American Hustle. Farsă în stil hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-hustle-farsa-in-stil-hollywoodian/

CRONICĂ DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 ianuarie 2014

CRONICA DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Nominalizat sau premiat la Globurile de Aur, BAFTA şi Oscaruri, printre altele, cu un cvartet de actori – Christian Bale şi Amy Adams, în rolurile principale, Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence, în rolurile secundare -, „American Hustle” („Ţeapă în stil american”) confirmă că David O. Russell este unul din cei mai în vogă regizori de la Hollywood.

La fel ca în cazurile precedentelor două succese, „The Fighter” (2010) şi „Silver Linings Playbook” (2012), „American Hustle” are parte de o faimă care îi depăşeşte calităţile reale. Calităţi care presupun în primul rând o regie solidă, dar lipsită de strălucire (ancorată în clasicul câmp-contracâmp şi asezonată cu unele travellinguri scurte); dirijarea inspirată a unei distribuţii de vedete în roluri de compoziţie, atât de dragi actorilor şi Academiei; capacitatea de a recupera ficţional, fără preţiozitate, dar cu ceva umor (în principal de situaţie), un subiect din istoria recentă a SUA.

Mai exact, o operaţiune a FBI din 1978, în care un agent ambiţios, însă nu foarte versat, Richie DiMaso (Bradley Cooper, tot mai dezinvolt), forţează doi escroci cu ştaif, Irving Rosenfeld (Christian Bale, aşa cum ne-a obişnuit – aproape de nerecunoscut) şi Sydney Prosser (Amy Adams, în rochiile sale cu tăieturi îndrăzneţe domină fiecare cadru în care apare), să pună la cale o capcană în care ar urma să cadă oficiali corupţi şi mafioţi.

Şi, ca în orice farsă de manual (de la ale cărei reguli „American Hustle” nu se abate prea departe), lucrurile se complică şi iau diverse întorsături (mai mult sau mai puţin aşteptate), cu „ajutorul” soţiei isterice şi cam prostuţe a lui Irving Rosenfeld, interpretată de cea mai promovată tânără actriţă de la Hollywood, megastarul Jennifer Lawrence.

Spre deosebire de „Argo” (2012), unde regizorul Ben Affleck şi echipa sa au încercat (şi au reuşit) să reconstituie cât mai fidel şi realist o epocă similară, David O. Russell pare interesat, la fel ca Steven Soderbergh în „Behind the Candelabra” (2013), doar de câteva mărci (stridente) ale perioadei, pe care le scoate în evidenţă, ridiculizându-le uşor – cele mai vizibile fiind coafurile, hainele şi accesoriile, dar şi un anume tip de comportament.

Însă Russell nu se mulţumeşte cu atât. Deşi nu este propriu-zis un omagiu, „American Hustle” conţine câteva trimiteri la o anumită lejeritate, la tuşele kitsch care fac deliciul unor comedii din anii ’70 (o referinţă la îndemână este un film celebru ca „Shamboo”, de Hal Ashby).

„American Hustle”, inspirat tradus „Ţeapă în stil american”, este un fals thriller politic, o comedie în care acţiunile şi identităţile personajelor par de asemenea contrafăcute, o butaforie a sentimentelor.

„American Hustle” („Ţeapă în stil american”) a intrat la 17 ianuarie în cinematografele din România, fiind distribuit de InterComFilm Distribution.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

American Hustle (Ţeapă în stil american, SUA, 2013)

Regia: David O. Russell

Cu: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din American Hustle – capturi film

12
/10
/16

“Toni Erdmann”, în regia lui Maren Ade, coprodus de Ada Solomon, desemnat drept cel mai bun film al anului de către Federația Internațională a Criticilor de Film (FIPRESCI), va deschide Festivalul Les Films de Cannes a Bucarest vineri, 14 octombrie, ora 18:30, în prezența regizoarei Maren Ade.

11
/10
/16

CRONICĂ DE FILM Filmat în bună parte în România, „Toni Erdmann”, al treilea lungmetraj al regizoarei germane Maren Ade, este o dramedie despre rolurile sociale şi măştile familiale spre care ne împinge viaţa şi de care ne este teamă să scăpăm pentru a redeveni noi înşine.

11
/10
/16

Abbas Kiarostami, unul dintre cei mai influenți cineaști ai ultimelor decenii, care s-a stins din viaţă, în iulie, anul acesta, la Paris, la vârsta de 76 de ani, va fi celebrat în cadrul unei retrospective la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). Invitata specială, cu acest prilej, este actrița Mania Akbari, care va lua parte la proiecții și va discuta cu publicul în primele patru zile de festival.

10
/10
/16

“Sandra”, un scurtmeraj despre un grup de fete excentrice care sunt închise într-o pseudo-comunitate de fete în care violența și prietenia se împletesc într-un mod nefiresc a câștigat trofeul Timishort 2016 în valoare de 3500 de euro.

08
/10
/16

Rulează în cinematografele din țara noastră filmul artistic „Două lozuri” (regizor Paul Negoescu). Comedie românească, așadar mai puțin romantică și vag tragică. Nu se râde deloc rău.

07
/10
/16

Şapte dintre cele mai noi şi mai de succes producţii româneşti, printre care extrem de aşteptatele „Sieranevada” de Cristi Puiu şi „Inimi cicatrizate” de Radu Jude, dar şi clasicul „La Moara cu noroc” de Victor Iliu vor putea fi văzute, în cadrul unor proiecţii cu intrare liberă, la a doua ediţie a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău, care va avea loc între 20 şi 23 octombrie la Cinema Odeon, cu participarea mai multor invitaţi speciali.

07
/10
/16

Actrița, regizoarea și scriitoarea Diane Keaton (70 de ani) va primi cea de-a 45-a distincție pentru întreaga carieră decernată de Institutul American de Film (AFI). Anterior, premiul a mai fost decernat printre alții lui John Williams, Jane Fonda, Mel Brooks și Morgan Freeman.

06
/10
/16

Între 17 și 23 octombrie 2016, Sibiul se conectează vreme de 7 zile cu realități din lumea largă pe calea filmului documentar, la Astra Film Festival, ediția cu numărul 23. Fuocoammare, premiat cu Ursul de Aur la Berlinale 2016, va fi proiectat vineri, 21 octombrie, de la ora 21:30 la Sala Thalia.

05
/10
/16

Pe când „Câini” încă nu intrase în cinematografe, l-am provocat pe regizorul Bogdan Mirică la o scurtă discuție despre zilele petrecute pe platoul de filmare, dar și despre ce înseamnă pentru el premiile, masterul de scenaristică de la Londra sau simpatia vizbilă a publicului pentru un film românesc.

05
/10
/16

Ediția #11 a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim'est are loc în perioada 7-16 octombrie, la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Eforie, Institutul Cervantes, Centrul CINETic, Club Fabrica și Club Control. Festivalul se deschide pe 7 octombrie cu La Tortue Rouge (Țestoasa roșie), o co-producție Franța-Belgia-Japonia în regia lui Michael Dudok de Wit.

05
/10
/16

De la incisive la joviale, cele 25 de filme selecționate în competiția Filminute 2016 aduc o gamă de perspective și povești captivante din 17 țări. Cea de-a 11-a ediție a FILMINUTE, festivalul internațional de filme de un minut, debutează în această săptămână cu o colecție a celor mai bune filme ultrascurte din lume, fiecare împachetând o poveste completă în fix un minut.

03
/10
/16

Maren Ade, regizoarea germană care a făcut senzație la Cannes cu o comedie filmată la București, Toni Erdmann, se va întâlni cu publicul, pentru prima dată, la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). Filmul va fi proiectat în premieră în România pe 14 octombrie, în deschiderea festivalului

03
/10
/16

Între 17 și 23 octombrie 2016, Astra Film Festival propune o incursiune itinerantă de excepție de la cinemaul documentar clasic până la cele mai noi tehnologii pe care le experimentează filmul, de la vizionări colective în sala de cinema, la experiențe inedite de proiecții crossmedia 360 de grade în dom sau vizionări de filme cu ochelari de realitate virtuală.