Anul premierelor la TIFF, în Zilele Filmului Românesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/anul-premierelor-la-tiff-in-zilele-filmului-romanesc/

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecţia de filme româneşti de la cea de-a 19-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje şi 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezenţa realizatorilor, între 31 iulie şi 9 august, la Cluj-Napoca.

Un articol de Liliana Matei|7 iulie 2020

15 dintre ele vor avea parte de prima întâlnire cu publicul din România, în secțiunea Zilele Filmului Românesc, iar șapte vor fi în premieră mondială.

,,Un film de o seriozitate aproape intimidantă’”, cum îl descrie Screen Daily, Malmkrog, drama de epocă pentru care Cristi Puiu a câștigat Premiul de regie în secțiunea Encounters la Berlinale, se va vedea pentru prima dată în România la TIFF. De la Berlin vine și Tipografic Majuscul, de Radu Jude, care pune în contrast imagini din arhiva TVR cu povestea reală, adaptată anterior pentru scenă de Gianina Cărbunariu, a unui adolescent prins în timp ce scria mesaje antisistem pe ziduri, în comunism. Din evenimente reale – intervenția Jandarmeriei în cazul conflictului de la Muzeul Țăranului Român, când un grup de protestatari a întrerupt proiecția unui film LGBT – se inspiră și Dan Chișu în 5 minute, proiectat în premieră la Varșovia.

Despre distanța dintre așteptări și realitate vorbește noul film semnat de Tudor Cristian Jurgiu, Și poate mai trăiesc și azi (foto): seduși de ideea unei iubiri perfecte, ca-n filme și cărți, doi tineri își propun s-o trăiască pe pielea lor. În premieră absolută va rula și Început al lui Răzvan Săvescu, despre încercarea unui cuplu de a face față noii realități, după ce se izolează la munte.

Ivana Mladenović e regizoare și protagonistă a unei povești neconvenționale despre apartenență și dor, spusă cu umor și tandrețe în Ivana cea Groaznică, premiată la Locarno. Actorul Teodor Corban are rolul central în două debuturi puternice: filmul polițist Urma (r. Dorian Boguță), despre dispariția neașteptată a unui pianist, și Cărturan (r. Liviu Săndulescu), despre ultimele aranjamente ale unui bărbat care află că nu mai are mult de trăit. Nominalizată la Premiile Academiei Europene de Film, animația Călătoria fantastică a Maronei (r. Anca Damian) este povestea înduioșătoare a unei cățelușe cu nasul în formă de inimă.

Despre deportările din anii ‘50 în Câmpia Bărăganului vorbește noul film al lui Andrei Zincă, Și atunci… ce e libertatea?, bazat pe nuvela Proiecte de trecut a Anei Blandiana. Din fapte istorice reale se inspiră și Cardinalul (Nicolae Mărgineanu), povestea episcopului greco-catolic Iuliu Hossu, cel care a citit în fața românilor strânși la Alba Iulia proclamația Unirii de la 1 decembrie 1918.

Selecția de documentare este, la rândul ei, generoasă: 10 dintre cele 21 de lungmetraje sunt povești nonficționale, unele aduse în premieră pe marele ecran. ,,Devastator de sincer şi emoţionant’’, scrie Film Threat despre Acasă, debutul lui Radu Ciorniciuc, distins cu Premiul Special al Juriului pentru imagine la Sundance. Filmul documentează viața unei familii nevoite să se mute din locul pe care îl numea acasă, Delta Văcărești. Același peisaj e abordat dintr-o altă perspectivă în Delta Bucureștiului, regizoarea Eva Pervolovici explorând istoria acestei adevărate oaze din mijlocul Capitalei.

Lemn, realizat de Monica Lăzurean Gorgan, Michaela Kirst și Ebba Sinzinger, demască acțiunile ilegale de defrișare ale marilor companii exploatatoare. Cutremurător, multi-premiatul Colectiv (r. Alexandru Nanau) dezvăluie o întreagă rețea a corupției, minciunii și manipulării în sistemul sanitar românesc. Tulburător este și Totul nu va fi bine (r. Adrian Pârvu și Helena Maksyom), un documentar despre prima generație născută după dezastrul nuclear de la Cernobîl. Directorul de imagine Tudor Platon debutează în regie cu Casa cu păpuși, o incursiune într-un univers special: vacanța anuală a unor femei de 70 de ani, peste care timpul pare să nu fi trecut. Profu’, debutul lui Alex Brendea, e portretul plin de umor al unui profesor neconvențional și carismatic care își dă demisia din învățământ și deschide o școală de meditații în micul său apartament.

Așteptați răspunsul operatorului, de Pavel Cuzuioc, este o alegorie audiovizuală despre comunicare în era modernă, cu tehnicieni care repară cablu, din mai multe țări, fiecare interacționând diferit cu clienții lui. Siberia din oase, de Leontina Vătăman-Mărgineanu, adună mărturii de la basarabenii deportați în Siberia în urmă cu 70 de ani. Tot despre istoria Basarabiei vorbește și Grădina Sovietică, documentarul lui Dragoș Turea despre experimentul secret al lui Nikita Hruşciov de a transforma Moldova în Grădina Sovietică, prin folosirea energiei atomice în agricultura locală.

Selecția Zilelor Filmului Românesc e întregită de 16 scurtmetraje, cele mai multe dintre ele la prima întâlnire cu publicul: Contraindicații (r. Lucia Chicos), inclus în selecția Cinéfondation la Cannes 2020, El iubește ochii mei (r. Enxhi Rista) – votat Cel mai bun scurtmetraj documentar la Premiile Gopo 2020, These Days (r. Andrei Crețulescu), animația Moartea și Cavalerul (r. Radu Gaciu), Basmofilia (r. Tudor Cristian Jugiu), Luna mea (r. Claudiu Mitcu), Sașa și Petre (r. Luca Istodor), Zimnicea (r. Bogdan Naumovici), Amar (r. Sarra Tsorakidis), Corigent (r. George ve Ganaeaard), Idila (r. Mihai Mincan), Totul pentru Riana (r. Mihai Dragolea), Laila (r. Raya Al Souliman),  Bilet de iertare (r. Alina Șerban), Despre ce naiba să scriu? (r. Matei Monoranu), Bucureștiul văzut de sus (r. Andrei Răuțu).

Secțiunea Zilele Filmului Românesc este prezentată de Banca Transilvania.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.