Andrei și Andreea Grosu, unteatru: „În spațiile libere se întâmplă totul fără compromisuri”
https://www.ziarulmetropolis.ro/andrei-si-andreea-grosu-unteatru-in-spatiile-libere-se-intampla-totul-fara-compromisuri/

La ceas de vară aproape toamnă, când încă tânjim după stagiunile teatrelor, am discutat cu regizorii Andrei şi Andreea Grosu, artizanii unteatru, despre zona independentă şi festivalul Undercloud, cu curajul, frumuseţea şi normalitatea evoluţiei lor.

Un articol de Cristina Enescu Aky|23 august 2019

Cum vedeți voi ca regizori și ca creatori ai manageri ai unui teatru privat starea de sănătate a teatrului independent, privat, experimental din România?

Se întâmplă lucruri bune zona independență, de experiment, socială. Tinerii au multe de spus și aleg teatrul ca limbaj prin care își declară sincer frustrările, iubirile, ideile. E un sector extrem de valoros și credem că orice stat sănătos ar trebui să susțină vocea nouă în artă, cultură, în arealul social. În spațiile libere se întâmplă totul fără compromisuri. Vă invităm să urmăriți mișcarea independentă în toate formele ei, ea poate stabili un dialog onest cu nouă generație.

Credeți că (mai) are publicul reticențe/ panici față de teatrul independent?

Oamenii încă mai cred că un spațiu neconvențional schimbă tot ce înseamnă teatru. Sau că o sală fără cortine nu poate surprinde cu un spectacol de calitatea unuia jucat într-un cadru instituționalizat. Dar din fericire încet-încet se dizolvă această percepție despre  teatrul independent. Au descoperit aici produse de calitate, uneori mai asumate și mai atent lucrate decât cele din instituțiile de teatru bine cunoscute.

La ceas de vară aproape indiană, când aerul miroase a vacanță pe sfârșite iar stagiunile teatrelor încă ne lasă să tânjim după ele, teatrul independent ne face oferte tentante. Și nu doar acum. Am discutat cu regizorii Andrei și Andreea Grosu, demiurgii teatrului unteatru, despre farmecul teatrului independent, festivalul Undercloud și, in extenso, calitatea teatrului.

Ce relație este între unteatru respectiv voi, Andreea și Andrei Grosu că regizori, și Festivalul de teatru independent Undercloud? Cum a fost experiența voastră la festival în anii anteriori?

Unteatru și Undercloud au o istorie împreună deja. Sunt mulți ani de când ne tot revedem la sfârșitul verii sub cerul liber. Ne bucurăm de invitație și ne bucurăm că există, e dovada faptului că lucrurile făcute cu credință rezistă. Întotdeauna ne-am simțit ca acasă la Undercloud, e o atmosfera relaxată, liberă și făcătoare de bine. Ne bucurăm și anul acesta de ea.

Ce relevanță are un astfel de festival independent în teatrul bucureștean și românesc? Reușește să miște ceva, să construiască ceva?

Avem toată speranța ca festivalurile de teatru să reușească să adune atenție asupra fenomenului de cultură, chiar dacă se întâmplă vara. Cultura nu are vacanță. E important ca oamenii să afle că există teatru și în afară instituțiilor de teatru, iar asta e normalitate.

Zgândăriți-ne curiozitatea față de spectacolele prezentate de voi, cuplul de regizori și voi, unteatru, la această a XII-a ediție a festivalului.

Badtalks – one man show, scris, jucat și regizat de același om. Una dintre cele mai personale propuneri. Cataclisma– Andrea Gavriliu prima dată la unteatru, o întâlnire minunată. Persona – un experiment curajos care combină două tipuri de limbaje, cel teatral și cel cinematografic. Proof – un proiect tare drag nouă, care a devenit foarte personal și sincer pentru fiecare dintre noi. O întâlnire minunată cu doi oameni cu care nu mai lucraserăm Dana Rogoz și Marian Ralea, de care ne-am îndrăgostit. La fel de minunată și cu prietenii mai vechi Florentina Țilea și Ionuț Vișan.

„Haideți la Festivalul Undercloud și apoi la spectacole de teatru independent pentru că….” (câteva posibile descoperiri foarte faine pe care oamenii le pot face văzând mai mult teatru independent)

Aici puteți să cunoașteți trupe de teatru independent sau chiar teatre independente pe care le puteți urmări ulterior dacă v-au convins cu un conținut de calitate. E momentul în care sărbătorim mișcarea independența în teatrul din România. Credem că e minunat cum, de la an la an, teatrul independent e din ce în ce mai mult și mai consistent.

Fotoc cover credit: www.fnt.ro

01
/10
/14

Miercuri, 1 octombrie 2014, desenele și experimentele grafice ale lui Andrei Tudoran evadează din arhiva sa personală, în care stau închise de obicei, ieșind la aer doar pentru a puncta o evoluție sau a oferi o soluție, și se cațără pe pereții galeriei Pleshoo Contemporary, pentru a-și revendica propriile calități în fața picturii mult mai cunoscute a artistului.

01
/10
/14

De la primul descălecat al lui Marcel Pavel pe iarba suferindă a Arenei Naţionale era clar pentru orice om cu spirit de observaţie că fotbalul nostru are o problemă cu imnurile, nu cu acordurile muzicale, ci cu versurile. Dornic să facă ceva notabil după ce l-a înlocuit pe Mircea Sandu, noul şef al Federaţiei de Fotbal, Răzvan Burleanu, a cotcodăcit câteva luni şi a ouat un ... imn.

30
/09
/14

Pe 23 septembrie 2014, în Cadogan Hall (Londra), a avut loc deschiderea stagiunii 2014/15 pentru Royal Philharmonic Orchestra, printr-un concert de excepție sub bagheta dirijorului român Cristian Mandeal, alături de violinista Tianwa Yang. Din program au făcut parte Beethoven - Egmont Overture, Brahms - Violin Concerto și Franck – Simfonia în re minor.

30
/09
/14

Spectacolul „Romeo şi Julieta” de William Shakespeare, regia Bogdan Sărătean, produs de Departamentul de Artă Teatrală din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu în colaborare cu Teatrul Național „Radu Stanca” a câştigat două premii importante la Teatralny Koufar International Student Theatre Festival din Minsk (Belarus): Premiul pentru cea mai bună regie - Bogdan Sărătean şi Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar - Claudiu Fălămaş (Părintele Lorenzo).

30
/09
/14

Citind o carte despre stres, „Cum să te aperi de stres”, de Patrick Légeron, pentru a-i înțelege mecanismele și modul în care ne afectează viața, am descoperit că autorul oferă și o origine semantică a termenului, care merge dincolo de explicația din dicționar despre proveniența acestuia.

30
/09
/14

Joi, 2 octombrie, de la ora 19.00, Filarmonica “George Enescu” inaugurează stagiunea simfonica 2014 - 2015 cu un concert extraordinar în cadrul căruia Orchestra şi Corul Filarmonicii "George Enescu" (dirijor Christian Badea) vor interpreta Simfonia nr. 9 de Beethoven. Concertul se va relua si vineri, 3 octombrie la aceeaşi oră.

30
/09
/14

Mă sună redactorul-șef al ziarului nostru să îmi pună în vedere că astăzi îndrăgita actriță Monica Bellucci împlinește frumoasa, deși scandaloasa vârstă de cincizeci de ani. Îmi sugerează, nu-mi impune, să scriu ceva la obiect, nu o odă, dar, probabil, ceva să placă la toată lumea.

30
/09
/14

"Toto şi surorile lui", un film regizat de Alexander Nanau şi proiectat la Festivalul de la San Sebastian, oferă o perspectivă "chinuitoare, dar necesară" asupra "vieţilor precare din rândul celor mai întunecate trepte de pe scara socială a Uniunii Europene", scrie The Hollywood Reporter.

29
/09
/14

E greu să alegi doar 5 filme și seriale dintre atâtea producții senzaționale, realizate de-a lungul timpului. Însa eu, astăzi, voi face un clasament subiectiv, după gustul meu, cu toate că e foarte probabil să pierd din vedere multe filme care mi-au plăcut și care m-au marcat.

29
/09
/14

Ca Făt-Frumos din poveste, Innersound crește spectaculos de la an la an și devine sub ochii bucureștenilor un eveniment cultural emblematic al lunii septembrie. Acest festival se datorează Asociației Opus cu ai săi directori artistici – compozitoarele Diana Rotaru, Sabina Ulubeanu – și directorul executiv, compozitorul Cătălin Crețu.

29
/09
/14

Premiera de la Metropolis nu este o piesă de teatru în simplul sens al cuvântului. De altfel, în programul de sală este trecută drept „comedie cu oameni și zei“. Este multă comedie, fără îndoială, în „Visul unei nopți de vară“, se râde sănătos, minute în șir.