Almodóvar combate criza economică printr-o comedie extravagantă
https://www.ziarulmetropolis.ro/almodovar-combate-criza-economica-printr-o-comedie-extravaganta/

„Los amantes pasajeros“ este cel mai „gay“ film al regizorului spaniol, după cum a declarat chiar el. Producţia va avea premiera în România pe 31 mai, la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF)

Un articol de Adina Scorţescu|1 mai 2013

„Los amantes pasajeros“ este cel mai „gay“ film al regizorului spaniol, după cum a declarat chiar el. Producţia va avea premiera în România pe 31 mai, la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Într-un interviu apărut în publicaţia britanică „The Observer“, Pedro Almodóvar vorbeşte despre „Los amantes pasajeros“ („Amanţii pasageri“), care pare o metaforă pentru Spania aflată în recesiune: „Am vrut să fie o comedie nebună, ceva escapist, dar este adevărat că sunt lucruri care rezonează cu vremurile în care trăim.“

Acţiunea se petrece într-un avion, de la defectarea acestuia şi până la aterizarea de urgenţă, timp în care pasagerii „dezbrăcaţi de iPhone-uri, filmulețe, Internet şi iPad-uri sunt condamnaţi să fie ei înşişi, înconjuraţi de necunoscuţi“, spune Almodóvar.

Poveştile nerealiste ale personajelor principale (ce includ un bancher corupt care fuge din ţară şi o tânără care pretinde că ar avea o casetă video compromiţătoare pentru rege) par să semene din ce în ce mai mult cu ceea ce spaniolii citesc zilnic în ziare. „După ce s-au terminat filmările, producţia a căpătat şi mai multă relevanţă metaforică“, spune regizorul, referindu-se la scandalurile legate de corupţie, în care au fost implicaţi primul-ministru spaniol Mariano Rajoy şi membrii familiei regale.

Avem limbi ascuţite, dar asta nu înseamnă că vrem pe bune ca persoanele cu care vorbim să păţească lucruri rele. Există o neobrăzată lipsă de inhibiţii în felul în care personajele se poartă şi vorbesc. Ţipă şi se scălămbăie, spunând exact ceea ce simt. Asta nu înseamnă că noi suntem mai sinceri decât britanicii sau că ei sunt mai ipocriţi. Înseamnă doar că noi nu prea suntem capabili să ne ţinem gura. Şi asta dă foarte bine într-o comedie.

Pedro Almodóvar,
regizor 

Deşi a luat Oscarul pentru „Cel mai bun film străin“ în 2000 (pentru „Totul despre mama mea“) şi, din nou, în 2003, pentru „Cel mai bun scenariu original“ (pentru „Vorbeşte cu ea“), compatrioţii încă îl consideră pe Almodóvar un excentric.

Un studiu făcut într-o universitate spaniolă arată că personajele din filmele lui sunt drogate sau în stare de ebrietate în 14% din timp și că 170 de personaje (majoritatea femei) consumă regulat droguri. Regizorul spune că studiul l-a lăsat cu „o senzaţie kafkiană de frică, dezgust, uimire, furie şi indignare“.

Scenarii care duc spre Hollywood

În rolurile pasagerilor din filmul „Amanţii pasageri“ apar câţiva dintre cei mai bine cotaţi  actori spanioli: Javier Cámara, Cecilia Roth, Hugo Silva. Doi dintre favoriţii lui Almodóvar – Penélope Cruz şi Antonio Banderas – au apariţii cameo. Pentru că i-a lansat cariera internaţională lui Penélope Cruz, regizorul primeşte cereri de a juca în filmele sale din partea a numeroase actriţe.

Toată viaţa mea, mari actriţe mi-au cerut roluri. Îşi dau seama că eu nu doar scriu roluri bune pentru femei, ci şi lucrez din greu cu ele. Marile actriţe sunt adesea condamnate la a lucra de unele singure la rol. Când staruri care nu vorbesc spaniolă îmi cer roluri, îmi imaginez că ele mă consideră un regizor care-şi petrece mai mult de jumătate din timp (la filmări şi în preproducţie) lucrând cu actorii. Îşi spun «Vreau pe cineva care mă forţează să lucrez, care mă face să sar fără paraşută şi care are grijă de siguranţa mea.» N-am făcut niciodată un film în engleză, dar o motivaţie ar fi aceea de a lucra cu unele dintre actriţele astea, pe care le ador.

Pedro Almodóvar,
regizor 

Almodóvar are câteva scenarii pe jumătate scrise, dintre care unul a cărui acţiune se petrece la New York.  Dar şansele de a-l filma sunt din ce în ce mai mici, crede el: „Sunt un pic cam bătrân pentru a-mi schimba limba şi cultura. S-ar putea să fie prea târziu ca să încep o treabă de genul ăsta.“

Filmul „Amanţii pasageri“ va fi lansat oficial pe marile ecrane din România pe data de 7 iunie.

Foto: tiff.ro

18
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Proiectat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, „Borgman”, în regia olandezului Alex van Wardermam, se înscrie în seria fabulelor care au ca ţintă predilectă materialismul societăţii moderne şi acea clasă de mijloc blazată în rutina sa emoţională şi familială.

16
/05
/14

 A treia ediție a Festivalului Pelicam are loc la Tulcea între 13 și 15 iunie și aduce filme în premieră națională cu semnătura unor regizori internaționali premiați care ne spun povești despre legături strânse între viața oamenilor și pământurile lor, din pădurea amazoniană până în Laponia.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.