Cinci premiere ale toamnei, de neratat în teatrele din București
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinci-premiere-ale-toamnei-de-neratat-in-teatrele-din-bucuresti/

Printre nenumăratele festivaluri care se îngrămădesc în fiecare toamnă, din ce în ce mai multe, atât în Bucureşti cât şi în ţară, uneori aproape că e greu să zăreşti premierele care deschid stagiunile. Am ales cinci spectacole care tocmai au avut premiera în teatrele din Bucureşti, pe care să nu le rataţi în perioada următoare.

Un articol de Monica Andronescu|30 septembrie 2018

„Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după un roman de Ken Kesey, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. O poveste despre libertate și despre limitele dintre nebunie și normalitate, într-o lume din ce în ce mai robotizată… O superbă creație artistică, la nivel de capodoperă, cum puține au existat în teatrul românesc în ultimii ani. Într-un spital de psihiatrie, ajunge într-o zi Randle McMurphy… Aterizat pe această planetă unde, e evident, alege să vină mimând nebunia ca să scape de pușcărie sau de munca în folosul comunității, McMurphy (interpretat de Andrei Huțuleac), cel bolnav de libertate, se trezește dintr-odată într-un univers dominat de frică. Tânăr, frumos și rebel, plin de viață și de pofta de a trăi, se va simți pentru prima dată responsabil în acest nou spațiu – responsabil, într-un mod straniu, ca și cum ar simți brusc că de pofta lui de viață i-ar putea contamina și pe ceilalți și i-ar putea „îmbolnăvi” cu puțină sănătate. Intră în scenă aducând cu el viața, tumultul, „nebunia” și are în ochi o lumină extraordinară în ochi, cu care simți c-ar putea pârjoli lumea… și lumea se întoarce pe dos. (Foto Adriana Grand)

@Teatrul Nottara

„Molière/ eréiloM” după Jean-Baptiste Molière și Mihail Bulgakov, în regia lui Roman Feodori, la Teatrul Nottara. Câștigător al prestigiosului premiu „Masca de Aur”, regizorul Roman Feodori montează în premieră în România. Spectacolul își propune să ofere o imagine proaspătă, actuală, a lui Molière, cu Șerban Gomoi în rolul principal. Dramaturg, poet și actor pasionat, Molière poate fi înțeles cel mai bine prin piesele sale, ele reprezintă cea mai autentică biografie – însăși moartea sa este una artistică, Molière murind pe scenă, în timp ce juca în piesa scrisă de el, „Bolnavul închipuit”. Montarea propusă de regizorul rus își propune să creeze un portret inedit, original, al lui Molière, trecând prin patru piese esențiale ale sale – „Vicleniile lui Scapin”, „Bolnavul închipuit”, „Tartuffe”, „Don Juan” – și „Viața Domnului de Molière” de Mihail Bulgakov, precum și piesa lui, „Cabala bigoților”. „În ultima vreme, mi se pare că o piesă te limitează foarte tare, căci un dramaturg e întotdeauna mult mai mult decât una dintre piesele lui”, declara Roman Feodori, „așa că mi-am dorit ca, împreună cu actorii Teatrului Nottara, să pornim în această aventură, și să încercăm să-l descoperim pe Molière nu numai printr-o piesă, ci să-l privim într-un context mai larg și mai înalt.”

@Adriana Grand

„Colivia cu nebune” de Jean Poiret, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză, la Teatrul Metropolis. Având la bază povestea filmului celebru cu același titlu, care făcea furori la sfârșitul anilor ’70, „Colivia cu nebune”, aducându-le din nou în prim-plan pe vedetele trupei lui Victor Ioan Frunză, propune o interpretare nouă și plin de umor a cunoscutei povești. Iar în contextul dezbaterilor aprinse pe toate planurile despre Referendumul pentru familie din această toamnă, spectacolul lui Victor Ioan Frunză oferă un superb comentariu artistic, căci, nu-i așa, arta a fost, este și rămâne cea mai inteligentă formă de a-i pune oglinda în față unei societăți. Răspunsul? Îl găsește fiecare…

@Teatrul Dramaturgilor Romani

„Despre tandrețe” de Matei Vișniec, în regia lui Felix Alexa, la Teatrul Dramaturgilor Români. În teatrul nostru care se străduiește să fie din ce în ce mai militant și mai corect politic, atunci când apare un spectacol care se ocupă de „demodata” problemă a iubirii, a tandreței, așa cum e cazul spectacolului pus în scenă de Felix Alexa la Teatrul Dramaturgilor Români, te bucuri ca de un mic triumf al normalității, într-o lume din ce în ce mai agresivă, din ce în ce mai anormală, cu cât clamează mai mult normalitatea și toleranța… Așadar, un spectacol precum „Despre tandrețe” montat de Felix Alexa la acest teatru nou al Bucureștiului, de pe Calea Griviței, este un moment de respiro. Tocmai pentru că vorbește despre ceva la care prea rar ne îngăduim să ne întoarcem sau ne dăm voie să trăim: tandrețea… Totul în șase momente separate, care, alcătuiesc în final, ca un puzzle, un superb tablou cu oameni în mișcare, scene, decupate din marele timp, în care un bărbat și o femeie, se întâlnesc și petrec împreună o clipă de tandrețe. Și-i veți revedea pe Șerban Pavlu, Catrinel Dumitrescu, Ada Galeș…

„Romeo și Julieta” de W. Shakespeare, în regia lui Yuri Kordonski, la Teatrul Național din București. Dacă vă interesează o altă față a textului lui Shakespeare și a regizorului Yuri Kordonski, spectacolul de la TNB este o alegere potrivită. Pentru că veți descoperi o versiune total atipică, în care familiile Montague și Capulet sunt găști de cartier, în care Romeo și Julieta (Crina Semciuc și Ionuț Toader) sunt doi adolescenți care își fac selfie…, își pițigăiază vocea cu heliu din baloane și se sinucid în cadă, iar părintele Lorenzo (Răzvan Vasilescu) nu prea e părinte și pregătește poțiuni la cuptorul cu microunde… într-un cuvânt, în care nimic nu e așa cum v-ați aștepta să fie. Depinde de voi să decideți apoi dacă asta e de bine sau de rău…

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.