Cinci premiere ale toamnei, de neratat în teatrele din București
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinci-premiere-ale-toamnei-de-neratat-in-teatrele-din-bucuresti/

Printre nenumăratele festivaluri care se îngrămădesc în fiecare toamnă, din ce în ce mai multe, atât în Bucureşti cât şi în ţară, uneori aproape că e greu să zăreşti premierele care deschid stagiunile. Am ales cinci spectacole care tocmai au avut premiera în teatrele din Bucureşti, pe care să nu le rataţi în perioada următoare.

Un articol de Monica Andronescu|30 septembrie 2018

„Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după un roman de Ken Kesey, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. O poveste despre libertate și despre limitele dintre nebunie și normalitate, într-o lume din ce în ce mai robotizată… O superbă creație artistică, la nivel de capodoperă, cum puține au existat în teatrul românesc în ultimii ani. Într-un spital de psihiatrie, ajunge într-o zi Randle McMurphy… Aterizat pe această planetă unde, e evident, alege să vină mimând nebunia ca să scape de pușcărie sau de munca în folosul comunității, McMurphy (interpretat de Andrei Huțuleac), cel bolnav de libertate, se trezește dintr-odată într-un univers dominat de frică. Tânăr, frumos și rebel, plin de viață și de pofta de a trăi, se va simți pentru prima dată responsabil în acest nou spațiu – responsabil, într-un mod straniu, ca și cum ar simți brusc că de pofta lui de viață i-ar putea contamina și pe ceilalți și i-ar putea „îmbolnăvi” cu puțină sănătate. Intră în scenă aducând cu el viața, tumultul, „nebunia” și are în ochi o lumină extraordinară în ochi, cu care simți c-ar putea pârjoli lumea… și lumea se întoarce pe dos. (Foto Adriana Grand)

@Teatrul Nottara

„Molière/ eréiloM” după Jean-Baptiste Molière și Mihail Bulgakov, în regia lui Roman Feodori, la Teatrul Nottara. Câștigător al prestigiosului premiu „Masca de Aur”, regizorul Roman Feodori montează în premieră în România. Spectacolul își propune să ofere o imagine proaspătă, actuală, a lui Molière, cu Șerban Gomoi în rolul principal. Dramaturg, poet și actor pasionat, Molière poate fi înțeles cel mai bine prin piesele sale, ele reprezintă cea mai autentică biografie – însăși moartea sa este una artistică, Molière murind pe scenă, în timp ce juca în piesa scrisă de el, „Bolnavul închipuit”. Montarea propusă de regizorul rus își propune să creeze un portret inedit, original, al lui Molière, trecând prin patru piese esențiale ale sale – „Vicleniile lui Scapin”, „Bolnavul închipuit”, „Tartuffe”, „Don Juan” – și „Viața Domnului de Molière” de Mihail Bulgakov, precum și piesa lui, „Cabala bigoților”. „În ultima vreme, mi se pare că o piesă te limitează foarte tare, căci un dramaturg e întotdeauna mult mai mult decât una dintre piesele lui”, declara Roman Feodori, „așa că mi-am dorit ca, împreună cu actorii Teatrului Nottara, să pornim în această aventură, și să încercăm să-l descoperim pe Molière nu numai printr-o piesă, ci să-l privim într-un context mai larg și mai înalt.”

@Adriana Grand

„Colivia cu nebune” de Jean Poiret, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. Având la bază povestea filmului celebru cu același titlu, care făcea furori la sfârșitul anilor ’70, „Colivia cu nebune”, aducându-le din nou în prim-plan pe vedetele trupei lui Victor Ioan Frunză, propune o interpretare nouă și plin de umor a cunoscutei povești. Iar în contextul dezbaterilor aprinse pe toate planurile despre Referendumul pentru familie din această toamnă, spectacolul lui Victor Ioan Frunză oferă un superb comentariu artistic, căci, nu-i așa, arta a fost, este și rămâne cea mai inteligentă formă de a-i pune oglinda în față unei societăți. Răspunsul? Îl găsește fiecare…

@Teatrul Dramaturgilor Romani

„Despre tandrețe” de Matei Vișniec, în regia lui Felix Alexa, la Teatrul Dramaturgilor Români. În teatrul nostru care se străduiește să fie din ce în ce mai militant și mai corect politic, atunci când apare un spectacol care se ocupă de „demodata” problemă a iubirii, a tandreței, așa cum e cazul spectacolului pus în scenă de Felix Alexa la Teatrul Dramaturgilor Români, te bucuri ca de un mic triumf al normalității, într-o lume din ce în ce mai agresivă, din ce în ce mai anormală, cu cât clamează mai mult normalitatea și toleranța… Așadar, un spectacol precum „Despre tandrețe” montat de Felix Alexa la acest teatru nou al Bucureștiului, de pe Calea Griviței, este un moment de respiro. Tocmai pentru că vorbește despre ceva la care prea rar ne îngăduim să ne întoarcem sau ne dăm voie să trăim: tandrețea… Totul în șase momente separate, care, alcătuiesc în final, ca un puzzle, un superb tablou cu oameni în mișcare, scene, decupate din marele timp, în care un bărbat și o femeie, se întâlnesc și petrec împreună o clipă de tandrețe. Și-i veți revedea pe Șerban Pavlu, Catrinel Dumitrescu, Ada Galeș…

„Romeo și Julieta” de W. Shakespeare, în regia lui Yuri Kordonski, la Teatrul Național din București. Dacă vă interesează o altă față a textului lui Shakespeare și a regizorului Yuri Kordonski, spectacolul de la TNB este o alegere potrivită. Pentru că veți descoperi o versiune total atipică, în care familiile Montague și Capulet sunt găști de cartier, în care Romeo și Julieta (Crina Semciuc și Ionuț Toader) sunt doi adolescenți care își fac selfie…, își pițigăiază vocea cu heliu din baloane și se sinucid în cadă, iar părintele Lorenzo (Răzvan Vasilescu) nu prea e părinte și pregătește poțiuni la cuptorul cu microunde… într-un cuvânt, în care nimic nu e așa cum v-ați aștepta să fie. Depinde de voi să decideți apoi dacă asta e de bine sau de rău…

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.