Colecția „Dan şi Liana Nasta”, la Muzeul Colecțiilor de Artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/colectia-dan-si-liana-nasta-la-muzeul-colectiilor-de-arta/

Muzeul Colecţiilor de Artă, secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, vă invită începând cu data de 14 decembrie 2019 să vizitaţi expoziţia permanentă a colecţiei „Dan şi Liana Nasta”, intrată în patrimoniul muzeului anul acesta, prin generozitatea donatorilor, soţii Mihai şi Elena Nasta, nepoţii colecţionarilor.

Un articol de Liliana Matei|14 decembrie 2019

Colecţia a fost donată muzeului în memoria cunoscutului colecţionar şi om de teatru şi film, care şi-a dedicat, alături de soţia sa, întreaga viaţă formării acesteia.

Piesele care au decorat casa celor doi din cartierul Cotroceni, deschisă în permanenţă iubitorilor de frumos, alcătuiesc o colecţie eclectică, cea mai importantă parte a ei fiind transferată pe simezele şi în spaţiile de conservare ale muzeului. Donaţia, constând în 769 de piese, cuprinde artă plastică europeană şi românească (pictură, sculptură, grafică), precum şi artă decorativă europeană, orientală şi românească (textile, mobilier, ceramică, sticlă, metal, piatră şi lemn policrom), provenite din diferite spaţii geografice şi epoci artistice. La acestea se adaugă şi o serie de piese arheologice, datând din Neolitic şi până în Antichitatea târzie.

Ȋnainte de a fi expusă, o selecţie reprezentativă pentru ansamblul colecţiei a făcut obiectul unui atent demers de restaurare, conservare şi cercetare, asigurat integral de specialiștii muzeului.

Dan Nasta (Bucureşti, 1919 – Bucureşti, 2015) a fost o figură proeminentă a teatrului şi cinematografiei româneşti, profesând, de-a lungul unei îndelungate şi bogate cariere, ca actor, regizor, scenarist, scenograf şi teoretician al teatrului. Ca actor, a făcut parte din distribuţiile unor producţii cinematografice precum Insula comorilor (regia Sergiu Nicolaescu, 1975), Vlad Țepeș (regia Doru Năstase, 1979), Bietul Ioanide (regia Dan Pița, 1980), Blestemul pământului, blestemul iubirii (regia Mircea Mureșan, 1980), Semnul șarpelui (regia Mircea Veroiu, 1981). A fost distribuit în numeroase roluri de teatru încă din perioada interbelică, regizând el însuşi spectacole precum Despot Vodă (Teatrul Naţional din Iaşi, premiera: 21 februarie 1958), Hamlet (Teatrul de Stat din Timişoara, premiera: 25 martie 1961), Richard al III-lea (Teatrul de Stat din Sibiu, premiera: 13 iulie 1969), Don Carlos (Teatrul Naţional din Iaşi, premiera: 27 noiembrie 1980). A semnat, totodată, scenografia unor spectacole, între care Horia (Teatrul Bulandra, premiera: 15 iunie 1956), spectacolul Hamlet de la Timişoara, deja menţionat, Ritual pentru Constantin Dimitrie Antioh Cantemir (Teatrul Nottara, premiera: 17 februarie 1974).

Vă propunem să descoperiţi în pragul Sărbătorilor un ansamblu format din obiectele extrem de valoroase din punct de vedere artistic, istoric şi documentar în mijlocul cărora au trăit şi au creat în tihnă, iubire şi coeziune intelectuală soţii Dan şi Liana Nasta!

Deschidere: sâmbătă, 14 decembrie 2019

Locul: Muzeul Colecţiilor de Artă, corp a, etaj I (Calea Victoriei 111)

Program de vizitare: sâmbătă – miercuri, 10:00 – 18:00

Tarif: 10 lei (gratuit în prima zi de miercuri din fiecare lună)

Ora limită de acces: 17.00

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.