„Bestiaire” și „Who Wants to Kill Jessie” – lumi pe care le ignorăm, lumi care ne acaparează
https://www.ziarulmetropolis.ro/bestiaire-si-who-wants-to-kill-jessie-lumi-pe-care-le-ignoram-lumi-care-ne-acapareaza/

Centrul Ceh vă aşteaptă luni şi de marţi, de la ora 20:00, cu două proiecţii care propun o schimbare de perspectivă – intrăm în lumea animalelor odată cu proiecţia filmului „Bestiaire”, la Documentary Mondays, şi suntem invadaţi de personaje de benzi desenate deodată cu protagoniştii filmului „Who Wants to Kill Jessie”, pe 20 noiembrie, la Fiction Tuesday.

Un articol de Liliana Matei|16 noiembrie 2018

Relațiile dintre oameni și animale s-au desfășurat într-o permanentă tensiune timp de multe secole, însă astăzi pare că am ajuns, cu ajutorul tehnicii, la un echilibru – nu ne mai este frică de ele, pentru că știm cum să le supunem. Spațiile mici, industrializarea, zgomotele puternice au devenit cotidiene pentru noi, însă animalele, puse în prezența acestor elemente, sunt dezorientate și nu sunt în stare să proceseze ce se întâmplă cu ele. Luni vedem în Bestiaire cum regizorul Denis Côté aduce privitorul în intimitatea animalelor. Pe măsură ce documentarul se adâncește într-o excursie prin Parc Safari în Quebec, nu mai e clar cine este observatorul: Côté sau animalele?

Documentarul, care a fost proiectat în acest an la Cannes, nu necesită foarte multe cuvinte, iar singurele intervenții vorbite par să contemple situația în care oamenii și animalele au ajuns să viețuiască pe pământ.

Marți ne desprindem de lumea tăcută din Bestiaire și urmărim la Fiction Tuesday o comedie sci-fi, care surprinde urmările nedorite ale intervenției oamenilor în lumea viselor. Soția inventatorului Jindrich încearcă să-i elimine acestuia coșmarurile, însă o aduce în schimb la viață pe Jessie, supereroina unei benzi desenate. Filmul capătă amploare când realizăm că în lumea noastră au pătruns, odată cu Jessie, și dușmanii săi, iar viața soților se transformă într-un fiasco umplut în timp real de replici din bule de dialog. La o privire mai atentă, Who Wants to Kill Jessie (foto sus), în regia lui Václav Vorlíček, dezvăluie prin satiră dorința unui regim totalitar care ar controla visele și fanteziile oamenilor.

„Bestiaire”

Deși Bestiaire și Who Wants to Kill Jessie par inițial total diferite, ceea ce le leagă este manipularea pe care omul o face cu privire la cele două lumi, transformările pe care acesta le dorește devenind o realitate tristă în cadrul primului film și o distopie, ce-i drept comică, pentru cel de-al doilea.

Centrul Ceh vă așteaptă, așadar, luni pentru Bestiaire și marți pentru Who Wants to Kill Jessie, de la ora 20:00. Intrarea este liberă, se face de la 19:30 și berea este din partea casei!

Evenimente Facebook aici: DM & FT.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

29
/04
/15

Independenţa Film va distribui în România încă trei filme selectate anul acesta la Cannes - mult așteptatul Love, al lui Gaspar Noé, programat în afara competiţiei, în secţiunea Midnight Screening, Trois souvenirs de ma jeunesse (r. Arnaud Desplechin) şi Le tout nouveau testament (r. Jaco Van Dormael), în cadrul Quinzaine des réalisateurs .

28
/04
/15

În Cinematograful anilor '30 s-au impus - în acelaşi timp - o actriţă germană devenită americană prin adopţie, Marlene Dietrich, şi un actor francez, Jean Gabin. S-au iubit cu pasiune, dar Al Doilea Război Mondial le-a provocat ruptura fatală.

28
/04
/15

Prima sa experienţă cinematografică a venit după vârsta de 40 de ani. De atunci a fost distribuit de majoritatea regizorilor importanţi de film din România, interpretările sale impresionante aducându-i notorietate şi aprecierea publicului.

27
/04
/15

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a deschis oficial duminică, 26 aprilie, la Cinema Studio din București, în prezența a sute de invitați și spectatori. Gala a fost urmată de proiecția peliculei 13 Minutes/ Elser, un thriller despre una dintre tentativele eșuate de asasinare ale lui Adolf Hitler, fim care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin.

27
/04
/15

Regizorul Mircea Daneliuc va fi celebrat anul acesta la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), la 40 de ani de la debutul său cu lungmetrajul Cursa. O amplă retrospectivă îi va fi dedicată cineastului român, cuprinzând 12 filme, o expoziție cu afișele peliculelor sale, fotografii de la filmare și alte documente inedite aduse pentru prima dată în fața publicului.

25
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Aflat sub interdicția de a realiza filme, de a vorbi cu media străine și de a părăsi Iranul, Jafar Panahi sfidează de câțiva ani prima măsură împotriva sa și continuă să regizeze - clandestin și independent. Cu cel mai recent film, „Taxi”, a câștigat Ursul de Aur.

23
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg și scris și realizat de cunoscuta actriță (și, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnișoara Julie”) funcționează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

23
/04
/15

Recent selecționat la Festivalul de Film de la Cannes 2015 în secțiunea oficială Un Certain Regard, filmul COMOARA/THE TREASURE va avea premiera în cinematografele din România în data de 29 mai. Regia și scenariul îi aparțin lui Corneliu Porumboiu.

22
/04
/15

Un proiect unic, Words with Gods/ Vorbind cu zeii, un film-antologie care pune în discuție relația directă a individului cu divinitatea - sau absența acesteia - în diferitele religii, va închide Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, pe 30 aprilie, la ora 20.00, la Cinema Studio din București.

22
/04
/15

Miss Julie (2014), cu Colin Farrell, Jessica Chastain şi Samantha Morton, în regia norvegiencei Liv Ullmann, va avea premiera în România vineri, 24 aprilie, distribuit de Independenţa Film.