Cannes 2014, în cifre
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannes-2014-in-cifre/

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 – 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

Un articol de Petre Ivan|16 mai 2014

Cannes 2014, în date şi cifre

12.000:

numărul de profesionişti care participă la „marché du film”, cea mai mare piaţă de film din lume.

4.580:

numărul de jurnalişti care acoperă evenimentul. Pentru comparaţie, acest număr a fost de 700 la ediţia din 1966.

1.700:

numărul de lungmetraje vizionate de organizatorii festivalului, dintre care doar 18 vor concura pentru trofeul Palme d’Or şi doar 20 au fost reţinute pentru secţiunea dedicată tinerelor talente Un Certain Regard.

700: numărul aproximativ al membrilor forţelor de ordine care se vor ocupa de asigurarea securităţii în oraş pe perioada festivalului.

500:

numărul persoanelor care au contribuit la realizarea structurilor temporare, cu o suprafaţă totală de 6.700 de metri pătraţi, care vor găzdui proiecţii, întâlniri ale profesioniştilor la Marché du film şi conferinţe de presă. Alţii se ocupă de cele 24 de săli de proiecţii ale Palais des Festivals.

400:

numărul aproximativ al amprentelor făcute de artista Nadine Seul care, în fiecare an, cere vedetelor de pe Croazetă să îşi lase amprentele într-un bloc de argilă, efectuând apoi mulaje din oţel care decorează Walk of Fame din jurul Palais des Festivals.

300 metri x 2 metri: cannes 2014

dimensiunea afişelor cu imaginea lui Marcello Mastroianni (o scenă decupată din „8 şi jumătate”, de Federico Fellini) care au fost aplicate pe faţadele Palais des Festivals.

118 grame:

atât cântăreşte trofeul Palme d’Or, disputat, anul acesta, de regizori precum canadianul David Cronenberg, Abderrahmane Sissako, din Mauritania, rusul Andrei Zvyagintsev, americanii Tommy Lee Jones şi Bennett Miller, britanicii Ken Loach şi Mike Leigh, japoneza Naomi Kawase şi turcul Nuri Bilge Ceylan.

60:

lungimea exprimată în metri a celebrului covor roşu care acoperă nu mai puţin celebrele 24 de trepte ale Palais des Festival, urcate şi coborâte de zeci de ori pe zi de reprezentanţii industriei cinematografice, în costume şi rochii elegante, înainte de proiecţiile filmelor din competiţie sau din secţiunile paralele.

19:

numărul de ace din frunza de palmier, fabricate din aur de 18 carate, din trofeul Palme d’Or. Acest aur este obţinut prin metode echitabile în acest an, a precizat casa elveţiană Chopard, care creează celebrul trofeu, plasat pe un cristal de stâncă.

17:

numărul starurilor internaţionale – de la Scorsese la Leïla Bekhti şi Natalie Portman – imortalizate de agenţia Getty, ale căror fotografii sunt afişate prin tot oraşul Cannes.

8:

fericiţii regizori care au câştigat de două ori recompensa supremă (trofeul Palme d’Or): Francis Ford Coppola, Shohei Imamura, Billie August, Emir Kusturica, fraţii Dardenne, Michael Haneke şi, la începuturile istoriei festivalului, suedezul Alf Sjöberg.

4:

numărul de ani în care festivalul nu a putut fi organizat: în 1939, când trebuia să debuteze, din cauza războiului; în 1948 şi 1950, din lipsa banilor; în 1968, când a fost întrerupt de evenimentele din mai.

Foto: Cannes 2014, Martin Scorsese şi Natalie Portman – Cinemagia

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.