„Babyteeth”. Luminos ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/babyteeth-luminos-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 octombrie 2020

„Babyteeth” nu începe foarte încurajator. În două secvenţe succesive îi cunoaştem mai întâi pe Milla şi pe tipul dubios, Moses, care se ciocneşte de ea pe peronul unei gări şi de care se îndrăgosteşte şi, apoi, pe părinţii fetei.

Tot atunci aflăm şi datele esenţiale despre cele patru personaje. Adolescenta e bolnavă şi ascunde în ea o durere profundă şi foarte probabil vise şi aspiraţii neîmplinite. Tânărul dependent de droguri poartă pe corpul său atletic urmele unei vieţi grele. Relaţia părinţilor, portretizaţi uşor caricatural, scârţâie – o şedinţă de psihoterapie în care soţul este medicul (asta e meseria lui), iar însăşi soţia este pacienta întinsă pe divan se încheie cu o partidă eşuată de sex.

Ce surprize ar mai putea oferi aceste patru personaje în criză pe care, în fond, le-ai văzut de atâtea ori? Adevărul e că scenariul, scris de Rita Kalnejais, este punctul slab al filmului. Şi asta pentru că nu depăşeşte o structură convenţională, previzibilă, chiar şi atunci când încearcă să uimească prin adăugarea permanentă de probleme în spatele protagoniştilor, pe care le echilibrează cu scurte momente luminoase, şi prin introducerea câtorva personaje secundare, pentru a mai complica situaţiile dramaturgice (o vecină însărcinată şi singură, profesorul de vioară al Millei, mama şi fratele mai mic ai lui Moses).

Neaşteptată este însă regia lui Shannon Murphy – mai puţin sesizabile la început, când încerci să te obişnuieşti cu mediul social şi peisajul urban australiene, originalitatea şi prospeţimea mizanscenei devin tot mai vizibile, pe alocuri destabilizatoare.

De la interpretările actoriceşti care resping inspirat atât alunecarea în psihologie, cât şi, prin montaj, legăturile evidente de tip cauză-efect, la libertăţile formale pe care şi le ia Shannon Murphyunele unghiuri bizare ale camerei, culori puternice, multe intertitluri jucăuşe, explozii de muzică, ba chiar şi o scenă de transă în ralanti.

Efectul nu e doar evitarea melodramei şi a plângerii de milă – asta ar fi fost prea puţin.

Shannon Murphy tratează astfel cele mai tulburătoare lucruri pe un ton în care tragicul este subînţeles (şi răzbate în special din priviri, începând cu ochii copleşitori ai actriţei-revelaţie Eliza Scanlen, şi din mici gesturi), iar dominantă este energia vitală a personajelor, dar mai ales a fetei – conştientă de starea sa, dar în acelaşi dornică să se agaţe de bucuriile răzleţe pe care le mai poate oferi viaţa, cu toate nedreptăţile ei de neînţeles.

Demersul de amânare şi de ţinere sub control a emoţiilor îşi arată roadele în final, într-o secvenţă devastatoare.

„Babyteeth” („Babyteeth: prima iubire”) a fost distribuit în România începând cu 25 septembrie de Bad Unicorn. Filmul a avut premiera mondială în 2019 în competiţia Festivalului de la Veneţia, iar în România a câştigat Premiul Publicului şi Trofeul Transilvania la TIFF.

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.