„Amadeus” cu Radu Beligan și Răzvan Vasilescu, luni, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/amadeus-cu-radu-beligan-si-razvan-vasilescu-luni-la-tvr-2/

Rivalitatea muzicală, şi nu numai, din „Amadeus” de Peter Shaffer prilejuieşte întâlnirea efervescentă dintre doi mari actori – Radu Beligan şi Răzvan Vasilescu, luni, 19 octombrie, la ora 19.30, pe TVR 2.

Un articol de Petre Ivan|18 Octombrie 2015

Piesa este propusă spre difuzare de Casa de producție a TVR cu ocazia aniversării regizorului Dinu Cernescu, care pe 18 octombrie împlinește 80 de ani și este cel care a montat-o prima oară în România în 1982, pentru a o relua în 1990 în platourile TVR, cu aceiași mari actori în rolurile principale.

„Amadeus” este o dramă despre ultimii ani de viață ai lui Wolfgang Amadeus Mozart, așa cum sunt povestiți de Salieri, un muzician complexat aflat, în ciuda diferenței de vârstă, într-o competiție – nu doar muzicală – cu genialul compozitor. Acțiunea se desfășoară la sfârșitul secolului al XVIII-lea cu precădere în Viena. Textul este structurat ca un flash back segmentat al lui Salieri care, la bătrânețe, este vizitat de un preot pentru a se spovedi, pretext pentru a derula în fața ochilor noștri viața plină de excese a lui Mozart, compozitorul pe care astăzi îl știe și admiră o lume întreagă.

Premiera mondială a piesei a avut loc la Londra în 1979, și trei ani mai târziu Dinu Cernescu o urca pe scena Teatrului Giulești. Peter Shaffer, dramaturgul, povestește într-un interviu despre geneza piesei: „Mi-a venit idea după ce am citit mult despre Mozart. M-a șocat contrastul dintre muzica sa sublimă și bufoneria vulgară din scrisorile sale. Sunt adesea criticat pentru că îl portretizez ca pe un imbecil, dar pentru mine e vorba despre partea copilăroasă a firii sale: scrisorile lui par scrise de un copil de opt ani. La micul dejun scria aceste rânduri puerile, obscene verișoarei lui; iar până seara termina o capodoperă în timp ce făcea conversație cu soția sa.” (The Guardian, 14 ianuarie 2013, interviu de Anna Tims)

Spectacolul de la Giulești avea să lanseze în atenția publicului un tânăr actor: Răzvan Vasilescu. Despre acesta scria, la premieră, Mira Iosif în revista „Teatru” : „dacă generatorul de idei al spectacolului este personajul Salieri, producătorul emoțiilor și purtătorul „tezei” (contrastul dintre Om și Operă) este firește Mozart. Genialitatea personajului o exprimă muzica (constituită într-un indispensabil și abil argument dramatic), iar „făptura” lui excentrică o compune cu foarte mult talent, în spiritul și intențiile piesei, tânărul Răzvan Vasilescu. În interpretarea sa sînt alternate cu tact regizoral și bună intuiție violențele de limbaj și atitudinile șocante, pentru a se da frîu liber vioiciunii, neastâmpărului, izbucnirilor unui „tînăr furios” avant la lettre, ale cărui purtări, fie ele sfidător cabotine sau cu inocență naturale, poartă, cu juvenilă grație, pecetea unei desăvârșite libertăți interioare.” (Revista „Teatru”, 1983, Nr. 2 februarie)

Cel care duce, însă, greutatea dramatică a spectacolului este Radu Beligan, interpretul compozitorului Salieri, cel care recunoște geniul mozartian și, cu toate acestea, nu se poate opri din a-i pregăti căderea. „luciditate și neputință, topite josnic, dar omenește, în invidie, iată culorile de bază ale portretului pe care ni-l pictează Radu Beligan. /…/ Artist în deplinătatea conscrării sociale și în totală decădere morală, Salieri e înfățișat în toată măreția mediocrității sale.”(Mira Iosif, Revista „Teatru”, 1983, Nr. 2 februarie

AMADEUS

de Peter Schaffer

Adaptare: Dinu Cernescu

Traducere: Beatrice Staicu

Distribuția: Radu Beligan, Răzvan Vasilescu, Irina Mazanitis, Paul Ioachim, Alfred Demetriu, Teodor Danetti, Nicolae Dinică, Mihai Stan, Jorj Voicu.

Momentul de operă realizat de Felicia Filip, Cristian Mihăilescu, Adriana Zagreanu.

Ilustrația  muzicală: Lucian Ionescu; Scenografia décor : Gheorghe Constantin ; Scenografie costume : Eugenia Botănescu ; Imaginea: George Grigorescu; Redactor: Alexandra Orban; Regia: Dinu Cernescu

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni, producător coordonator – András Demeter.

19
/09
/18

Performance inspirat de Marina Abramovic, muzică, pictură, film, teatru, literatură, animație și arhitectură, pe toate le regăsim între 11 și 14 octombrie, la Black Sea Arts Festival. Ne așteaptă 9 țări din bazinul Mării Negre, afectate de conflicte, dar apropiate prin cultură.

19
/09
/18

"Nu vreau să fiu singură; vreau să fiu lăsată în pace" - Greta Garbo, fotografiată de Clarence Sinclair Bull, în anul 1931, pentru filmul Mata Hari.

18
/09
/18

Marlon Brando (Stanley Kowalski) și Vivien Leigh (Blanche DuBois), în anul 1951, în filmul „Un tramvai numit dorință” / „A Streetcar Named Desire”, realizat după piesa omonimă a dramaturgului american Tennessee Williams. Filmul regizat de Elia Kazan a avut premiera în urmă cu 67 de ani, într-o zi de 18 septembrie.

17
/09
/18

În urmă cu 45 de ani, într-o zi de 17 septembrie (1973) lua ființă, sub conducerea poetului Adrian Păunescu, Cenaclul Flacăra, o rampă de lansare pentru numeroşi artişti, Cenaclul  a fost interzis în vara anului 1985, după o busculadă pe stadionul din Ploieşti în care au murit 5 spectatori...

17
/09
/18

Stagiunea 2018-2019 este prima după reconstrucția și reabilitarea Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București, care își deschide porțile invitând publicul la toate cele 7 săli, cu o paletă amplă de evenimente, atât teatrale, cât și din categoria celor „Parateatrale”.

17
/09
/18

Cei trei tineri muzicieni intrați în Finala Secțiunii de Vioară a Concursului Enescu 2018, Giuseppe Gibboni (Italia), Vikram Sedona (Italia) și Orest Smovzh (Ucraina), vor aduce publicului luni, 17 septembrie, în cadrul finalei, Concertul Nr.1 în Re Major de Paganini, Concertul în Re Major pentru Vioară și Orchestră de Brahms și Concertul în Re Major de Ceaikovski.

17
/09
/18

„Banii sunt bani” / „Money’s money”, noul thriller al regizorului georgian Géla Babluani, explorează același teritoriu noir cu care ne-a obișnuit de la debutul său premiat la Sundance: lumea ascunsă a violenței, relația oamenilor cu banii și capcanele pe care unii și le pot construi, dacă se lasă ghidați de lăcomie.

16
/09
/18

Se ştie că urăsc vânătoarea. Un fost coleg de şcoală, vânător pasionat, mi-a relatat azi o scenă care mi-a făcut rău: "Eram mai tânăr, îmi luasem puşcă şi uceniceam pe lângă nea X, care organiza vânători de capre în pădurea Udeanca. Veneau mahări din CC şi chefuiau câte o săptămână. Eu făceam pe gonaciul cu câţiva inşi.

Page 30 of 770« First...1020...2829303132...405060...Last »