„Borgman”. Vagabondul exterminator
https://www.ziarulmetropolis.ro/borgman-vagabondul-exterminator/

CRONICĂ DE FILM Proiectat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, „Borgman”, în regia olandezului Alex van Wardermam, se înscrie în seria fabulelor care au ca ţintă predilectă materialismul societăţii moderne şi acea clasă de mijloc blazată în rutina sa emoţională şi familială.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 mai 2014

„Borgman” are ceva din absurdul „Îngerului exterminator” al marelui Bunuel, trecut prin răceala unui Haneke din „Funny Games”, însă cu un didacticism atenuat şi cu ceva mai mult suprarealism şi umor.

Alex van Wardermam îşi construieşte filmul pe scheletul unui thriller, din care elimină însemnele manipulatorii ale genului şi la care adaugă în schimb un absurd făcut să arate ca cel mai banal realism.

Ar fi inutil să încerci, ca spectator, să cauţi o logică în invazia pe care vagabondul alungat din locuinţa de sub pământ şi acoliţii săi ciudaţi o declanşează asupra unei familii (soţul, soţia, trei copii şi o dădacă tânără) de la marginea unui oraş, lângă o pădure.

În fond, se poate întâmpla ca un om al străzii să-ţi vină la uşă şi să-ţi ceară să-l laşi să facă o baie, pe motiv că este murdar. Ce se petrece de aici încolo devine însă total imprevizibil. Odată ce femeia muşcă din celebrul măr – în acest caz afecţiunea faţă de musafirul nepoftit -, răul îşi face intrarea în paradisul conjugal.

Alex van Wardermam îşi conduce filmul pe cele mai nebănuite căi şi lasă deschis câmpul interpretărilor. Regizorul olandez nu oferă explicaţii imediate, ci mai curând lansează, fără emfază, o temă generală: autosuficienţa şi epuizarea societăţii pot conduce spre propria ei extincţie („Sunt extenuaţi de lumea modernă” este verdictul spus deloc bombastic de o doctoriţă venită să-i consulte pe copii, presupus bolnavi). O dispariţie lentă, dar sigură şi tacticos pusă în scenă de vagabondul exterminator.

Sunt destule indicii (inclusiv secvenţe onirice în care soţia se vede bătută violent de soţ) care să sugereze că Alex van Wardermam permite şi posibilitatea ca străinul, Camiel Borgman (Jan Bijvoet), să fie doar întruchiparea demonului din fiecare din cei doi parteneri, care formează doar aparent un cuplu liniştit.

Un demon care poate să ia chipul bănuielii soţului că soţia l-a înşelat, aşa cum se întâmplă în scena în care Borgman se prezintă la uşa celor doi spunând că femeia l-a îngrijit cândva, ca asistentă. Sau al unui plictis care o împinge pe soţie să-şi dorească moartea soţului. Sau al unei superiorităţi date de bunăstarea materială (şi exprimată, de pildă, prin dispreţul arătat dădacei, care este o străină).

Filmul are suficient umor (negru) pentru a nu rămâne o simplă critică prin mijloace cinematografice a societăţii occidentale, evitând astfel să cadă în clişeu. Se salvează şi datorită misterului pe care Alex van Wardermam îl întreţine permament, de la începutul în care Borgman este vânat şi alungat din bârlogul subteran de un preot şi doi localnici (motivul îl putem doar bănui), până la detalii precum cicatricea de pe spatele musafirului, apariţia inexplicabilă a unor câini în noua casă sau modul inedit în care aliaţii lui Borgman scapă de victimele colaterale, strategie care ar putea stârni admiraţia mafiei.

Distribuit de Independenţa Film, „Borgman” rulează de pe 16 mai în cinematografe.

INFO

Borgman, Olanda, 2013

Regia: Alex van Warmerdam

Cu: Jan Bijvoet, Hadewych Minis, Alex van Warmerdam, Jeroen Perceval

Rating: ●●●●○

Foto din Borgman – captură film

 

08
/06
/16

Preferatele publicului din marile festivaluri internaționale care conferă premii pe baza voturilor date de spectatori, precum Sundance FF, Toronto FF, Berlin FF, Rotterdam FF vor fi prezentate în București în cadrul Audience Award Film Festival între 10 și 12 iunie, pe perioada Street Delivery, la cinema Elvira Popescu și în aer liber în curtea TIAB (Str. Verona nr. 17)

07
/06
/16

Scurtmetrajele premiate de marile festivaluri de film și proiecte îndrăznețe de artă video își dau întâlnire pe 2 iulie, la maratonul cinematografic al anului. Pentru al 8-lea an consecutiv, ShortsUP provoacă cinefilii la o întâlnire dinamică cu poveștile scurte care au făcut ocolul lumii, într-un format inedit care-și propune, ca de fiecare dată, să ducă experiența cinematografică la un nou nivel.

07
/06
/16

Preferatele publicului din marile festivaluri internaționale care conferă premii pe baza voturilor date de spectatori, precum Sundance FF, Toronto FF, Berlin FF, Rotterdam FF vor fi prezentate în București în cadrul Audience Award Film Festival între 10 și 12 iunie, pe perioada Street Delivery, la cinema Elvira Popescu și în aer liber în curtea TIAB (Str. Verona nr. 17)

07
/06
/16

Teatrul de Comedie prezintă cel mai important eveniment teatral al verii, producția californiană Visul unei nopți de vară de William Shakespeare în regia lui Tim Robbins. Trei reprezentații extraordinare, pe 22, 23 și 24 iunie (ora 19.00) îl vor aduce în prim plan pe marele actor și regizor de teatru și film, Tim Robbins, împreună cu trupa sa The Actors’ Gang, în București, la Teatrul de Comedie.

05
/06
/16

CRONICĂ DE FILM. Prezentat în premieră în România în proiecţie unică la TIFF, „Sieranevada”, al patrulea lungmetraj al lui Cristi Puiu, este unul dintre cele mai bune filme nu doar ale ultimilor 15 ani, ci ale întregii cinematografii române. O radiografie dulce-amăruie a familiei la români, dar şi a naturii umane.

05
/06
/16

„Câini”, lungmetrajul regizorului român Bogdan Mirică, a fost desemnat câştigătorul TIFF 2016. Un Premiu Special, numit Trofeul Transilvania 15, și creat cu doar cu puțin timp înaintea Galei a fost acordat regizorului Cristi Puiu pentru filmul Sieranevada.

03
/06
/16

În perioada 4-12 iunie, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” Bucureşti ii invită pe cei interesaţi la o nouă ediție a Galei Absolvenților dedicată promoțiilor 2016 de la Facultatea de Teatru și Facultatea de Film.

03
/06
/16

„Nu te gândeşti niciodată că eşti o celebritate. Dacă o faci, cariera ta este terminată”, a afirmat vineri, într-o conferinţă de presă la Cluj, celebra actriţă italiană Sophia Loren, omagiată în cadrul celei de-a 15-a ediţii Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

03
/06
/16

Între 10 și 12 iunie va avea loc la București prima ediție a Audience Award Film Festival care va proiecta filme răsplătite cu premiul publicului în marile festivaluri ale lumii care conferă asemenea distincții: Sundance FF, Toronto FF, Berlin FF, Rotterdam FF precum și alte filme cu mare impact la public.

02
/06
/16

CRONICĂ DE FILM După succesul de la Cannes, „Câini”, îndrăzneţul debut al regizorului Bogdan Mirică, a fost prezentat în premieră în România în competiţia de la TIFF. Un film de gen, ambiţios, în care esenţială este atmosfera, şi mai puţin naraţiunea sa arhetipală.

02
/06
/16

Între 10 și 12 iunie va avea loc la București prima ediție a Audience Award Film Festival care va proiecta filme răsplătite cu premiul publicului în marile festivaluri ale lumii care conferă asemenea distincții: Sundance FF, Toronto FF, Berlin FF, Rotterdam FF precum și alte filme cu mare impact la public. Proiecțiile vor avea loc în aer liber în curtea TIAB (str. Arthur Verona, nr. 17) și la cinema Elvire Popesco (Bd. Dacia, nr.77).

01
/06
/16

După ce a deschis competiția oficială a celei de-a 69-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (11-22 mai 2016), cel mai nou lungmetraj semnat de regizorul Cristi Puiu, „SIERANEVADA” va deschide și sezonul de toamnă al premierelor cinematografice românești.

31
/05
/16

Lungmetrajul „DUBLU”, regizat de Catrinel Dănăiață, va avea premiera internațională în cadrul celei de-a 51-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary (1-9 Iulie 2016), unul dintre cele mai importante eveniment cinematografice din Cehia dar și din Europa Centrală și de Est.

31
/05
/16

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul celei de-a 15 ediţii a TIFF, „The Event”, al ucraineanului Serghei Lozniţa, este un remarcabil documentar construit din imagini de arhivă, care urmăreşte să redea energia oamenilor ieşiţi în stradă la (fostul) Leningrad în august 1991, în timpul evenimentelor care au dus la căderea URSS.