Alexandra Gulea: „Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare“
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandra-gulea-alexandru-a-aparut-printr-un-miracol-cu-foarte-scurt-timp-inainte-de-filmare/

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său ,,Matei, copil miner”, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească ,,într-un mod concentrat” o stare a societăţii româneşti.

Un articol de |22 noiembrie 2013

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său, „Matei, copil miner“, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească „într-un mod concentrat“ o stare a societăţii româneşti.

Regizoarea Alexandra Gulea (foto dreapta), care a fost prezentă joi seară la premiera lungmetrajului „Matei, copil miner” de la Cinema Studio din Bucureşti, alături de echipa filmului, a mulţumit persoanelor cu care a lucrat la realizarea peliculei, dar şi tatălui său, Stere Gulea, şi lui Vlad Niţescu, care au susţinut-o pe parcursul creării acestui proiect cinematografic.

„Eu m-am născut puţin în cinema, având un tată cineast, deci, pentru mine, ficţiunea a fost undeva aproape. În schimb, cred că în filmul acesta, deşi nu pare, sunt elemente de documentar care joacă un rol important. În alegerea copilului era pentru mine clar că personalitatea lui o să intervină în personalitatea copilului din film, aşa că am preluat foarte mult de el. Ne-am întâlnit undeva la mijloc şi, de asemenea, locul era esenţial pentru mine, pentru că povestea se petrece la Uricani. Am lucrat în decoruri reale, am lucrat şi cu oameni de acolo”, a spus Alexandra Gulea.

Alexandra Gulea l-a întâlnit pe Alexandru Czuli, cel care îl interpretează pe Matei, după ce a văzut toţi copiii din Valea Jiului. „Ne-am dus în absolut toate şcolile, în vreo 30-40 de şcoli şi ne-am uitat în fiecare clasă la copiii de vârsta respectivă. I-am chemat pe mulţi la un casting, în faţa camerei, şi Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare, el dând o probă de fapt pentru un copil care trebuia să cânte în film”, a spus aceasta.

Regizoarea a completat că, în momentul în care l-a auzit cântând, „au început să curgă lacrimile” şi şi-a spus că el este cel care trebuie să interpreteze personajul principal.

Alexandra Gulea şi semnele unui film bun

„Locul mineritului a fost un factor special, deci ştim în timpul comunismului ce forţă reprezentau minerii, dar şi după revoluţie”, a mai spus aceasta.
„Mi se părea că în Valea Jiului pot să povestesc într-un mod concentrat o stare a societăţii româneşti, datorită acestui contrast extraordinar care este acolo, între un peisaj absolut sublim şi ce au făcut oamenii. Mă refer la cum arată intervenţia umană şi de asemenea la epocile în arhitectură – pentru că e arhitectura aceasta stalinistă, cu blocurile lui Ceauşescu.
Vizual, mi se părea că se povesteşte foarte bine starea pe care eu voiam să o povestesc. Văzând filmul, este destul de lesne de înţeles de ce oamenii aceştia trebuie să plece să caute de muncă în străinătate”, a declarat Alexandra Gulea.
Alexandra Gulea Matei copil miner
Alexandru Czuli – Matei, copil miner
Pe de altă parte, regizoarea a relatat că proiectul a durat cinci ani, de la primele călătorii de documentare şi până la premiera de la Rotterdam. Alexandra Gulea a precizat că săptămâna viitoare filmul va rula la Petroşani şi la Uricani.
Matei (Alexandru Czuli) are 11 ani şi este pasionat de ştiinţele naturii. El locuieşte împreună cu bunicul lui (Remus Mărginean) în Valea Jiului. Pentru că părinţii lui sunt plecaţi la muncă în Italia, între copil şi bunic se dezvoltă o relaţie de profundă complicitate. În urma unui incident, Matei este exmatriculat din şcoală, spre disperarea bunicului care reacţionează violent.
Copilul fuge de acasă, iar peregrinările se transformă într-un traseu iniţiatic. Filmul tematizează pierderea înainte de vreme a copilăriei şi confruntarea lui Matei cu duritatea vârstei adulte, notează Mediafax.
Alexandra Gulea este regizoare, monteuză şi scenaristă. A absolvit Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts la Paris şi a studiat filmul documentar la Munich Film School. Documentarul Alexandrei Gulea „Dumnezeu la Saxofon, Dracu’ la Vioară/ God Plays Sax, the Devil Violin” a câştigat opt premii internaţionale, printre care renumitul German Short Film Prize.
Foto credit: Cinemagia, Alexandra Gulea
04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.