Cele patru statui de la Universitate, așa cum nu au mai fost văzute niciodată
https://www.ziarulmetropolis.ro/cele-patru-statui-de-la-universitate-asa-cum-nu-au-mai-fost-vazute-niciodata/

Proiectul de punere în lumină (şi umbră) a monumentelor face parte din conceptul expoziţiei de sculptură românească din cadrul Art Safari 2019: „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”.

Un articol de Liliana Matei|13 septembrie 2019

Din 12 septembrie, celebrele statui de la Universitate pot fi admirate într-un altfel de decor, așa cum nu au mai fost văzute până acum. Punerea în lumină (și umbră) a statuilor, aflate în proximitatea Palatului Oscar Maugsch BCR, face parte din conceptul amplei expoziții de sculptură românească ce va fi găzduită de Pavilionul de Artă București — Art Safari: „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”.

Expoziția este realizată ca o privire antologică și analitică asupra sculpturii din România și va aduce împreună nume semnificative, prin opere provenite din muzeele românești și din importante colecții private. Art Safari București, un eveniment susținut de Primăria Municipiului București prin Expo Arte, își deschide porțile între 27 septembrie și 6 octombrie 2019, la Palatul Oscar Maugsch BCR.

Statuile din Piața Universității, parte a planului de înfrumusețare a orașului cu monumente publice din secolul al XIX-lea

Proiectul de punere în lumină (și umbră) a celor patru statui de la Universitate își propune să le dezvăluie trecătorilor o parte din istoria unor monumente emblematice pentru București, dar și o altfel de perspectivă asupra acestora: statuia Mihai Viteazul, autor Albert-Ernest Carrier-Belleuse (FR), inaugurată în 1874, Ion Heliade-Rădulescu, autor Ettore Ferrari​ (IT)​, inaugurată în 1879, Gheorghe Lazăr, autor Ion Georgescu (RO), inaugurată în anul 1886 și Spiru Haret, autor Ion Jalea (RO), inaugurată în 1936.

Toate cele patru statui din acest spațiu au făcut parte dintr-un plan de înfrumusețare a orașului cu monumente publice.

Pavilionul Central „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”, susținut de PIATRAONLINE, este conceput ca o meditație poetică despre sculptură și umbră, în diferitele lor ipostaze, prin salturi diacronice între antichitate și modernitate. Echipa curatorială a Pavilionului Central este compusă din Călin Dan, directorul general al Muzeului Național de Artă Contemporană (curator), Celia Ghyka (cercetare curatorială) și Sandra Demetrescu (asistent curator).

Dintre artiștii selectați reținem nume sonore precum: Dimitrie Paciurea, Hans Mattis-Teutsch, Irina Codreanu, Cornel Medrea, Frederic Storck, Constantin Baraschi, Oscar Han, Milița Petrașcu, Mac Constantinescu, Ion Irimescu, Zoe Băicoianu, Ion Jalea și mulți alții. 

REPVBLICA. Despre umbre în sculptură” este o expoziție al cărei element central este UMBRA, care reprezintă o dematerializare a obiectului sculptural în favoarea unei esențializări a ideii incorporate, dar și un indicator de memorie emoțională. Umbrele sunt în literatura antică întruchipări ale sufletelor celor morți; umbrele mai sunt – să nu uităm – elementul dramatic central din dialogul Republica al lui Platon. Cred că sculptura este mediul care exprimă cel mai bine traumele cu care se confruntă societatea contemporană, traume moștenite istoric, dar și traume specifice, aparținând prezentului”, a declarat Călin Dan, curatorul Pavilionului Central „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”.

Credem cu tărie că fiecare companie ar trebui să dea ceva înapoi societății în care activează, să contribuie la crearea unei societăți mai bune și mai educate. Noi am ales să încurajăm cultura, prin susținerea Pavilionului Central „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”, din cadrul Art Safari București. Ne bucură și vom continua să susținem astfel de inițiative care facilitează accesul unui public cât mai larg la o formă atât de interesantă și complexă de artă, cum este sculptura, și contribuie, totodată, la dezvoltarea unei noi generații de artiști în țara noastră”, a declarat Mariana Brădescu, Managing Partner PIATRAONLINE.

Pe lângă expoziția de sculptură găzduită de Pavilionul Central, Art Safari București 2019 va găzdui, pe o suprafață de 10.000 mp, cea mai mare expoziție dedicată pictorului Nicolae Tonitza din ultimii 50 de ani, o expoziție dedicată artei Supercontemporane, o expoziție dedicată artei chineze contemporane și programele educaționale Art Safari Kids și Art Talks. Arhitectul Art Safari este Attila Kim, comisarul României la Bienala de Veneția, începând cu ediția 2016 și până în prezent.

Biletele și abonamentele la cel mai mare eveniment dedicat artei din România vor putea fi achiziționate cu un discount de 30% pe artsafari.ro.

Pavilionul de Artă București – Art Safari se desfăoară sub patronajul Primăriei Municipiului București și CNR UNESCO este un eveniment cultural unic ca structură, concept și amploare din România. Art Safari a înregistrat 125.000 de vizitatori în primele cinci ediții. Mai multe detalii: www.artsafari.ro.

 

18
/01
/24

Prima expoziția a anului 2024 din programul curatorial al galeriei Arsmonitor este totodată și un prim solo-show dedicat artistului vizual Răzvan Neagoe, unul din artiștii reprezentați de galerie.

15
/01
/24

Peste 50.000 de perechi de ochi au avut plăcerea să privească expoziția Efectul Picasso în cele 4 luni de când s-a deschis. Vizitatori de toate vârstele au fost impresionați de cele 46 de lucrări de Pablo Picasso din colecția familiei sale, precum și de cele 65 de lucrări semnate de 37 de artiști români contemporani influențați de opera gigantului spaniol.

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.

09
/01
/24

Opera Națională București, instituție publică de importanță națională aflată sub egida Ministerului Culturii, celebrează Ziua Culturii Naționale, în data de 15 ianuarie, ora 18:00, cu premiera spectacolului Oedipe de George Enescu, în regia lui Stefano Poda și sub bagheta dirijorală a lui Tiberiu Soare. Totodată, evenimentul va fi dedicat și împlinirii a 70 de ani de la inaugurarea celei mai importante scene lirice din România.