„Aproape”  şi “Revanşa” – două excelente comedii despre multipele feţe ale dragostei
https://www.ziarulmetropolis.ro/aproape-si-revansa-doua-excelente-comedii-despre-multipele-fete-ale-dragostei/

„Aproape” şi „Revanşa”, de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, sunt două comedii despre cum se poate distruge sau consolida o relaţie umană, despre singurătatea în doi şi misterioasele feţe ale dragostei.

Un articol de Monica Andrei|7 martie 2016

Piatra Neamţ e orăşelul situat undeva în inima Moldovei, cu un teatru situat chiar în centru, care arată ca o veche casă boierească. Privindu-l din exterior, parcă te invită discret într-o poveste neştiută ce vrea să iasă la iveală, cu vechi familii boireşti moldovene. Pe scena teatrului amintit, au jucat la începutul carierei lor nume devenite emblematice în teatrul românesc, precum: Leopoldina Bălănuţă, Florin Piersic, George Motoi, Atena Zahariade, Ica Matache şi mulţi alţii.

Pentru repertoriul acestui teatru, regizorul Vlad Cristache propune două spectacole, de altfel reuşite, “Revanşa” de Michele Santeramo şi „Aproape” de John Cariani, cu o tema comună: dragostea cu toate feţele ei, gravitând între problemele ce frământă familiile actuale, nevoia de dragoste și lipsa comunicării în relaţiile de cuplu, erotismul ce mocneşte ca un vulcan gata gata să marcheze cu lava lui realitatea cuplului. Bună ideea de a fi prezentate în două seri consecutive,  în cursul sau la finalul săptămânii!

Vlad Cristache este regizorul tânăr care are deja destule spectacole de succes prin teatrele bucureştene şi în ţară. Actori din spectacolele sale au primit premiul UNITER; el a fost doar nominalizat. Prin cele două texte alese şi montate pe scena teatrului amintit demonstrează profesionalism şi rigoare regizorală, mai ales pentru că semnează și scenografia ambelor spectacole.

Pe la 1600, Madame de Staël publica un studiu despre Germania, din urma căruia s-a ales cu exilul, în Elveţia, pentru că l-a supărat pe Napoleon, care o acuza că scrisese prea frumos despre o ţară cu care Franţa era în conflict. Amintesc acest lucru deoarece această doamnă erudită a fost prima în istoria lumii, care a sesizat, apoi a scris în acel studiu că locul geografic şi clima amprentează psihicului omului. În clasificarea scriitoarei, oamenii din Nord sunt originali în tot ceea ce fac, au imaginație bogată, găsesc soluții de supraviețuire, dezvoltă emoții împotriva monotoniei. Cei din Sud trăiesc mai ușor, din cauza climei blânde, dar sunt superficiali, nu te poți baza pe ei, se răzgândesc ușor, iar tot ceea ce zămislesc ei se regăsește în viața obișnuită.

7Când este vorba despre dragoste, indiferent de „culoare locală” şi puncte cardinale, problematica relaţiilor umane şi sexuale adună un cazier sentimental bogat, ceea ce îi inspiră pe mulţi scriitori. Este şi cazul celor doi dramturgi ale căror piese au fost alese pentru a fi montate pe scena Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, unul este din Sudul Europei, iar celălalt din Nordul Americii.

Michele Santeramo este scriitorul italian care a scris  “Revanşa”,  unde dezvoltă  o poveste „despre un Sud locuit de oameni defavorizaţi care îşi revendică dreptul lor de a trăi”. Alege ca subiect viaţa de la ţară a doi fraţi căsătoriţi ce locuiau într-un sat din Sudul Italiei. O familie săracă, Vincenzio (Mircea Postelnico) şi Marta (Sabina Brînduşe), care abia îşi duce zilele, făcând-şi datorii şi una înstărită, formată din cuplul: Sabino (Rareş Pîrlog) şi Angela (Ecaterina Hâţu). Dramaturgul prezintă comedia cu toată atmosfera din viaţa lor şi din ogradă, exproprierea şi faptul că Marta îşi doreşte cu disperare un copil pe care îl face până la urmă cu cumnatul ei, în timp ce cumanta ei cheltuieşte bani în voie şi face mulţi copii.

John Cariani este actor şi dramaturg ce trăieşte în Nordul Statelor Unite. În 2004, pentru rolul Motel din “Scripcarul pe acoperiş”, de Shalom Alechim, interpretat pe Broadway, primeşte o nominalizare la Premiul „Tomy”, pentru cel mai bun actor şi un premiu acordat de The Outer Critics Circle Award. Scrie piese inspirându-se din atmosfera Nordului, despre “oameni care fac tot posilbilul să fie aproape unii de alţii şi despre clipa a ceea ce li se poate întâmpla oamenilor în fracţiunea de secundă dintre două bătăi ale inimii”.

Prezintă în „Aproape” opt poveşti cu un punct culminat ce are loc într-o seară, pe la nouă,  atunci când din  lumina nordului se naşte atmosfera magică a aurorei boreale, atmosfera propice comediei relaţiei de cuplu rezultată din coliziunea cu destinul care a parcat pe sens interzis.

Sabina Brânduşe, Mircea Postelnicu, Nora Covali, Florin Hriţcu, Corina Grigoraş, Dragoş Ionescu Alexandru Suciu, Daniel Beşleagă dau viaţă celor care stau faţă în faţă derulând blocaje de comunicare, plăcere şi exaltare, inhibiţii şi remuşcări, în toate scenele cu prolog şi epilog. Pentru că “Aproape” nu e numai singurătatea în doi, şi ci şi opt moduri de a spune “te iubesc”, celuilalt.

Excelent construiește Sabina Brânduşe personajul din „Revanşa” şi îmbogățește nuanțat profilul fiecărui personaj din “Aproape”. Bine jucată scena când ea vine în scenă cu cioburile inimii sparte ce zornăie în punga de hârtie prezentându-o lui East (Daniel Beseaga). O impresie bună privind interpretarea se întâmplă şi în scena dintre Chelneriţa (Corina Grigoraş) şi părăsitul Jimmy (Mircea Postelnicu).

O relaţie umană solicită energie, cere timp şi se învaţă. Se bazează pe încredere şi respect reciproc şi se consolidează în timp. „Aproape” şi „Revanşa” provoacă uimire, emoție şi râs printre lacrimi. Spectacolele sunt exemple potrivite despre cum se poate sau nu consolida o relaţie umană şi despre misterioasele feţe ale dragostei. Mergeţi să le vedeţi!



26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.