Bobi Pricop revine la Teatrul Naţional Târgu-Mureş cu „Trădare“ de Harold Pinter
https://www.ziarulmetropolis.ro/bobi-pricop-revine-la-teatrul-national-targu-mures-cu-tradare-de-harold-pinter/

Duminică, 12 septembrie, la ora 19.00, Compania „Liviu Rebreanu“ a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă premiera spectacolului „Trădare“ de Harold Pinter, în regia lui Bobi Pricop, scenografia Oana Micu şi coregrafia Eduard Gabia.

Un articol de Liliana Matei|9 septembrie 2021

Pe fundalul aparent idilic al unor familii „de succes“, se proiectează eşecul a trei adulţi incapabili să-şi gestioneze prieteniile, pasiunile şi duplicitatea care începe să le definească vieţile. Aceasta este tema centrală a piesei „Trădare“, scrisă de dramaturgul englez Harold Piner, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură. O reconstituire percutantă, în cronologie inversă, a formării şi dezintegrării unui triunghi amoros, prin retrăirea momentelor esenţiale în care trădarea a devenit adevărata natură a relaţiilor de prietenie, iubire și încredere.

Spectacolul se va juca la Sala Mare, în regim studio, cu publicul pe scenă, iar regizorul Bobi Pricop propune și de această dată o abordare neconvenţională și profund actuală a unor teme fundamentale pentru natura umană:

Ce m-a interesat la acest text, dincolo de poveste, a fost această convenție a cronologiei inverse. „Trădare”, împreună cu Old Times (1971) și „No Man’s Land” (1975) sunt piesele lui Pinter asociate cu ideea de memory play, pe care a inventat-o Tennessee Williams, odată cu Menajeria de sticlă. În piesele astea contează mai mult ce-și amintesc personajele sau ce interpretare dau ele realității, decât ce s-a întâmplat de fapt. Și mi s-a părut foarte valoroasă ideea asta de vizitare a trecutului, ca pe un fel de sit arheologic al unor istorii personale și a modului în sunt ambalate de creierul nostru. Mi s-a părut că e un prilej de interogare a propriilor noastre amintiri și traume, vulnerabile la tot felul de experiențe exterioare, a modului în care întâmplări ulterioare influențează și modifică în memoria noastră un anumit moment din trecut.

Cred că acesta este primul spectacol, după experiența cu „Rinocerii”, de Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova, unde i-am fost asistent de regie, în care am simțit atât de puternic influența lui Bob Wilson. Dar este evident și produsul întâlnirii cu scenografa Oana Micu. Pregătim de un an conceptul, inspirați de niște artiști vizuali precum Gillian Wearing, fotografele Nadia Lee Cohen și Cindy Sherman, sau regizoarea Susanne Kennedy.

Așa că am imaginat un fel de muzeu, o capsulă izolată în timp și spațiu, unde o amintire există, în sine, ca un fel de exponat antropologic, un tip de comportament uman expus în vitrină. Dar această capsulă este deopotrivă și o celulă a memoriei, care ne permite să observăm detașat modul în care creierul stochează o anumită amintire. Spectacolul permite tocmai această dublă perspectivă, de formare a unei amintiri și de observare a ei într-un fel de laborator aseptic emoțional, în care experiențele umane cele mai profunde, ale unor oamenii trăind în anii 1970, sunt revizitate cândva în viitor de niște personaje-androizi, spune Bobi Pricop, regizorul spectacolului.

Din distribuţie fac parte actorii Elena Purea – Emma, Richard Balint – Robert, Theo Marton – Jerry şi Mihai Crăciun – Chelnerul.

Regizorul Bobi Pricop este una dintre cele mai provocatoare și relevante voci din tânăra generație de regizori, un artist care îmbină conştiinţa socială activă cu interesul pentru noile media şi tehnologiile emergente, pentru a testa limitele teatrului și convențiilor artistice. Montează cu predilecţie texte contemporane, este dublu nominalizat UNITER la categoria Cel mai bun regizor şi a obţinut numeroase nominalizări şi premii naţionale şi internaţionale. La Compania „Liviu Rebreanu“, Bobi Pricop a semnat regia spectacolului „Teroare“ de Ferdinand von Schirach, la Sala Mare, în 2018. Revine în stagiunea 2021-2022 cu spectacolul „Trădare“ de Harold Pinter.

Traducerea piesei e semnată de Bobi Pricop, regia tehnică a spectacolului e asigurată de Teodora Crăciun, iar lighting design-ul e realizat de Attila Kaszoni.

Producţia are o durată de 1 oră şi 30 minute şi este recomandată persoanelor cu vârsta peste 14 ani.

Spectacolul va fi supratitrat în limba maghiară.

30
/06
/22

Festivalul longeviv și cu tradiție din Piatra Neamț aduce, deja de 14 ani, în fața cinefililor, filme documentare și scurtmetraje create de regizoare și regizori aflați la începutul carierei lor în cinematografie.

30
/06
/22

Soprana Rodica Vică revine vineri, 1 iulie 2022, ora 19:00, pe scena Operei Naționale din București pentru opera barocă Indiile Galante, un spectacol unic a cărui regie este semnată de către Andrei Șerban. Promotoare a repertoriului baroc și inițiatoarea a multor proiecte baroce inedite, soprana Rodica Vică va interpreta rolul prințesei Zima din al patrulea […]

28
/06
/22

Sau despre bucuria de a vedea apreciate lucrurile în care Ziarul Metropolis crede și pe care le promovează, dar și despre importanța presei culturale făcute cu onestitate și cu suflet.

28
/06
/22

Filarmonica „George Enescu”, cea mai veche și mai reprezentativă instituție muzicală a României, organizează în perioada 1-5 iulie 2022 prima ediție a festivalului internațional, intitulat Athenaeum Summer Festival.

26
/06
/22

Oana Pellea și Patrick Le Mauff, Tompa Gábor și Dragoș Buhagiar, într-un masterclass de actorie, regie și scenografie, cu spectacolul „Scaunele“, de Eugène Ionesco, producție a Théâtre national du Luxembourg, prezentată în Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (24 iunie – 3 iulie).