ANDREW LLOYD WEBBER – Regele musical-urilor de mare și îndelungat succes
https://www.ziarulmetropolis.ro/andrew-lloyd-webber-regele-musical-urilor-de-mare-si-indelungat-succes/

OAMENII MUZICII Aţi auzit de musical-urile Cats, Jesus Christ Superstar, Schoolf of Rock şi mai ales The Phantom of the Opera? Sau hit-ul din filmul Evita, Don’t Cry for Me Argentina? Acestea şi multe altele, sunt produsul minţii „fabricii de hit-uri” numite Andrew Lloyd Webber. Următoarea sa premieră va fi anul acesta.

Un articol de Cristina Enescu Aky|19 martie 2021

Compozitorul și producătorul de teatru britanic numit de către fani și ALW a fost una dintre cele mai cunoscute și bine vândute „vitamine” ale scenelor muzicale britanice și americane de la cumpăna secolelor 20 și 21. „Regele melodiilor și corurilor memorabile” i s-a spus celui care a bătut cu producțiile sale mai multe recorduri atât pe Broadway cât și în West End.

De-a lungul carierei sale a scris 21 de musical-uri (dintre care 7 s-au jucat în West End – Broadway-ul londonez dacă vreți- și pe Broadway timp de cel puțin 10 ani), plus coloana sonoră pentru două filme și un Recviem.

Valoarea sa netă estimată este de – stați bine pe scaun, da?– 800 de milioane de lire. Într-un top din 2017 al celor mai bogați muzicieni britanici, Webber s-a clasat pe locul al doilea, sub Sir Paul McCartney, surclasându-i pe Elton John și Mick Jagger.

În plus față de montările teatrale, adaptările cinematografice ale musical-urilor sale i-au adus încă și mai multă celebritate și bogăție, printre acestea numărându-se Fantoma de la operă, Evita (celebrul film cu Madonna în rolul titular, și cu Antonio Banderas și Jonathan Pryce în distribuție), Jesus Christ Superstar, Joseph and The Amazing Technicolor Dreamcoat, Cats și  Love Never Dies.

În 1991 a devenit primul și singurul compozitor care a avut vreodată 6 producții simultane în West End-ul londonez.

Muzica lui a apărut în peste 200 de filme și producții TV.

În 2006, The Sunday Times l-a plasat pe locul 87 în topul celor mai bogați britanici. Ce-o face cu atâția bani?… Dacă vă spun că e un avid colecționar de artă, iar colecția sa de tablouri victoriene și ale prerafaeliților este, se pare, cea mai mare astfel de colecție privată din lume… poate vă faceți o idee. De fapt, gurile rele au spus despre el că el continuă să scrie muzică pentru a își pute cumpăra mai multe lucrări de artă.

Webber a primit numeroase premii (doar vreo 45), printre care 2 Emmy-uri, 3 Grammy-uri, 1 Oscar și 7 premii Tony (este astfel membru al unui grup select numit EGOT, după inițialele acestor prestigioase premii: doar 15 persoane, incluzându-l pe el, le-au câștigat vreodată pe toate 4). Printre alte distincții a fost numit și cavaler și apoi baron al Marii Britanii. De asemenea, este proprietarul companii de teatru The Really Useful Theatre Group („Grupul de teatru cu adevărat util”), care deține mai multe teatre de succes din Londra, în speță 7.

A doua dintre cele trei soții ale sale a fost celebra divă crossover dintre muzica clasică și pop, Sarah Brightman. Ea a făcut parte din distribuția marelui succes Cats, (1981 – de fapt așa s-au și cunoscut, datorită acestei producții; amândoi erau căsătoriți pe atunci, el cu prima soție, pe care o chema tot Sarah, ceea ce nu i-a împiedicat să aibă o aventură iar apoi să se și căsătorească), unul dintre cele mai celebre musical-uri ale lui Webber. Apoi, în 1896, el a scris pentru ea rolul Christine Daaé din Fantoma de la operă.

 

*

S-a născut pe 22 martie 1948 la Londra, tatăl său fiind director al London College of Music iar mama profesoară de pian. (Fratele său mai tânăr este cunoscutul violoncelist Julian Lloyd Webber). Manifestarea genelor muzicale ale lui Andrew nu s-a lăsat așteptată prea mult: la 3 ani a început cu pianul și vioara, iar ulterior cornul francez. De la 6 ani a început „să se joace” și cu compoziția. Totuși, visul său în copilărie era să devină inspector general al monumentelor antice din Marea Britanie, astfel că a mers să studieze istoria. La 18 ani a abandonat-o însă, și s-a dus să studieze muzică și teatru muzical la Royal College of Music.

Prima sa compoziție, The Toy Theatre Suite, a fost publicată când avea 9 ani. Primul musical a apărut la 13 ani, însă primul care a fost și pus în scenă a fost scris împreună cu Tim Rice (textierul său de-a lungul mai multor mari succese ulterioare) pe când Webber avea 19 ani. A fost o producție care, la prima reprezentație, avea doar 10 de minute, și s-a numit Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat (1968)– o poveste inspirată de istoria lui Iosif din Cartea Genezei. Acest musical are foarte puțin dialog vorbit, fiind în cea mai mare parte cântat. Webber a făcut publice drepturile de autor, astfel că, până în 2008 (adică în 40 de ani) a fost montată de peste 20.000 de ori de către diferite trupe de teatru școlare sau de amatori.

Webber și Rice au scris două cântece și pentru Elvis Presley, anume pentru albumul Moody Blues, piesele It’s easy for you și Please Don’t Let Lorraine Come Down.

Jesus Christ Superstar a apărut în 1971, pe când el avea 20 de ani, și a fost unul dintre succesele cele mai sonore ale colaborării sale cu scriitorul Tim Rice. Mai întâi a fost albumul, apoi producția teatrală – care, datorită succesului albumului, a generat vânzări de bilete în avans de peste 1 milion de lire. Povestea urmărește evenimentele din ultima săptămână a lui Isus dinaintea crucificării.

Musical-ul a avut premiera pe Broadway în 1971. În 1996, la Londra, în rolul regelui Irod a apărut „zeul” rock-ului Alice Cooper.

Cats (Pisicile), bazat pe versurile lui T. S. Elliot, a fost primul proiect solo al lui Webber, după încheierea parteneriatului creativ prolific cu scriitorul Tim Rice. S-a jucat timp de 21 ani, fiind cel mai longeviv musical din istoria Londrei. Pe Broadway a rezistat de asemenea uluitor de mult: 18 ani. A fost tradus în 20 de limbi, jucat peste tot în lume, și este al 4-lea cel mai longeviv spectacol din istoria Broadway-ului.

Intriga poate părea cam subțire, dar producția în sine este minunată. Unul dintre cele mai celebre hit-uri ale acesteia este Memories al personajului Grizabella, interpretată de legenda teatrului Elaine Paige, care a reluat acest rol și în ecranizarea musicalului din 1998). Alte vedete care au intrat în pielea (și blana) acestui personaj sunt Nicole Scherzinger, Leona Lewis și Jennifer Hudson.

The Phantom of the Opera (Fantoma de la operă) a apărut în urma întâlnirii „întâmplătoare” dintre Webber și o copie uzată a cărții omonime (din 1909) a scriitorului francez Gaston Leroux. Strania poveste despre un muzician desfigurat, care trăiește ascuns într-un labirint de dedesubtul Operei din Paris, care devine obsedat de cântăreața Christine, l-a fermecat pe compozitor – iar restul e istorie, plus o serie de vreo 70 de premii teatrale. Mai multe informații din categoria „wow” despre acest musical spectaculos găsiți aici

Musicalul a bătut toate recordurile pe Broadway: pe 11 februarie 2012 a sărbătorit cea de-a 10.000-a reprezentație aici. Este considerată „bijuteria coroanei” între toate celelalte (deloc puține) hit-uri ale lui Webber, și a avut debutul la Londra în 1986. A bătut un record și în privința biletelor vândute în avans: acestea au adus încasări de 12 milioane de lire. Este în continuare al doilea cel mai vândut musical din istorie, după The Lion King.

La premiera acestei lucrări, Webber a fost copleșit de emoții – atât de mult încât nici nu a putut asista la spectacol, iar producătorul a trebuit să-l aducă cumva cu forța înapoi la teatru pentru aplauzele de la final.

Evita a fost un alt mare succes, ulterior ecranizat. Se bazează pe biografia celei de-a doua soții a președintelui argentinian Juan Perón, Evita, o figură marcantă a istoriei acestei țări. Musical-ul s-a născut dintr-o întâmplare: Rice, care în copilărie fusese colecționar de timbre și văzuse multe timbre argentiniene cu chipul Evei Peron, a auzit într-o seară la radio o emisiune despre acest personaj celebru care îl fascina. A început să îi documenteze viața, și i-a propus lui Webber o lucrare despre ea. Acesta însă a refuzat inițial, începând lucrul la o altă compoziție, Jeeves, (bazat pe un personaj al celebrului scriitor britanic P.G. Wodehouse. Ulterior, însă – din fericire – Webber a început să lucreze la Evita alături de Rice.

Starlight Express ­a fost un alt mare succes al lui ALW, care – de ce nu? – a decis astfel să scrie un musical complet despre trenuri. Montarea originală cerea ca toți actorii să joace mergând pe role pe scenă. Și această producție a fost longevivă: montarea originală din West End s-a jucat timp de 8 ani, începând din 1984, iar apoi o versiune revizuită a mai fost prezentată timp de alți 10 ani.

Whistle Down the Wind (1996). Una dintre cele mai cunoscute piese din acest musical este No Matter What, care inițial a fost înregistrată de trupa Boyzone – și apoi a devenit unul dintre cele mai mari hituri ale lor.

School of Rock este un musical rock ce a avut premiera în 2015. A fost ceva diferit față de ce scrisese Webber anterior, urmărind aceeași poveste ca și filmul omonim din 2003 cu Jack Black despre un star rock căzut în dizgrație care devine profesor de muzică la o școală. Din 2016, când a ajuns pe West End, producția a rulat până în martie 2020, când  fost înlocuită de cel mai recent musical al acestei fabrici de hit-uri numită, pe scurt, ALW, anume Cinderella. Acest musical este o interpretare modernă a celebrei povești. Premiera programată pentru august 2020 a fost amânată pentru luna iulie 2021.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.