Cel mai necesar spectacol de la Naţional
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-necesar-spectacol-de-la-national/

Într-o lume sănătoasă la cap şi la inimă, numele Aniţei Nandriş-Cudla ar fi avut un destin similar cu numele Annei Frank.

Un articol de Andrei Crăciun|24 martie 2015

Nu trăim într-o astfel de societate, așa că e foarte posibil să vă fi scăpat. Dar Aniţa Nandriș-Cudla a existat. Ea a fost o ţărancă din Bucovina, ea a trăit în secolul XX, suferind ceea ce veacul i-a adus.

Ea a fost douăzeci de ani în Siberia și a dat o mărturie despre toate acestea. Ea a scris o carte. Cartea s-a publicat și a cunoscut tiraje mici, conform pieţei de carte din ţara noastră. Monica Lovinescu o rezuma așa: “După o asemenea carte, orice complex de inferioritate a noastră ca neam ar trebui să dispară.” Monica Lovinescu avea – a câta oară? – dreptate.

Acum, “20 de ani în Siberia” este și un spectacol de teatru care se joacă pe scena Naţionalului bucureștean, în regia lui Sorin Misirianţu. În rolul Aniţei, singurul rol posibil în această întâmplare, o regăsim pe Amalia Ciolan. Spectacolul face parte din programul “Procesul comunismului prin teatru”.

7M2A7729.Siberia 20. 2

Interpretarea Amaliei Ciolan este încărcată de dramatism, uneori patetică, în înţelesul bun al cuvântului, și nici nu ar putea fi altfel, căci viaţa Aniţei Nandriș-Cudla a fost o înșiruire de tragedii cărora le-a rezistat din credinţă.

Oamenii au nevoie de credinţă. Contează mai puţin dacă este credinţa în Dumnezeu sau în însuși omul, contează să crezi. Aniţa Nandriș-Cudla a crezut în Dumnezeu și în copiii săi, pentru care a trăit.

Pare ușor să trăiești în timpul nostru. Acum șaizeci de ani nu era așa, viaţa Aniţei Nandriș-Cudla este o mărturie, viaţa ei este epopee dantescă. Nimic din ce îi este dat, îndeoșbte, omului cruce să ducă n-a ocolit-o. A cunoscut disperarea, dar a cunoscut și speranţa. Finalul este fericit.

În cursul spectacolului, Amalia Ciolan nu pronunţă niciodată cuvântul “comunism”. Lasă – foarte jurnalistic, dacă vreţi – faptele să vorbească. Și faptele vorbesc.

“20 de ani în Siberia” este despre trecut, dar este și despre viitor și despre singurul drum corect: drumul supravieţuirii, în afara urii, în afara blestemelor, drumul celor care trăiesc fără să accepte, dar și fără să uite.

În loc de încheiere, las aici o plecăciune. Nu este acesta cel mai încărcat – cu emoţii – spectacol din oraș, dar este – asta o scriu răspicat!, în clar – cel mai necesar dintre toate.

29
/02
/24

Noua producție a Fundației Culturale „Camil Petrescu”, podcastul TEATRUL (DE) AZI, continuă seria dialogurilor cu directorul de imagine și producătorul Zomir Dimovici despre felul în care vedem, citim și percepem teatrul astăzi.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

29
/02
/24

Teatrul de Balet Sibiu a programat la începutul lunii martie, la Sala Mare a Centrului Cultural „Ion Besoiu” Sibiu, spectacolul de teatru-dans „Despre noi-About us”, scenariul și regia Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea. Inspirat de destinul companiei sibiene de balet, spectacolul „Despre noi- About us” se dansează la Teatrul de Balet Sibiu, în data de 02 martie 2024, ora 19:00, și îi are ca invitați speciali pe actorii Naționalului bucureștean, Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.