Câștigătorul Leului de Aur la Veneţia 2014, Roy Andersson, în deschiderea BIEFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorul-leului-de-aur-la-venetia-2014-roy-andersson-in-deschiderea-bieff/

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF deschide cea de-a cincea ediţie cu premiera românească a celui mai recent lungmetraj semnat de maestrul nedisputat al umorului absurd, Roy Andersson („Ingmar Bergman în variantă slapstick”, după cum l-a numit publicaţia Village Voice).

Un articol de Liliana Matei|2 decembrie 2014

Filmul ,,A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence”, laureat cu Leul de Aur la Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia în urmă cu doar două luni, va rula în cadrul BIEFF, la CinemaPRO, pe 10 decembrie.

Încheind trilogia despre ce înseamnă a fi om (alături de Songs From the Second Floor şi You, The Living – difuzat la prima ediție BIEFF) ,,A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence” îi urmăreşte pe Sam și Jonathan, o variantă modernă a lui Don Quijote şi Sancho, doi agenți de vânzări, ce fac comerț ambulant cu diverse mărunţişuri şi se ceartă continuu.

Purtându-ne într-o drumeție caleidoscopică prin mai multe destine umane, cei doi inspiră în aceeaşi măsură ilaritate şi solemnitate. Parcurgem filmul, degustând frumusețea și absurditatea momentului prezent, înconjurați de oameni mult prea similari cu noi. Este o călătorie care dezvăluie frumusețea momentelor singulare, umorul și tragedia ascunsă în noi, grandoarea vieții, precum și fragilitatea fundamentală a omenirii.

Andersson creează ceva „asemeni unei colaborări între Monty Python și Samuel Beckett, în ultimele zile ale Noii Obiectivități”, după cum spune Robbie Collin, jurnalist pentru The Telegraph, adăugând „trebuie doar să te uiți, apoi să apuci o plasă și să încerci să-ţi convingi sufletul să coboare înapoi din tavan.”

Vorbind despre film, Andersson subliniază: „În ultimele mele două filme am îndrăznit să părăsesc realismul și naturalismul, intrând pe teritoriul esteticii abstracte. Această ambiție reflectă curentul artistic Noua Obiectivitate, care a cuprins Germania în anii 1920. Amestecul lor de realitate şi fantezie a dus la un fel de super-realism, o ambiție pe care o am, de asemenea, pentru A PIGEON SAT ON A BRANCH…, în care abstractizarea urmează să fie condensată, purificată, și simplificată; secvenţele trebuie să apară curățate, ca amintirile și visele. ”

Filme-dans, la BIEFF 2014

După succesul impresionant avut anul trecut, programul dedicat filmelor-dans revine la Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, de această dată în parteneriat cu unul dintre cele mai importante festivaluri europene de film coregrafic CINEDANS – Dance on Screen Festival Amsterdam.

Cinematograful și dansul fuzionează în şapte scurtmetraje fermecătoare, în care corpul uman devine sinonim cu emoția, un mijloc de definire a propriei identități, de revendicare a spațiului urban, o expresie a dragostei și a comunității.

I AM THE ONLY spune povestea maturizării unui băiat în contextul unei relații problematice dintre el și familia lui. În imagini simbolice, ni se arată personalitatea neînfricată, în plin proces de dezvoltare a copilului, în contrast cu atitudinea irațională, temătoare a rudelor sale mai în vârstă. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Continuând povestea maturizării personale, INTRINSIC MORAL EVIL urmăreşte doi barbați ce intră într-un joc, trupurile lor atrăgându-se și respingându-se printr-o senzualitate sinuoasă. Corpurile dar si identitățile lor se urmăresc reciproc spre destinația lor finală – cea a auto-emancipării și mândriei, strălucind în fața prejudecăților. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

Trecând la experienţa universală a iubirii, FLIGHT OF LIFE priveşte către un cuplu tânăr ce ia micul dejun împreună și se îndreaptă, şofând pe coasta unui munte, spre o petrecere. O dramă efervescentă, FLIGHT OF LIFE poartă privitorul într-o călătorie atemporală și fatidică ce leagă două suflete de cursul vieții. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

De asemenea abordând tema dragostei, BETWEEN ENTRANCE AND EXIT este un film îmbogățit cu o joacă abilă în convențiile genului de film (thriller, comedie burlescă, melodramă) ce prezintă viața ca pe o casă bântuită, abandonată, în captivitatea căreia se găsesc amintirile unei povești de dragoste sfâșietoare. Într-o relație disfuncțională, ca un pian dezacordat, cei doi protagoniști se caută și se găsesc în mod repetat într-un labirint de camere și oglinzi, fiecare reprezentând o altă etapă a unui cerc vicios de dragoste și ură. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Îndreptându-și privirea de la experiente personale trăite în intimitate, la interacţiunea dintre oameni și mediul în care acestia trăiesc, HORIZON aduce o perspectivă proaspătă asupra rolului spațiului urban. Deși tratat cu umor, filmul relevă un subiect serios și anume că orizontul rămâne doar un concept într-o societate obsedată de ascensiune. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Câştigător al premiului acordat de public la CINEDANS, SLOW este un performance care prezintă organismul uman dezarmat, înconjurat de jungla oraşului, marcând într-un mod încântător și excepţional contrastul dintre traseul corpului uman lipsit de apărare si lumea agitată ce-l înconjoară.

De asemenea concentrat asupra relaţiei dintre individ şi mediul (de data aceasta comunitar) în care acesta trăieşte, THE GINGER CONNECTION este un film despre outsiders și despre sentimentul de apartenență, despre legatura nespusă dintre oamenii roșcati, vazută în corelație cu dansul. Antrenant, cu un potențial de manifest socio-artistic, filmul degajă optimism, îndemnând minoritațile să se adune. (Gabriela Lupu, BIEFF)

20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.