Alexandrina Halic, actrița poveste
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandrina-halic-actrita-poveste/

A fost odată ca niciodată, că de n-ar fi, nu s-ar povesti în lumea magică a teatrului pentru copii, o actriţă de poveste, pe nume Alexandrina Halic.

Un articol de Liliana Matei|23 noiembrie 2020

Mititică de statură, dar dăruită cu un talent de nestăvilit, de o candoare dezarmantă și un entuziasm revigorant, eroina noastră a cutreierat ținuturile fabuloase ale basmelor și dramatizărilor populate de eroii literaturii pentru copii, traversându-le cu uimire și încântare.

Interpretări memorabile au marcat fiecare oprire asupra rolurilor care i-au fost hărăzite – și memorabile au fost și fiecare dintre miile de întâlniri cu publicul năzdrăvan din sala de spectacol. A fost Pinocchio, a fost Alice în Țara Minunilor, a fost Micul Prinț și David Copperfield – a fost și continuă să fie o bucurie să o privim și astăzi, jucând cu aceeași forță creatoare neobosită.

Cu ocazia celebrării a 55 de ani de la înființare, Teatrul Ion Creangă alege să-și celebreze trecutul printr-o serie de proiecte dedicate vocilor care i-au clădit prezentul și viitorul. Astfel, primul proiect editorial din Programul aniversar TIC55 este dedicat unei personalități emblematice a teatrului pentru copii: Alexandrina Halic, o actriță care a înnobilat scena Teatrului Ion Creangă de-a lungul a peste cinci decenii de activitate.

Intitulat „Alexandrina Halic – Actrița poveste, albumul ia forma unui amplu interviu acordat de actriță scriitorului și publicistului Ion Moldovan, completat de o generoasă selecție de fotografii și materiale de arhivă. „Prilejuind o nostalgică întoarcere în trecut și o fermecătoare evocare a unui itinerar de creație, după cum amintește criticul literar și teatrologul Doina Modola, care semnează prefața albumului, interviul se împletește cu evenimente decisive din istoria Teatrului Ion Creangă, cu portrete ale unor mari personalități artistice, evocate de Alexandrina Halic, dar și cu emoționante confesiuni ale unora dintre regizorii și actorii care au colaborat cu Alexandrina Halic de-a lungul timpului, printre care: Ion Caramitru, Gelu Colceag, Șerban Puiu, Oana Pellea sau Adela Mărculescu.

Albumul a fost editat de Editura Didactica Publishing House și poate fi consultat în format electronic, gratuit, pe platforma ISSUU.

Lansat în luna mai 2020, cu ocazia împlinirii a cincizeci și cinci de ani de la înființarea Teatrului Ion Creangă, programul aniversar pune în lumină unele dintre cele mai importante momente și personalități artistice care au influențat destinul instituției. În contextul restricțiilor impuse de pandemie, programul se desfășoară pe două paliere: o componentă video online, cuprinzând testimoniale realizate cu implicarea echipei și colaboratorilor Teatrului Ion Creangă și o componentă editorială, care va fi continuată în stagiunile următoare.

Jurnalistul și prozatorul Ion Moldovan s-a născut la Blaj, în anul 1957. Un împătimit spectator și un bun cunoscător al vieții teatrale românești, publică începând din anul 2006 primele sale volume dedicate teatrului: „Câte vieți ai tu, Actorule?” (2006), „11 Artiști de nota 10” (2007), „Dialoguri între viață și artă” (2008). În perioada 2008-2009 lansează două serii editoriale. Prima dintre acestea, realizată în colaborare cu Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian”, este dedicată unor personalități ale teatrului muzical, printre care Daniela Vlădescu sau Mioara Manea. Cea de-a doua serie îmbracă forma unor volume-portret dedicate actorilor Grigore Vasiliu Birlic, Carmen Stănescu, Valeria Gagealov și Simona Bondoc.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.