Berlinale Forum Expanded revine la BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/berlinale-forum-expanded-revine-la-bieff-2017/

Între 28 martie şi 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal – Institute for Film and Video Art şi cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecţia prestigiosului Festival Internaţional de Film de la Berlin, din secţiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

Un articol de Petre Ivan|28 februarie 2017

Programul tematic Nostalgia for the Future prezintă cel mai recent titlu semnat de celebrul regizor de film experimental Guy Maddin, alături de lucrări ale câtorva dintre cei mai interesanți artiști vizuali contemporani: Clemens von Wedemeyer, Larissa Sansour și Soren Lind.

Analizând rolul subiectiv al cinema-ului în reprezentarea istoriei, aceștia investighează relația complexă a individului cu istoria, lupta personală contra fluxului colectiv al evenimentelor, dihotomia subiectiv versus obiectiv în construirea narațiunilor istorice și a identităților naționale, subminând cu consecvență dictonul conform căruia Istoria e mereu de partea învingătorilor.

Bring Me the Head of Tim Horton de Guy Maddin

Bring Me the Head of Tim Horton de Guy Maddin

Ce poate ieși când un Mélies al zilelor noastre e angajat să producă un making-of pentru un film de război cu mega-buget? O satiră deopotrivă savuroasă și neliniștitoare, dar mai ales sinceră în contradicțiile sale, Bring Me the Head of Tim Horton sondează adânc în inima întunecată a cinema-ului. D

evenit artist ‘de comandă’ pe platourile super-producției Hyena Road, Guy Maddin filmează behind-the-scenes în deșertul iordanian (care joacă rolul Afganistan-ului aflat sub ocupație talibană). Prin manipularea materialului filmat și meditațiile narate pe tema culturii pop și a violenței în cinema, ceea ce trebuia să fie un simplu material promoțional se transformă în subversiune artistică, combinând lupta in/eternă a ego-ului prins între artă și comercial, cu patriotismul gonflat și etica reprezentării.

ESIOD 2015 de Clemens von Wedemeyer

ESIOD 2015 de Clemens von Wedemeyer

Clemens von Wedemeyer propune o viziune lirică a unei metropole dintr-un viitor distopic, în care o comodificare centralizată a transformat tot ce există în valoare monetară: de la spații urbane și structuri sociale, până la memoria noastră colectivă. ESIOD 2015 urmărește călătoria protagonistei către inima acestei noi lumi — banca centrală care stochează toate datele, finanțele și amintirile societății — în încercarea de a-și accesa seiful virtual, pentru a călători înapoi în timp și a transmite un mesaj subversiv către prezent.

La granița dintre real și virtual, corpul devine performativ, iar memoria colectivă și filmul însuși se dezintegrează într-un nor de pixeli, într-o distopie SF ce proiectează criza financiară și virtualizarea muncii și a capitalului într-un viitor nu foarte îndepărtat.

Într-un twist temporal, In the Future They Ate From the Finest Porcelain, semnat de artista de origine palestiniană Larissa Sansour în colaborare cu regizorul danez Soren Lind, investighează importanța miturilor și a ficțiunii în construcția faptelor, a istoriei și a identităților naționale, într-un mix ingenios de live action și CGI, de arheologie, politică și science fiction.

In the Future They Ate From the Finest Porcelain_Larissa Sansour

In the Future They Ate From the Finest Porcelain_Larissa Sansour

Filmul spune povestea unor așa-numiți teroriști narativi, care plantează artefacte arheologice spre a fi descoperite de generațiile viitoare. Acest grup de rezistență narativă influențează astfel parcursul istoriei, artefactele funcționând ulterior ca mărturii ale existenței unui popor fictiv. Implementarea propriului mit devine astfel o operațiune de intervenție politico-istorică, creând de facto o națiune.

Purtând titlul ediției de anul acesta a festivalul, programul competitiv You Are Another Me pune sub semnul întrebării noțiunea de frontieră, explorând în același timp alteritatea și limitele empatiei. Cum ne putem raporta la realitatea altei ființe umane? Putem oare ieși din bula interioară a propriilor minți pentru a înțelege ceva ce nu am trăit noi înșine?

Aceste întrebări au devenit tot mai presante în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. Greutățile altora ajung până la noi sub formă de narațiuni care adesea reduc și înlocuiesc complexitatea vieții, devenind inevitabil ficțiuni filtrate prin perspectiva noastră subiectivă, inerent părtinitoare și distantă.

Abordând problema în mod direct, filmele din acest program, experimente audio-vizuale deopotrivă inovatoare și cu un puternic impact emoțional, dizolvă barierele din calea înțelegerii tragediei Celuilalt.

Imagini brute, filmate de la o fereastră, fotografii făcute în grabă și un voice-over reconstruit din note de jurnal creează imaginea copleșitoare a unui război la persoana întâi.

Câștigător al Premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj acordat de Academia Europeană de Film, 9 Days — From My Window in Aleppo este un documentar cutremurător care contracarează viziunea romanțată asupra Războiului Civil din Siria, așa cum este el prezentat de presa occidentală.

Summer de Ronny Trocker

Summer de Ronny Trocker

Fotograful sirian Issa Touma surprinde aici modul în care războiul devine parte din normalitatea vieții de zi cu zi; iar în timp ce focuri de armă asurzitoare se aud dinspre fereastră, arta devine singurul mecanism de supraviețuire posibil.

Nominalizat la premiile BAFTA și la premiile Academiei Europene de Film, Over, de Jörn Threlfall, adoptă o formulă simplă, dar de mare impact, de a privi poveștile celor ce caută în Europa un tărâm promis al salvării. Inspirat din fapte reale, scurtmetrajul implică activ spectatorii în descifrarea și re-constituirea unei morți misterioase povestite în ordine cronologică inversă.

Înțelegerea succesiunii de evenimente nu oferă nimic din confortul rezolvării unui puzzle; în schimb, finalul șocant, aproape suprarealist, ne lasă cu întrebarea cum s-a putut întâmpla una ca asta?!, prea consternați pentru a îndrăzni să dăm un răspuns.

Din competiția Festivalului Internațional de Film de la Berlin vine la BIEFF Summer, un film care dezvăluie cât de limitate sunt posibilitățile fotografiilor de a spune poveștile pe care le consumăm.

O plajă înghețată în timp, ca într-un instantaneu: oamenii se bucură de soare, un copil își mănâncă înghețata, în timp ce tatăl îl fotografiază. Însă în cadru apare încă un personaj. Înaintând cu greu prin valuri, un grup de refugiați se îndreaptă către siguranța incertă a plajei, scăpați de la o moarte aproape sigură. Un mix inovativ de modelare 3D și filmare pe 16mm, filmul devine un comentariu politic inteligent despre criza umanitară contemporană. Regizorul Ronny Trocker va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Delegației Valonia-Bruxelles și al Institutului Italian de Cultură.

Rănile trecutului, atât cele fizice cât și cele psihice, nu se lasă alinate cu ușurință. Acest subiect este focusul filmului Remains from the Desert, povestea tulburătoare a unui tânăr refugiat din Eritreea, capturat și torturat pentru bani. În ciuda cicatricilor care poartă amintirea ororii, peisajul impresionant al deșertului, scenă a teribilelor întâmplări, rămâne impasibil și nevătămat.

În cele din urmă, filmul recunoaște inutilitatea încercărilor de a găsi o logică în activitatea lipsită de sens care e tortura. Singura consolare pare a fi ideea că memoria umană este la fel de fragilă precum corpul și că, puțin câte puțin, totul va fi uitat. Regizorul Sebastian Mez va fi și el prezent la proiecțiile din București, cu susținerea Goethe-Institut.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF are loc în perioada 28 martie — 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto: BIEFF 2017 – bieff.ro

01
/04
/15

SPECIAL ZIARUL METROPOLIS. Că sunt intimidant de frumoase și copleșitor de talentate este o banalitate. Ele sunt, de fapt, zeițe coborâte printre noi, muritorii. Datorită lor e imposibil să nu iubești filmul francez de ieri sau de azi, cu toate aerele lui de superioritate.

01
/04
/15

Miercuri, 15 aprilie, începând cu ora 19.00, iubitorii de film sunt așteptați la Sala ARCUB cu ocazia celei de-a treia ediții a CineȘoc. În luna aprilie accentul se mută pe cinematografia orientală – filmul lunii este aclamatul Harmony Lessons (2013) regizat de Emir Baigazin, o dramă cu accente poetice care s-a remarcat prin tematica abordată: marginalizarea și efectele acesteia.

31
/03
/15

"Verigheta", de Gabriel Achim, "Cristian", de Doina Ruşti, şi "Dumneavoastră, tu", de Bogdan Theodor Olteanu, se numără printre cele 16 scurtmetraje incluse în secţiunea necompetitivă Short Film Corner, un eveniment dedicat profesioniştilor din cinema la Festivalul de Film de la Cannes.

31
/03
/15

Icon production va lansa joi 2 aprilie, în trei cinematografe din capitală, proiectul inedit “Trei scurtmetraje cu CAI PUTERE în regia lui Daniel Sandu”. În cadrul programului vor fi proiectate producțiile realizate de tânărul regizor Daniel Sandu: “Numărătoarea manuală”, “Vocea a doua”, “Cai Putere”.

31
/03
/15

Filmul "Closer to the Moon", de Nae Caranfil, a fost marele câştigător al galei, după ce a obţinut nouă premii Gopo din 12 nominalizări. Filmul lui Caranfil a mai obţinut, printre altele, trofeele pentru cel mai bun scenariu şi pentru cel mai bun regizor. Prezentăm mai jos lista completă a câştigătorilor.

31
/03
/15

Câștigătorii îi știți: Nae Caranfil și „Closer to the Moon” au obținut cele mai importante premii, inclusiv pentru cel mai bun film, la Gala Gopo 2015. Însă vă propunem câteva frivolități subiective „la cald” din sala Studio a Teatrului Național din București.

30
/03
/15

81 de filme româneşti lansate în cinematografe sau în festivaluri în 2014 au fost luate în considerare pentru nominalizările celei de-a noua ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc astăzi, începând cu ora 19.00, la Sala Studio a Teatrului Național București. Prezentatorii Galei din acest an sunt actorii Paul Ipate și Diana Cavallioti.

30
/03
/15

Compania Sony a lansat primul trailer al noului film din seria James Bond, intitulat ”Spectre”, rolul celebrului agent 007 fiind jucat de actorul Daniel Craig. În momentul de faţă nu se cunosc multe detalii despre acţiunea filmului. Conform sumarului oficial al intrigii, ”un mesaj criptic” din trecutul lui James Bond îl trimite să descopere o organizaţie sinistră, informează Huffington Post.

29
/03
/15

Regina Maria, într-un reportaj de un minut, realizat în 1934, la castelul Bran. Filmată în timp ce se plimbă prin grădină, îmbrăcată în costum naţional. Sau alături de Stan şi Bran, cei doi cai ai ei. Sau în timp ce îşi face cumpărăturile în piaţa din sat.

29
/03
/15

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE În „Meandre” (1967), unul dintre cele mai îndrăznețe și inovatoare filme ale cinematografiei române, Mircea Săucan reinventează după propria sensibilitate timpul şi spaţiul.

28
/03
/15

Marți, 31 martie 2015, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru nr.38), va avea loc primul eveniment din seria „ArtIntro”. Invitatul primei întâlniri va fi criticul Andrei Rus, care propune vizionarea filmului Toată lumea din familia noastră, regia Radu Jude. Proiecția va fi urmată de discuții cu publicul despre cum poate fi înțeles filmul și despre modul în care a fost realizat.

27
/03
/15

Ziarul Metropolis, cotidian cultural editat de Teatrul Metropolis din București, împlinește doi ani de existență astăzi, de Ziua Mondială a Teatrului. Zi de zi, publicația a încercat să-și ridice standardul și să ocolească valul de tabloidizare care a afectat chiar și cele mai prestigioase site-uri quality din România.

27
/03
/15

Irina Margareta Nistor, selecţionerul DaKINO, a declarat în deschiderea celei de-a 24-a ediţii a evenimentului cinematografic, care a avut loc la CinemaPRO din Capitală, că s-a îndrăgostit de acest festival în urmă cu 20 de ani, când a făcut parte pentru prima oară în viaţa sa dintr-un juriu. DaKINO 24 a fost deschis de lungmetrajul "Still Alice", cu Julianne Moore în rolul principal, şi regizat de Richard Glatzer şi Wash Westmoreland.