Cehov – „Unchiul Vanea”, la TVR 2. 165 de ani de la înființarea teatrului național craiovean
https://www.ziarulmetropolis.ro/aniversarea-a-165-de-ani-de-la-infiintarea-teatrului-national-craiovean-luni-la-tvr-2/

În anul în care sărbătorim 155 de ani de la naşterea lui A. P. Cehov, Casa de producţie TVR vă propune încă o vizune premiată a „Unchiului Vanea”, cea a lui Mircea Cornişteanu (premiera februarie 1989) cu Valer Dellakeza, Tudor Gheorghe, Nataşa Raab şi Diana Gheorghian. Spectacolul a fost distins cu premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol în 1990 şi va fi difuzat luni, 20 iulie, ora 19:10, la TVR 2.

Un articol de Liliana Matei|20 iulie 2015

La data premierei, criticul de teatru Alice Georgescu considera spectacolul unul „exemplar” și, pornind de la ideea de canon muzical, unde vocile se succed repetând aceeași melodie, descria „Unchiul Vanea”, de Cehov, al Teatrului național din Craiova, astfel: „Întocmai ca într-un canon, o voce începe discursul pe când cea dinainte încă nu l-a încheiat, fiecare glas îngână, împreună cu altele și iremediabil singur, aceeași melodie. În spectacol, sentimentul lipsei de comunicare dintre eroi are ceva definitiv și covârșește cu atât mai mult cu cât există clipe în care s-ar părea că limitele propriei nefericiri pot fi depășite, iar sufletele pot să se contopească.”

Ca și în alte scrieri ale dramaturgului rus, personajele din „Unchiul Vanea” sunt oameni imperfecți, incompleți. Despre idealul uman al lui Cehov, tot Alice Georgescu citează o scrisoare către fratele scriitorului, Nikolai, din 1886: „Ei nu sunt flecari și nu ți se vâră în suflet cu destănuirile lor, când nu-i întreabă nimeni… Nu se depreciază ca să provoace compătimirea altora… Nu spun «Nimeni nu mă înțelege» sau «Mă irosesc pe fleacuri», pentru că asta înseamnă a căuta efecte ieftine, pentru că e banal, învechit și fals… ”

„Acești «ei» sînt”, continuă Alice Georgescu, „oameni adevărați, demni, pe care dramaturgul, cu oroarea sa funciară de gesturi și vorbe mari, îi numește, simplu, «oameni binecrescuți». Or, în «Unchiul Vanea» eroii nu fac altceva decât să se plângă, să se destăinuie, să se deprecieze necontenit, pe scurt, să flecărească.”

În această lume a imperfecțiunii, actorii au partituri nuanțate – Diana Gheorghian (Sonia) debutează „cu autoritate în acest rol dificil”, ca și Natașa Raab (Elena Andreevna), care „întruchipează frumusețea, mai mult, arta, care într-o asemenea lume nu poate aduce decât dezechilibrul”, iar Valer Dellakeza (Unchiul Vanea) „este capabil de o nebănuită combustie inetrioară, în succesiunea firească a accentelor comice și tragice, transfigurând cu strălucire scenică mai ales acele dificile momente în care personajul realizează ridicolul tuturor încercărilor sale de a ieși din ridicol, culminând cu ratarea împușcării lui Serebriakov.”

Lui îi dă replica viguroasă Tudor Gheorghe (Doctorul Astrov) al cărui joc „dezinvolt și nuanțat”, „sugerează cu precizie preistoria eroului și e un bon-viveur care nu cade în vulgaritate; derizoriul se conturează treptat”.

În acest an aniversar cehovian, Casa de producție a propus până acum, spre difuzare la TVR 2, reluarea „Unchiului Vanea”, în regia lui Yuri Kordonsky, spectacol pus în scenă de trupa Teatrului Bulandra; „Salonul nr. 6”, dramatizarea a nuvelei cu același nume de Vitalie Lupașcu; minunata „Livadă cu vișini” a lui Harag György la Teatrul Național din Târgu Mureș și pregătește pentru luna august o întâlnire specială cu două piese cehoviene într-un act: „Ursul”, o montare clasică tot a lui Harag cu Anna Szeles în rolul principal (în limba maghiară, cu subtitrare), și „Cântecul lebedei”, cu Gheorghe Leahu, iar în toamnă, o nouă montare, chiar din platourile TVR, a „Livezii cu vișini”, în viziunea actualizantă a lui Dominic Dembinski.

Aşadar, în această seară, de la ora 19:10, la TVR 2, iubitoruii tetrului sunt invitaţi la un spectacol important din istoria montărilor cehoviene pe scenele românești, „Unchiul Vanea” al Teatrului Național din Craiova, preluat de TVR în 1990. Transmisiunea are două părți.

Spectacolul poate fi vizionat şi în reluare , vineri 24 iulie, 00:50, la TVR 2.

Unchiul Vanea 1 Valer Dellakeza

Valer Dellakeza

 

UNCHIUL VANEA
de A.P.Cehov

Preluare de la Teatrul Naţional din Craiova
Traducerea Moni Ghelerter, Radu Teculescu

Interpretează : Valer Dellakeza, Tudor Gheorghe, Diana Gheorghian, Nataşa Raab, Constantin Sassu, Iosefina Stoia, Lucian Albanezul, Viorica Popescu Mihail.
Scenografia și costumele : Ştefania Cenan
Regia artistică : Mircea Cornişteanu

Echipa TV
Imaginea : Bogdan Cojar
Regia de montaj : Emilia Andreescu
Regia artistică TV : Constantin Dicu

10
/03
/22

Astra Film Sibiu donează sumele încasate din proiecțiile filmelor „The Distant Barking of Dogs” (2017), „This Rain Will Never Stop” (2020) și „No Obvious Signs” (2018) către cauzele umanitare din Ucraina.

10
/03
/22

În semn de solidaritate cu criza umanitară a refugiaților de război din Ucraina, Happy Cinema împreună cu Digital Cube organizează trei proiecții speciale ale filmului Donbass în zilele de 14, 15 și 17 martie, de la ora 19.00. Filmul va putea fi vizionat în toate cele opt cinematografe Happy Cinema din România, din București, Alexandria, Buzău, Bacău, Bistrița, Focșani, Vaslui și Botoșani.

10
/03
/22

Stiu, langa noi e RAZBOI. Însa acesta și victimele sale nu anuleaza micile războaie, adesea penibile! In pragul urmatorei evaluari a managerilor teatrelor bucureștene, scriu despre cea abia finalizată pentru anul 2020, cu speranta ca urmatoarea, deja anuntata, pentru 2021, va fi “PE BUNE”!

09
/03
/22

Warner TV dedică serile de duminică din luna aprilie unor povești de viață cutremurătoare și inspiraționale, unor personaje și acțiuni controversate, transpuse în filme apreciate de presa de specialitate și de public.

09
/03
/22

Galeria neconvențională Celula de Artă și Carol 53 găzduiesc, între 12 și 2 aprilie, expoziția caritabilă Bombe și oameni. Artiști uniți împotriva războiului / Bombs and Humans. United Artists against War, în care peste 65 de artiști români și ucraineni militează pentru pace, iau atitudine împotriva războiului din Ucraina, împotriva războiului, împotriva tuturor armelor de ucidere și a orgoliului firii omenești care naște războaie. Vernisajul va avea loc sâmbătă, pe 12 martie, de la ora 16:00, în București (B-dul Carol nr. 53).

08
/03
/22

România participă la cea de-a XII-a ediție a FRANCOFILM – Festivalul Filmului Francofon de la Roma cu proiecția peliculei Colectiv în regia lui Alexander Nanau. Festivalul a fost creat și este organizat de Institutul Francez Centre Saint Louis pentru a celebra Ziua Internațională a Francofoniei (20 martie) și se bucură de participarea țărilor membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF). Prezența românească este promovată de Ambasada României în Italia și de Accademia di Romania in Roma, cu susținerea Institutului Cultural Român.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

08
/03
/22

Teatrul Evreiesc de Stat vă invită vineri, 11 martie și sâmbătă, 12 martie, de la ora 18.00, la premiera spectacolului CARTEA LUI RUTH de Mario Diament. Regia artistică, costumele și ilustrația muzicală sunt semnate de Eugen Gyemant, decorul și video designul de Dan Ionescu.

07
/03
/22

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia - criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov - au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.

07
/03
/22

Joi, 10 martie, ora 12, vă invităm în foaierul de la etajul I (TAPISERIE) al Sălii ”Ion Caramitru” a Teatrului Național ”I.L.Caragiale” Bucureşti, la conferința de presă pentru lansarea platformei online Aplauze pentru poet / A Hand for the Poet. În acest proiect inedit de promovare a poeziei româneşti clasice şi moderne, pentru publicul autohton, dar şi internaţional, sunt implicaţi mai mulţi actori ai TNB şi nu numai.

07
/03
/22

Despre Nicolas d’Estienne d’Orve s-a spus frecvent că este scriitorul contemporan care surprinde Parisul ca nimeni altul tocmai pentru că îl iubește atât de mult. Eiffel, ultimul lui roman, publicat de Editura Trei reușește să-i facă pe cititori să se-ndrăgostească la rândul lor de Paris prin intermediul poveștii romanțate a vieții lui Gustave Eiffel, inginerul de geniu care a ridicat monumentul-simbol al Franței. Care este secretul „Doamnei de fier” din inima Parisului? Ce istorie vrea să transmită peste secole tuturor celor care o privesc?