dintre cele mai mar companii de producție și de distribuție de film din Franța.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Adele: Capitolele 1 şi 2. Educaţie sentimental-erotică

Cele două au recunoscut împreună că lucrul cu regizorul a fost deosebit de dificil, şi au jurat că n-ar mai face-o niciodată.

La un moment dat, regizorul Abdellatif Kechiche chiar a considerat că La Vie d’Adele nici nu ar trebui lansat deocamdată, din cauză că discuţiile din jurul său vor afecta felul în care publicul va aprecia filmul în sine. Ulterior, el a revenit şi şi-a corectat declaraţia, referindu-se apoi şi la alegaţiile controversate ale actriţelor de la conferinţa de presă.

Adele

Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux în filmul Adele Adele: Capitolele 1 şi 2

„Mi-a fost teamă că discuţiile din jurul filmului vor împiedica oamenii să meargă şi să vadă cu ochii lor ce a declanşat aceste discuţii”, a spus regizorul francez de origine tunisiană într-un interviu acordat Indiewire.com.

Kechiche a precizat că percepţia că actriţele erau furioase după filmările de la Adele: Capitolele 1 şi 2 a fost greşită. Şi că s-au folosit termeni improprii. „Am discutat cu Adèle Exarchopoulos şi mi-a fost clar că ceea ce a spus atunci nu a intenţionat să sune aşa cum a sunat în urechile celor de la conferinţa de presă”, a nuanţat regizorul.

Cât despre Léa Seydoux, actriţă deja celebră în Franţa, Abdellatif Kechiche a fost de părere că ea pur şi simplu „s-a răzgândit” după criza de nervi de la conferinţă.

„A avut o atitudine destul de contradictorie. Am văzut-o (pe Léa – n.red) la Cannes cât de fericită era, aşa că mi-am imaginat că s-a răzgândit. Cred că e posibil să fi fost persoane în jurul ei care să o fi manipulat, să o fi montat împotriva mea, ca să mă submineze. Şi în nici un caz nu mă refer aici la bunicul ei, preşedintele companiei de distribuţie Pathé. N-are de-a face cu el, să fie foarte clar!”, a spus Kechiche.

Adèle: Capitolul „Clarificări, nuanţări, erate”

Ulterior, şi Adele Exarchopoulos a nuanţat lucrurile într-un interviu din 25 octombrie. Întrebată fiind dacă nervozitatea afişată în discuţiile care au urmat premierei a fost cauzată de expunerea ei în film, şi nu neapărat numai în scenele de sex, Adele a răspuns:

„Da, a fost şi asta. Tatăl meu a venit şi el la prima proiecţie. Toată lumea mi-a zis să nu-l aduc, însă m-am gândit că poate nici nu va mai exista un alt film în care să mă vadă. Aşa că am vrut să mă vadă în ăsta. Iar el a fost mândru de mine. A zis că, pe alocuri, nici nu m-a recunoscut.”

După terminarea filmărilor, actriţa recunoaşte că a avut nevoie de un repaos total: „Am mers o săptămînă în Thailanda împreună cu prietenul meu. Asta m-a ajutat mult. Pur şi simplu mi-am spălat creierul. Fără telefoane, fără cineva care să-mi zică «fă asta sau aialaltă!» sau «loveşte-o din nou!». Am făcut masaje şi am fumat iarbă!”

În legătură cu interviul şi cu declaraţiile de la care a pornit tot scandalul, Adele Exarchopoulos a spus: „Cred că este foarte rău că lumea a vorbit despre asta atât de mult. Chiar dacă poate noi i-am provocat. A fost ceva naiv din partea mea şi a lui Léa. Noi doar am povestit nişte lucruri adevărate de la filmări, însă ei au ales doar părţile negative.”

Şi tot ea spune: „Am învăţat atât de mult făcând acest film… Normal că nu te poţi exprima corect când ai trecut printr-o aventură cum a fost turnarea acestei pelicule. Noi trei am tot căutat direcţii împreună, am lucrat la asta împreună. E normal să fie şi ceva conflicte… Am ales să fac acest film în felul în care l-am făcut. Şi mi-a plăcut la nebunie. Mi-e greu să vorbesc despre asta, dar nu pentru că vreau să ascund nişte secrete, ci pentru că totul a fost atât de intens.”

Adele nu merge la Oscar

În ceea ce priveşte participarea lui Adele: Capitolele 1 și 2 / La Vie d’Adèle la premiile Oscar 2014, la secţiunea „Cel mai bun film străin”, aşa cum l-ar fi aşteptat mulţi, se pare că acest lucru nu se va întâmpla.

Pentru că filmul francez să fi fost eligibil pentru Premiile Academiei, ar fi trebuit să fie lansat în Franța între 1 noiembrie 2012 – 30 septembrie 2013, conform regulamentului Academiei Americane. Distribuitorul francez Wild Bunch a ales însă să respecte strategia lansării filmului în Franța și să mențină data de 9 octombrie ca ziua premierei.

Film controversat = succes la box office

De cele mai multe ori, controversele iscate în jurul unui film se concretizează prin încasări la casele de bilete. Este şi cazul lui Adèle: Capitolele 1 și 2 / La Vie d’Adèle.

Aproape 50.000 de spectatori au venit să vadă filmul lui Abdellatif Kechiche numai în prima zi în care acesta a intrat în cinematografele din Franţa. Weekend-ul premierei (9-13 octombrie) a totalizat peste 250.000 de spectatori. În primele 5 zile, circa 260.000 de spectatori au intrat în cinematografe pentru a vedea cîştigătorul Palme d’Or 2013, La Vie d’Adèle.

Deşi puţini s-ar fi aşteptat, avînd în vedere scenele din film şi publicul tradiţional american, şi în SUA lucrurile au stat bine la vânzări: 100.000 $ încasaţi numai în primul weekend în patru cinematografe din New York şi Los Angeles. Aşadar, o medie de 25.000 $ / cinematograf, depăşindu-l pe câştigătorul Palme d’Or-ului de anul trecut, filmul Amour (2012), în regia lui Michael Haneke (şi acesta distribuit în România tot de Independenţa Film), care a adunat numai 22.750 $ / cinematograf numai în primul weekend.

Dar care, ulterior, a strîns 6,7 milioane $ din bilete şi a fost nominalizat la mai multe secţiuni la Oscar.

Foto credit: ©Wild Bunch – Quat’Sous Films, Adele: Capitolele 1 și 2 

01
/04
/15

Miercuri, 15 aprilie, începând cu ora 19.00, iubitorii de film sunt așteptați la Sala ARCUB cu ocazia celei de-a treia ediții a CineȘoc. În luna aprilie accentul se mută pe cinematografia orientală – filmul lunii este aclamatul Harmony Lessons (2013) regizat de Emir Baigazin, o dramă cu accente poetice care s-a remarcat prin tematica abordată: marginalizarea și efectele acesteia.

31
/03
/15

"Verigheta", de Gabriel Achim, "Cristian", de Doina Ruşti, şi "Dumneavoastră, tu", de Bogdan Theodor Olteanu, se numără printre cele 16 scurtmetraje incluse în secţiunea necompetitivă Short Film Corner, un eveniment dedicat profesioniştilor din cinema la Festivalul de Film de la Cannes.

31
/03
/15

Icon production va lansa joi 2 aprilie, în trei cinematografe din capitală, proiectul inedit “Trei scurtmetraje cu CAI PUTERE în regia lui Daniel Sandu”. În cadrul programului vor fi proiectate producțiile realizate de tânărul regizor Daniel Sandu: “Numărătoarea manuală”, “Vocea a doua”, “Cai Putere”.

31
/03
/15

Filmul "Closer to the Moon", de Nae Caranfil, a fost marele câştigător al galei, după ce a obţinut nouă premii Gopo din 12 nominalizări. Filmul lui Caranfil a mai obţinut, printre altele, trofeele pentru cel mai bun scenariu şi pentru cel mai bun regizor. Prezentăm mai jos lista completă a câştigătorilor.

31
/03
/15

Câștigătorii îi știți: Nae Caranfil și „Closer to the Moon” au obținut cele mai importante premii, inclusiv pentru cel mai bun film, la Gala Gopo 2015. Însă vă propunem câteva frivolități subiective „la cald” din sala Studio a Teatrului Național din București.

30
/03
/15

81 de filme româneşti lansate în cinematografe sau în festivaluri în 2014 au fost luate în considerare pentru nominalizările celei de-a noua ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc astăzi, începând cu ora 19.00, la Sala Studio a Teatrului Național București. Prezentatorii Galei din acest an sunt actorii Paul Ipate și Diana Cavallioti.

30
/03
/15

Compania Sony a lansat primul trailer al noului film din seria James Bond, intitulat ”Spectre”, rolul celebrului agent 007 fiind jucat de actorul Daniel Craig. În momentul de faţă nu se cunosc multe detalii despre acţiunea filmului. Conform sumarului oficial al intrigii, ”un mesaj criptic” din trecutul lui James Bond îl trimite să descopere o organizaţie sinistră, informează Huffington Post.

29
/03
/15

Regina Maria, într-un reportaj de un minut, realizat în 1934, la castelul Bran. Filmată în timp ce se plimbă prin grădină, îmbrăcată în costum naţional. Sau alături de Stan şi Bran, cei doi cai ai ei. Sau în timp ce îşi face cumpărăturile în piaţa din sat.

29
/03
/15

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE În „Meandre” (1967), unul dintre cele mai îndrăznețe și inovatoare filme ale cinematografiei române, Mircea Săucan reinventează după propria sensibilitate timpul şi spaţiul.

28
/03
/15

Marți, 31 martie 2015, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru nr.38), va avea loc primul eveniment din seria „ArtIntro”. Invitatul primei întâlniri va fi criticul Andrei Rus, care propune vizionarea filmului Toată lumea din familia noastră, regia Radu Jude. Proiecția va fi urmată de discuții cu publicul despre cum poate fi înțeles filmul și despre modul în care a fost realizat.

27
/03
/15

Ziarul Metropolis, cotidian cultural editat de Teatrul Metropolis din București, împlinește doi ani de existență astăzi, de Ziua Mondială a Teatrului. Zi de zi, publicația a încercat să-și ridice standardul și să ocolească valul de tabloidizare care a afectat chiar și cele mai prestigioase site-uri quality din România.

27
/03
/15

Irina Margareta Nistor, selecţionerul DaKINO, a declarat în deschiderea celei de-a 24-a ediţii a evenimentului cinematografic, care a avut loc la CinemaPRO din Capitală, că s-a îndrăgostit de acest festival în urmă cu 20 de ani, când a făcut parte pentru prima oară în viaţa sa dintr-un juriu. DaKINO 24 a fost deschis de lungmetrajul "Still Alice", cu Julianne Moore în rolul principal, şi regizat de Richard Glatzer şi Wash Westmoreland.

27
/03
/15

Publicul bucureştean va putea descoperi literatura prin intermediul cinematografiei, între 6 şi 8 aprilie, la Emineschool, un festival de film dedicat culturii scrise, care propune ecranizări celebre, discuţii şi întâlniri cu scriitorii la cinema şi documentare despre autori români şi străini.