Alina Cojocaru locuieşte în aer
https://www.ziarulmetropolis.ro/alina-cojocaru-locuieste-in-aer/

FOTOREPORTAJ Alina Cojocaru, „balerina deceniului”, prim-solistă a English National Ballet, a dansat în rol de silfidă – o creatură mitologică a aerului – pe scena Operei Naţionale Bucureşti.

Un articol de Adina Scorţescu|10 decembrie 2013

FOTOREPORTAJ Alina Cojocaru, „balerina deceniului”, prim-solistă a English National Ballet, a dansat în rol de silfidă – o creatură mitologică a aerului – pe scena Operei Naţionale Bucureşti.

Cu o zi înainte de spectacol, la o întâlnire cu jurnaliștii, Alina (32 de ani), cu un corp de copil îmbrăcat în blugi și cămașă neagră, spunea că cel mai frumos lucru în meseria ei sunt emoțiile – „ceva ce simți când te uiți la artist pe scenă”. A doua zi avea să danseze în baletul „La Sylphide” – cel mai nou spectacol al Operei Naționale București -,  pus în scenă de partenerul ei de viață (și fost partener de scenă la Royal Ballet, de unde și-au dat amândoi demisia anul acesta), Johan Kobborg.

Johan spunea acum o săptămână, într-un interviu pentru ziarul Adevărul: „Un balerin îşi foloseşte corpul pentru a spune o poveste, iar acest potenţial artistic îl atinge abia după 30 de ani. Sunt şi excepţii, cum e cazul Alinei Cojocaru, care stăpânea tehnica încă de la 18 ani.”

Care e povestea în „La Sylphide”? Tânărul James (interpretat, în seara premierei, de prim-solistul Royal Ballet Steven McRae) se îndrăgostește de o silfidă – o creatură zburătoare, diafană (Alina Cojocaru).

 „La un moment dat, pentru James, Silfida este un vis. Dar eu trebuie să fiu cât de reală pot, ca să fie visul real pentru el. La începutul spectacolului, Silfida stă în genunchi, lângă scaun, privindu-l pe el. Pentru mine, tot spectacolul pornește de acolo. Dacă eu stau jos și mă gândesc la faptul că am făcut asta de zece ani – să zicem -, o să fiu o silfidă tânără, foarte îndrăgostită. Dar dacă stau și mă gândesc că am făcut asta de o sută de ani, deja silfida mea o să aibă o altă mișcare, o altă greutate, o altă dorință, o altă pasiune pentru James. Totul depinde de cum mă simt în ziua respectivă. Dacă sunt foarte emoționată, foarte bucuroasă și copilăroasă, atunci silfida mea va avea aceleași emoții.”

Alina Cojocaru

PT-sylphide06

La petrecerea din ajunul nunţii, vrăjitoarea Madge (Alexandra Gavrilescu) îi spune logodnicei lui James că soţul ei va fi altul. Nimeni nu o crede.

PT-sylphide02.ok

Tulburat de apariţia Silfidei, James fuge după ea în pădure, acolo unde le va vedea şi pe celelalte silfide.

PT-sylphide22-ok

Dansează amândoi, fără nimeni altcineva în jur, ca şi cum n-ar exista nimeni altcineva pe lume.

PT-sylphide15 ok

James îi dă cadou o eşarfă primită de la vrăjitoarea Madge, care îi spune că aşa o va putea lega de el pe veci.

PT-sylphide29 -ok

Eşarfa e de fapt otrăvită, iar Silfida moare în braţele lui James.

PT-sylphide33 0k

Baletul „La Sylphide“ se termină tragic, dar este un spectacol despre pasiuni, iubire, răzbunare. Cât a fost vis şi cât a fost realitate? Cine ştie… cert e că Alina Cojocaru a dansat sâmbătă pe scena Operei Naţionale Bucureşti.

Foto: Petrică Tănase pentru Ziarul Metropolis (Petrică Tănase Photography)

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.