București Docuart Fest a premiat documentarul românesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucuresti-docuart-fest-a-premiat-documentarul-romanesc/

Festivalul documentarului românesc şi-a desemnat câştigătorii pe 1 octombrie, la gala de premiere Bucureşti Docuart Fest de la Cinemateca Eforie.

Un articol de Liliana Matei|4 octombrie 2016

Evenimentul s-a încheiat după 6 zile pline de proiecții ale unor documentare contemporane și unele de arhivă, studențești, de televiziune, de autor, documentar interactiv, radiodocumentare, sesiuni de master class, dezbateri și un tur ghidat care a introdus în festival o secțiune nouă, necompetițională: „Variațiuni: filme despre oameni și locuri”.

„Docuart-ul din acest an a strâns documentare diferite ca formulă estetică, oneste și inventive, cu personaje pe care să le ții minte. Mi se pare un an bun pentru documentarul românesc”, spune Ana Maria Sandu, membru al juriului.

Din cele 25 de filme selectate în secțiunile competiționale, juriul a decis că în acest an Marele Premiu Docuart se acordă producției „Imagini din vis”, în regia lui Sorin Luca, povestea unui personaj cât o lume.

Ca în fiecare an, Juriul competiției a adus o formulă nouă, reunindu-i de această dată pe cineaștii Adina Popescu, Ana Maria Sandu și Laurențiu Damian.

„Anul acesta m-au impresionat câteva filme cu un buget mic, aproape no budget, care nu au nicio casă de producție puternică în spate și nu au parte nici de promovare. Și, totuși (sau poate tocmai din acestă cauză) sunt proaspete, oneste, surprinzătoare”, ne-a spus Adina Popescu, membru al juriului.

Câștigătorii secțiunii principale
Pentru Cea mai bună regie au fost decernate două premii ex aequo, astfel, unul către „Doar o răsuflare”, regia Monica Lăzurean-Gorgan, iar cel de-al doilea premiu către o neașteptată poveste de dragoste, „Angela”, regia Botond Püsök.

Premiul pentru Cea mai bună imagine a ajuns la documentarul „Ultimul căldărar”, a cărui regie este semnată de Cosmin Bumbuț și Elena Stancu.

„Cinema, Mon Amour” în regia lui Alexandru Belc – un film avertisment despre condiția cinema-ului de azi – a fost premiat pentru Cel mai bun montaj.

Secțiunea Studențească a avut și ea trei premianți. Pentru Cea mai bună regie a fost desemnat documentarul „End of Summer”, regia Alina Manolache.

Documentarul experimental instalație, „Perfection Is Forever”, în regia Marei Trifu a fost premiat pentru Cea mai bună imagine, iar premiul pentru Cel mai bun montaj a ajuns la documentarul care prezintă o incursiune emoționantă în Serbia și într-un Belgrad care începe să renască, „10:34 to Belgrade“, regia Ioana Grigore.

Vasile Arhire a primit premiul pentru Cel mai bun documentar TV pentru producția „Flotant pe strada Ibrăileanu“.

De asemenea, un premiu nou pentru Cel mai bun sunet a fost acordat din partea Ines Studio Best Sound pentru filmul „100 de movile” (R. Max T. Ciorbă) – proiecția din gala de deschidere -, constând în servicii de post producție, anume sound design, pentru următorul proiect al realizatorilor.

docuartfest2016_gala-de-premiere-1

Alături de secțiunile competiționale, segmentul de focus – un omagiu adus regizorului Ovidiu Bose Paștina – a cuprins un maraton de scurtmetraje și un lung metraj, practic toate filmele sale, însoțite de discuții cu Horea Murgu, Cornel Mihalache, Mircea Bunescu, Mircea Florian.

„Filmele lui Bose sunt filme reper din toate punctele de vedere”, spune Mircea Bunescu, director de imagine.

10 premii, peste 80 de proiecții, 2 master class, 1 dezbatere, 1 documentar performance, 2 cinematografe: Cinemateca Eforie și Cinema Muzeul Țăranului și sute de cinefili care au trecut pragul celei de-a V-a ediții, așa arată rezumatul în cifre al festivalului de film documentar exclusiv românesc, Docuart Fest.

București Docuart Fest este organizat de Docuart, fiind co-finanțat de Ministerul Culturii prin programul Acces și de Centrul Național al Cinematografiei în urma selecției la concursurile de finanțare.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.