„Babyteeth”. Luminos ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/babyteeth-luminos-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 octombrie 2020

„Babyteeth” nu începe foarte încurajator. În două secvenţe succesive îi cunoaştem mai întâi pe Milla şi pe tipul dubios, Moses, care se ciocneşte de ea pe peronul unei gări şi de care se îndrăgosteşte şi, apoi, pe părinţii fetei.

Tot atunci aflăm şi datele esenţiale despre cele patru personaje. Adolescenta e bolnavă şi ascunde în ea o durere profundă şi foarte probabil vise şi aspiraţii neîmplinite. Tânărul dependent de droguri poartă pe corpul său atletic urmele unei vieţi grele. Relaţia părinţilor, portretizaţi uşor caricatural, scârţâie – o şedinţă de psihoterapie în care soţul este medicul (asta e meseria lui), iar însăşi soţia este pacienta întinsă pe divan se încheie cu o partidă eşuată de sex.

Ce surprize ar mai putea oferi aceste patru personaje în criză pe care, în fond, le-ai văzut de atâtea ori? Adevărul e că scenariul, scris de Rita Kalnejais, este punctul slab al filmului. Şi asta pentru că nu depăşeşte o structură convenţională, previzibilă, chiar şi atunci când încearcă să uimească prin adăugarea permanentă de probleme în spatele protagoniştilor, pe care le echilibrează cu scurte momente luminoase, şi prin introducerea câtorva personaje secundare, pentru a mai complica situaţiile dramaturgice (o vecină însărcinată şi singură, profesorul de vioară al Millei, mama şi fratele mai mic ai lui Moses).

Neaşteptată este însă regia lui Shannon Murphy – mai puţin sesizabile la început, când încerci să te obişnuieşti cu mediul social şi peisajul urban australiene, originalitatea şi prospeţimea mizanscenei devin tot mai vizibile, pe alocuri destabilizatoare.

De la interpretările actoriceşti care resping inspirat atât alunecarea în psihologie, cât şi, prin montaj, legăturile evidente de tip cauză-efect, la libertăţile formale pe care şi le ia Shannon Murphyunele unghiuri bizare ale camerei, culori puternice, multe intertitluri jucăuşe, explozii de muzică, ba chiar şi o scenă de transă în ralanti.

Efectul nu e doar evitarea melodramei şi a plângerii de milă – asta ar fi fost prea puţin.

Shannon Murphy tratează astfel cele mai tulburătoare lucruri pe un ton în care tragicul este subînţeles (şi răzbate în special din priviri, începând cu ochii copleşitori ai actriţei-revelaţie Eliza Scanlen, şi din mici gesturi), iar dominantă este energia vitală a personajelor, dar mai ales a fetei – conştientă de starea sa, dar în acelaşi dornică să se agaţe de bucuriile răzleţe pe care le mai poate oferi viaţa, cu toate nedreptăţile ei de neînţeles.

Demersul de amânare şi de ţinere sub control a emoţiilor îşi arată roadele în final, într-o secvenţă devastatoare.

„Babyteeth” („Babyteeth: prima iubire”) a fost distribuit în România începând cu 25 septembrie de Bad Unicorn. Filmul a avut premiera mondială în 2019 în competiţia Festivalului de la Veneţia, iar în România a câştigat Premiul Publicului şi Trofeul Transilvania la TIFF.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.