„American Buffalo”, textul care a revoluționat teatrul american, montat la TNRS
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-buffalo-textul-care-a-revolutionat-teatrul-american-montat-la-tnrs/

Finalul de săptămână aduce la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu o nouă producţie pentru publicul iubitor de teatru. Este vorba despre spectacolul cu piesa „American Buffalo”, de David Mamet, regia Eugen Gyemant, unul dintre textele care a revoluţionat teatrul american prin îndrăzneala limbajului său.

Un articol de Petre Ivan|31 ianuarie 2020

Spectacolul îi are în distribuție pe actorii TNRS Ciprian Scurtea, Cătălin Pătru și Florin Coșuleț și va fi prezentat în avanpremieră sâmbătă 1 februarie, premiera urmând a avea loc duminică 2 februarie 2020. Următoarele reprezentații vor avea loc luni 3 februarie 2020, miercuri, 4 martie 2020 și duminică 22 martie 2020, la TNRS – Sala Mare.

American Buffalo reconstruiește cu autenticitate un micro-univers tragicomic al antieroilor de cartier într-o interacțiune dialogală alertă și magnetică. Personajele create de David Mamet bifează tipologia rataților cu veleități de răufăcători, ori a pungașilor diletanți care își alimentează propriile vise cu aspirații mai mult sau mai puțin realiste, însă, dincolo de actele de cruzime (atât ale lor, cât și ale lumii în care trăiesc), textul lasă loc și unui strop de umanitate prin care transpar tarele unui destin nefericit ce a marcat o generație întreagă. Inspirându-se din imaginarul american cu inflexiuni de western post-apocaliptic, regizorul Eugen Gyemant orchestrează într-un magazin de vechituri, o „joacă de-a bandiții” a unor adulți-copii care ia o turnură neașteptată.

„American Buffalo este o poveste noir despre cum vorbesc, cum trăiesc, urăsc și se luptă să supraviețuiască trei băieți de cartier în care se amestecă toată inocența, blândețea, violența și umorul clocotitor de care sunt capabile niște ființe omenești și despre cum

într-o noapte ploioasă trebuie să se trezească la realitate și să accepte cine sunt ei cu adevărat. Sub aparența aproape cinematografică a unei întâmplări despre mafie, spectacolul ascunde o parabolă biblică. Trăim cu impresia că relațiile dintre noi sunt relativ stabile, credem că ne cunoaștem unii pe alții sau măcar pe noi înșine, dar lucrurile pot să se accelereze oricând și în câteva ore să descoperim adevărata poziție tragică în care ne aflăm unii față de ceilalți. Un ritm care devine nebunesc, ca un carusel din care nu te mai poți da jos, aduce prietenia a trei bărbați într-un punct critic, iar salvarea proprie nu mai poate fi decât acceptarea celuilalt.” – Eugen Gyemant, regizor

Eugen Gyemant a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București în 2008 și masteratul în regie în 2010. În 2017 a obținut titlul de doctor în artele spectacolului, în urma studiului în cadrul arhivei Liviu Ciulei. În prezent este lector al Departamentului de Artă Teatrală (Facultatea de Litere și Arte, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu), în cadrul căruia a realizat spectacolele „Avioane de hârtie”, „Pisica verde” și „S-a întâmplat într-o joi”, de Elise Wilk. A fost asistentul de regie al lui Silviu Purcărete la spectacolul „Povestea prințesei deocheate” de la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu.

Din 2010 până în prezent a montat 30 de spectacole în teatrul independent și în teatre de stat, iar în 2015 a regizat la Teatrul Act spectacolul „Omul Pernă”, cu care a obținut 8 premii, dintre care unul la Festivalul Internațional de Teatru ArtOkraina de la Sankt Petersburg și un altul la Festivalul Internațional Martin McDonagh.

Printre cele mai recente titluri montate de el se numără „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, după Ken Kesey, la Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe, „50 de secunde”, de Daniel Oltean, la Teatrul Național din București, „Leonce și Lena” de Georg Büchner, la Unteatru și „Nu regret nimic”, de Szekely Csaba, la Teatrul Act.

American Buffalo, de David Mamet

REGIA, TRADUCEREA ȘI SCENOGRAFIA: Eugen Gyemant

DISTRIBUȚIE: Ciprian Scurtea, Florin Coșuleț, Cătălin Pătru

MANAGER DE PROIECT: Claudia Maior

ASISTENT REGIE: Corina Predescu, ASISTENT PROIECT: Flavia Pătrășcoiu

Biletele pentru toate spectacolele TNRS pot fi cumpărate online, de pe site-ul oficial al teatrului (www.tnrs.ro/program), la aceleași prețuri ca în agenția teatrală – fără niciun comsion sau cost suplimentar.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.