Bihor, Zilele Europene ale Patrimoniului: Bisericile de lemn şi meşterii populari, în expoziţii foto
https://www.ziarulmetropolis.ro/bihor-zilele-europene-ale-patrimoniului-bisericile-de-lemn-si-mesterii-populari-in-expozitii-foto/

Două expoziţii de fotografii numite ‘Biserici care plâng, biserici care vor surâde – schimbarea la faţă a bisericilor de lemn din Gheghie şi Hotar’ şi ‘Târgul meşterilor populari – retrospectivă după 19 ediţii’ au fost vernisate vineri, în holul mare al Bibliotecii Judeţene ‘Gheorghe Şincai’ din Oradea, cu ocazia ‘Zilelor Europene ale Patrimoniului’, ediţia a […]

Un articol de |21 septembrie 2012

Două expoziţii de fotografii numite ‘Biserici care plâng, biserici care vor surâde – schimbarea la faţă a bisericilor de lemn din Gheghie şi Hotar’ şi ‘Târgul meşterilor populari – retrospectivă după 19 ediţii’ au fost vernisate vineri, în holul mare al Bibliotecii Judeţene ‘Gheorghe Şincai’ din Oradea, cu ocazia ‘Zilelor Europene ale Patrimoniului’, ediţia a XX-a.

Expoziţia ‘Biserici care plâng, biserici care vor surâde’ cuprinde fotografii ale două biserici de lemn, din satele Gheghie şi Hotar, aflate într-o avansată stare de degradare, pentru care Direcţia Judeţeană de Cultură Bihor a câştigat, în iulie a.c., ca lider de proiect, o finanţare transfrontalieră în valoare de 806.597 de euro, din care cu suma de 320.000 de euro, Direcţia de Cultură va restaura cele două monumente istorice, categoria A, va tipări un ghid de bune practici în legătură cu restaurarea bisericilor de lemn din Bihor şi va organiza un simpozion pe această temă.

Proiectul prevede şi semnalizarea lor corespunzătoare în vederea includerii în circuitul turistic. Partea ungară a proiectului, Primăria Kismarja, va reabilita un adăpost ca muzeu dedicat unui personaj important din istoria Ungariei, principele Bocskay.

Proiectul de restaurare se va finaliza în decembrie 2014, la trei secole de la edificarea bisericilor de lemn respective, iar lucrările vor fi prezentate publicului printr-o altă expoziţie foto.

Potrivit directorului executiv al Direcţiei pentru Cultură, Lucian Silaghi, în patrimoniul cultural al judeţului există 60 de biserici de lemn, din care 15 de categoria A, pentru care o echipă de specialişti ai instituţiilor abilitate în domeniu vor demara un proiect comun de restaurare. Din toate aceste biserici de lemn, doar trei au beneficiat de restaurare.

‘Suntem conştienţi că starea jalnică a acestor monumente impune să urgentăm readucerea lor la viaţă, printr-o strategie pentru a cuprinde în proiecte tot ce înseamnă biserică de lemn din judeţ. Trebuie să le redăm valoarea iniţială,’ a spus, la vernisaj, preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa.

Cea de a doua expoziţie vernisată vineri, ‘Târgul meşterilor populari – retrospectivă după 19 ediţii’, cuprinde peste 50 de imagini, portrete ale meşterilor populari bihoreni, din diverse domenii, care au participat din anul 1994 până în prezent la anualul târg dedicat celor mai valoroşi artizani populari. Unele fotografii sunt documente ale celor care, între timp, au trecut în lumea celor drepţi.

‘Cea de a XX-a ediţie dorim să fie cu deschidere internaţională, cu meşteri autentici din mai ţări europene, legat de un amplu Festival internaţional de folclor. Am dori, de asemenea, să finalizăm Statutul meşterului popular, proiect de lege care a fost deja dezbătut în Senat, dar s-a poticnit,’ a precizat Aurel Chiriac, directorul MTC.

Expoziţiile sunt organizate de Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Bihor împreună cu Muzeul Ţării Crişurilor (MTC) şi Biblioteca Judeţeană ‘Gheorghe Şincai’.

În fiecare an, în septembrie, cetăţenii sunt invitaţi să viziteze monumente istorice din întreaga Europă cu ocazia ‘Zilelor Europene ale Patrimoniului’ (ZEP), organizate la iniţiativa comună a Consiliului Europei şi a Uniunii Europene. Din 1992 şi în România, ‘Zilele Europene ale Patrimoniului’ oferă participanţilor ocazia să descopere nu numai monumente istorice protejate cât şi situri sau zone mai puţin cunoscute, care în mod obişnuit nu sunt accesibile publicului larg. Apropierea faţă de patrimoniul cultural conştientizează sentimentul de apartenenţă comună la valorile ţării, ale regiunii, oraşului sau mediului rural şi îmbogăţeşte diversitatea societăţii noastre, contribuind la mai buna înţelegere între cetăţeni.

 

Sursa: Agerpres

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.