Cinci retrospective splendide din arhiva MUBI
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinci-retrospective-splendide-din-arhiva-mubi/

RECOMANDĂRI De la documentarele lui Serghei Lozniţa şi comediile de început ale lui Nanni Moretti şi până la dramele lui Krzysztof Zanussi, excentricităţile lui Serghei Paradjanov şi o amplă retrospectivă a cinema-ului indian, arhiva MUBI, pusă la dispoziţia abonaţilor, oferă numeroase tentaţii cinefile.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 iunie 2020

Platforma de streaming MUBI, dedicată cinematografiei de autor şi recunoscută pentru faptul că oferă doar 30 de filme odată, dar cu câte un nou titlu în fiecare zi şi disponibil timp de o lună, şi-a pus recent la dispoziţia abonaţilor întreaga colecţie. O arhivă extrem de tentantă, din care vă recomandăm cinci retrospective splendide.

Documentarele lui Lozniţa – „Filmul este o teoremă”

Ucraineanul Serghei Lozniţa este unul din marii autori ai momentului. De câţiva ani, alternează filmele de ficţiune, marcate de naturalism şi de o viziune grotescă şi barocă asupra Estului, cu documentarele – fie din registrul observaţional, fie din zona filmului de montaj cu imagini de arhivă.

A debutat la sfârşitul anilor `90, cu documentare de scurtmetraj, dar consacrarea a venit în anii 2000, cu mai multe filme de non-ficţiune impresionante.

Sub titlul „Filmul este o teoremă”, MUBI propune o retrospectivă de şase titluri exact din acel deceniu al afirmării, toate realizate în Rusia: „The Train Stop” (2000), „The Settlement” (2002), „Portrait” (2002), „Landscape” (2003), „Factory” (2004) şi „Revue” (2008), completate cu „Letter”, din 2013.

Toate acestea reflectă căutările de început de carieră ale lui Lozniţa: de la documentare de avangardă şi până la demersuri observaţionale şi recuperarea unor imagini de arhivă aranjate în structuri elaborate de montaj.

Comediile lui Nanni Moretti

Un alt mare autor al cinematografiei contemporane este italianul Nanni Moretti, consacrat în special ca regizor de comedii ce i-au adus comparaţii cu Woody Allen, dar semnatar şi al câtorva drame de încărcătură emoţională copleşitoare – „Camera fiului” (2001) şi „Mia madre” (2015).

În timp ce filmele din ultimii ani au mai putut fi văzute în România, începuturile sale nu sunt cunoscute în afara unui cerc restrâns de cinefili. Prin urmare, focusul de trei filme, intitulat „Comediile lui Moretti”, pe care l-a gândit MUBI oferă şansa de a descoperi primele încercări în regie şi actorie ale unuia dintre cei mai importanţi cineaşti italieni: „Io sono un autarchico”/” I Am Self Sufficient” (1976), „Ecce bombo” (1978) şi „Sogni d’oro”/”Sweet Dreams” (1981). Atenţie, potenţial de revelaţie!

"Ecce bombo"

„Ecce bombo”

Dramele lui Krzysztof Zanussi

Încă activ, Krzysztof Zanussi este unul dintre cei mai importanţi cineaşti polonezi postbelici, un simbol al înnoirii filmului în Polonia printr-o generaţie de regizori care au făcut istorie.

În cuvintele celor de la MUBI, „dramele erudite ale lui Zanussi sunt o cronică a provocărilor unei clase postbelice educate din Polonia care se luptă cu schimbarea radicală a ţării într-una comunistă, cu povara antecesorilor şi cu transformările societăţii în secolul al 20-lea”.

Printre cele nouă filme disponibile în cadrului focusului intitulat „Iluminări”, realizate în diferite decenii, se numără clasicele (şi minunatele) „Structura cristalului” (1969) şi „Iluminare” (1973) sau titluri din anii 2000 ca „Viaţa este o boală mortală cu transmitere sexuală” (2000) şi „Supliment” (2002).

Paradjanov

Sub titlul „O călătorie în cinemaul georgian”, MUBI a conceput un focus de trei filme ale unuia dintre cei mai originali regizori, Serghei Paradjanov. Un cineast persecutat de autorităţile sovietice din cauza nonconformismului său şi autor a doar câteva lungmetraje, dar cu o viziune unică în filmul de autor european.

Primul din cele trei titluri este capodopera „Umbrele strămoşilor uitaţi” (1964), un clasic al cinematografiei sovietice. Iar celelalte două sunt şi ultimele sale lungmetraje, realizate în co-regie cu Dodo Abaşidze – „Legenda Fortăreţei Suram” (1985) şi „Aşik Kerib” (1988). Surse folclorice, viziuni suprarealiste, poeme vizuale.

Cinema indian de artă

Extrem de ambiţioasă, atât prin numărul mare de filme, peste 30, alese din toate decenile postbelice, cât şi prin diversitatea autorilor, este restrospectiva dedicată cinematografiei indiene.

Focusul conţine filme atât ale unor autori mai cunoscuţi (în primul rând, bineînţeles, Satyajit Ray, figura tutelară a cinematografiei indiene, dar şi Mani Kaul şi Saeed Akhtar Mirza), cât şi ale unor regizori neştiuţi.

Este un amestec de titluri clasice şi titluri recente, provenite „din fiecare colţ” al Indiei. O zonă cinematografică ce aşteaptă să fie descoperită.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.