Celebra companie Béjart Ballet revine la București cu un spectacol în premieră
https://www.ziarulmetropolis.ro/celebra-companie-b%c3%a9jart-ballet-revine-la-bucure%c8%99ti-cu-un-spectacol-%c3%aen-premier%c4%83/

Două reprezentaţii de balet contemporan vor avea lor pe 12 şi pe 13 octombrie 2019, la Sala Palatului.

Un articol de Liliana Matei|17 mai 2019

Maurice Béjart reprezintă o parte consistentă a istoriei coregrafiei secolului XX iar compania Béjart Ballet Lausanne, condusă de succesorul Gil Roman, este o referință la fel de importantă în lumea baletului contemporan . Pe 12 și 13 octombrie, Béjart Ballet Lausanne revine în București, pe scena Sălii Palatului, cu cel mai nou spectacol de balet contemporan al companiei, în premieră în România, ce include momentele Tous les hommes presque toujours s’imaginent și 7 Danses Grecques. Organizator: Events.

Maurice Béjart a dorit întotdeauna să deschidă lumea baletului unui public cât mai larg. Animați de același spirit, Gil Roman și dansatorii săi țin vie opera lui , reprezentând-o în turnee prin toată lumea, atât în cadrul unor evenimente mari sau recepții oficiale, precum și în cadrul unor evenimente caritabile. Coregraf de 20 de ani, Gil Roman păstrează opera lui Maurice Béjart și adaugă noi creații la repertoriul companiei.

Tous les hommes presque toujours s’imaginent (coregrafie: Gil Roman, muzica: John Zorn)

Spectacolul este o producție excepțională, de o radicalitate poetică intensă – rareori avem ocazia să vedem o creație de o calitate teatrală atât de intensă, reflectivă și senzuală care împinge toate artele cu mult peste limitele lor. – Patrick Ferla, jurnalist și scriitor elvețian, despre Tous les hommes presque toujours s’imaginent.

John Zorn este unul dintre principalii compozitori de muzică americană contemporană. Densitatea și diversitatea operei sale extraordinare, care a început la mijlocul anilor 70, precum și îndrăzneala și libertatea artistică pe care le exprimă prin creația sa nu au încetat niciodată să provoace și să fascineze directorul artistic al baletului Béjart Lausanne.

Tous les hommes presque toujours s’imaginent ©Gregory Batardon

În 2016, cei doi artiști fac schimb pentru prima dată de experiențe artistice, povestind despre patrimoniul cultural și dorința de a-l depăși și de a se elibera de el pentru a împinge înapoi limitele artei.

Iar în 2018, confruntându-se cu un volum considerabil de muncă, Gil Roman se scufundă în diferitele compoziții care alcătuiesc universul pe care strălucitul compozitor l-a explorat din 1990 până în 2017. În acest balet, pas cu pas, cu o mișcare, un gest, Gil Roman își aduce dansatorii dincolo de limite, creând acest spectacol extraordinar, care vă va fascina până în ultima secundă .

7 Danses Grecques (coregrafie: Maurice Bejart, muzica: Mikis Theodorakis)

Gil Roman, despre acest balet: „Ceea ce numim folclor (din punctul meu de vedere, eu prefer formula artă tradițională) este întotdeauna dificil de accesat și aproape imposibil de capturat, iar faptul că aparține sau nu culturii tradiționale în cauză nu este nici un avantaj, dar nici un handicap.

Deoarece civilizațiile noastre au fost atât de înstrăinate de spiritul tradițional, a devenit dificil pentru noi să percepem procesul mental care a dat naștere artei în trecutul îndepărtat.

Există totuși o cheie a problemei: să devii celălalt, nu să îl portretizezi. Pentru a prelua linia inițială a creației, forța ei ascunsă, e necesar să înțelegem rădăcinile poporului de la un grup cultural sau etnic și să reducem la minimum citările evidente de folclor.

Pentru aceste danses grecques, am căutat să limitez la maxim pașii autentic grecești. Unele dansuri includ doi sau trei dintre aceștia, altele deloc, iar acestea sunt cu siguranță cele mai de succes, cele mai grecești!”

Din 2007, începând cu căutarea și efortul său pentru creația contemporană, Gil Roman întreține și dezvoltă repertoriul Baletului Béjart Lausanne. Opera lui Maurice Béjart se află în centrul acestui repertoriu, cu coregrafii emblematice, cum ar fi Ritul de primăvară, Boléro, Simfonia Nouă sau Baletul Vieții dar Gil Roman dorește să prezinte varietatea acestui repertoriu cu Piaf sau Flautul Fermecat, de exemplu. Coregraf timp de 20 de ani, directorul artistic a hrănit repertoriul cu propriile sale creații.

Biletele sunt disponibile pentru următoarele categorii: Categoria 1: 150 lei, Categoria 2 (loje): 200 lei, Categoria 3 (sect. B, C, D, E, F, G, H, I): 260 lei, Categoria 4 (sect. A): 320 lei și VIP: 440 lei și se pot cumpăra începând cu 15 mai 2019, la ora 15:00, online pe www.eventim.ro, prin rețeaua Eventim (magazinele Germanos, Vodafone și rețeaua Carrefour, librăriile Humanitas, librăriile Cărtureşti și librăriile Diverta) sau de la casa de bilete a Sălii Palatului.

Events este una dintre cele mai mari companii organizatoare de evenimente din România, a cărei misiune este să aducă entertainmentul cât mai aproape de oameni. Din anul 2000, sloganul lor este “de neuitat” iar printre evenimentele care vor rămâne mereu în memoria spectatorilor se numără concertele The Rolling Stones, Linkin Park, Aerosmith și Leonard Cohen, The Cranberries, Pink Martini spectacolele Cirque du Soleil sau Sensation.

Foto sus: 7 Danses Grecques, imagine de Ilia Chkolnik

24
/06
/20

Săptămânal, miercurea, începând din 1 iulie, seria de concerte open air cu artiști locali din zona alternative – Backyard Acoustic Season – se reinstalează pe terasa de la Expirat, la inițiativa Overground Music, într-un format reconsiderat și adaptat situației și locului, renunțând la tiparele unui concert clasic, pentru un public restrâns de aproximativ 100 de persoane per reprezentație.

24
/06
/20

După trei luni în care Qreator – Home Together Edition a fost platforma de exprimare online pentru cei mai importanți artiști din România, seria de evenimente ajunge la final. Ultima reprezentație va fi una memorabilă, un recital cu Angela Gheorghiu. Joi, 25 iunie, de la ora 18:30, marea soprană va susține un recital live transmis online pe pagina de Facebook a Qreator.

23
/06
/20

Proiectul Poveştile instrumentelor a fost conceput într-un fel şi se naşte în alt fel, în Noaptea de Sânziene a anului 2020, în vremuri în care a vrea să faci artă, oriunde în lume, a devenit neînchipuit de dificil, în vremuri în care artiştii cu şi modul lor de expresie sunt reduşi, aproape, la tăcere, în vremuri în care artiştii par, celor mulţi, neesenţiali.

22
/06
/20

Pe 21 iunie 1982, Parisul cânta și dansa pentru prima oară marcând Sărbătoarea Muzicii în ziua solstițiului de vară. Inițiativă a ministrului culturii francez de la acea dată – Jack Lang – și a compozitorului și muzicologului Maurice Fleuret, Fête de la Musique a devenit treptat o sărbătoare internațională a muzicii, marcată în peste 120 de țări din lume în fiecare an, pe 21 iunie, prin evenimente dedicate muzicii, derulate cel mai adesea în aer liber.

08
/06
/20

OAMENII MUZICII Pe 8 iunie 1810 la Zwickau, în Regatul Saxoniei, se năștea Robert Schumann, fiul unui librar care avea să devină un pianist ratat dar și unul dintre marii compozitori ai Romantismului. Un destin marcat de instabilitate psihică dar și de inspirații muzicale impresionante.

06
/06
/20

Tinerilor artişti lirici care-şi dedică viaţa Artei Sacre a Cântului, tuturor brăilenilor, ca şi publicului de pretutindeni, care împreună cu noi trăieşte de un sfert de secol bucuria imensă a marii muzici, cinstind memoria legendarei soprane Hariclea Darclée, sutelor de mii de telespectatori care îndrăgesc emisiunile consacrate Festivalului, Concursului Internaţional de Canto şi Cursurilor mele de Măiestrie Artistică le trimit acest mesaj de iubire în speranţa că ne vom reîntâlni cât mai curând.

06
/06
/20

Deschiderea teatrelor din România spre publicul lor este deja posibilă de câteva zile. Aflat printre primii care şi-au asumat curajul propunerii unor evenimente în aer liber, Teatrul Național de Operă și Balet “Oleg Danovski”, îşi invită publicul deja în acest week-end în parcul din faţa teatrului, pentru a participa la două concerte, dând semnalul reînsuflețirii vieții culturale constănțene, după o perioadă dificilă și neobișnuită în care lumea a încetat să mai funcționeze după regulile obișnuite.