Concert și prezentare – Muzică tradițională japoneză
https://www.ziarulmetropolis.ro/concert-si-prezentare-muzica-traditionala-japoneza/

Centrul de Studii Româno-Japoneze „Angela Hondru” vă invită sâmbătă, 25 octombrie, la ora 19:00, în Aula Magna a Universităţii Româno-Americane la un concert şi o prezentare de muzică tradiţională japoneză, susţinute de Prof. Takeshi Yamakawa, Dna. Kazuko Yanase şi Dna. Hiroko Yamamoto. Instrumentele folosite vor fi shakuhachi, koto şi shamisen. 

Un articol de Ziarul Metropolis|24 octombrie 2014

Takeshi Yamakawa este Profesor Emerit al Institutului de Tehnologie din Kyushu, Japonia. A învățat să cânte la instrumentul tradițional Shakuhachi când era student al Universității Tohoku din Japonia, de la profesorul Chikurei Ogata. După un an, când profesorul său a încetat din viață, Takeshi Yamakawa a continuat să studieze Shakuhachi, fără ajutorul unui profesor, ascultând casete audio și discuri de gramofon. În prezent este directorul NPO Muzica, Arte și Cultură Traditională Japoneză în Fukuoka, Japonia.

10620222_736993443002812_7883958293413538000_op

Kazuko Yanase a început să studieze Koto la vârsta de 10 ani, în Kyushu, iar Shamisen la vârsta de 18 ani, de la mama sa, care era Maestru al instrumentelor Shamisen și Koto. Din anul 1989, ține un spectacol în care este acompaniată de Maestrul Shakuhachi, Kodo Araki V, al Scolii Kinka.

Hiroko Yamamoto a început să studieze Shamisen la vârsta de 18 ani, de la mama sa, Kazuko Yanase, iar Koto la vârsta de 6 ani de la dna. Profesor Sachiko Yasutomi. La 18 ani a schimbat profesoara de Koto, studiind cu Keiko Oda. Începând cu anul 1993, studiază Shamisen și Koto cu Hirozaku Fujii , care în prezent este președintele partidului Ginmei-kai și profesor al Universității de Arte din Tokyo.  Este profesor de Koto la liceu.

10294976_736957599673063_7720867726022335249_opInstrumentul tradițional Koto a fost importat din China la sfârșitul secolului al-7-lea. Inițial a avut șapte corzi. Instrumentul folosit în prezent a fost introdus în secolul al-17-lea.  Are 13 corzi din mătase întinse pe “Kotoji” (pod). Așadar, poziția “Kotoji”-ului, joacă un rol important în stabilirea tonului. Ciupirea corzilor se face folosind degetele: mare, arătător și mijlociu cu ajutorul unor unghii speciale numite “tsume.”

Sangen (Shamisen) provine de asemenea din China și a fost introdus în Okinawa la sfârșitul secolului al 16-lea. Are trei corzi iar cutia de rezonanță, numită “do”, este acoperită cu piele de câine sau de pisică, pentru a a amplifica sunetul. Corzile sunt făcute din mătase și din nailon. Interpreții poartă pe palma stângă o bentiță de stofă pentru a facilita alunecarea pe gâtul instrumentului. Plectrumul, folosit pentru ciupirea corzilor, era făcut din fildeș sau carapace de broască țestoasă, însă în prezent este făcut din lemn și are forma unei frunze de ginko.

Shakuhachi a fost importat din China la mijlocul secolului al-7-lea. Flautul japonez are cinci găuri, patru în față și una în spate. Interpretul poate schimba înălțimea sunetului cu un ton întreg sau mai mult folosind diferite tehnici prin care ajustează unghiul de suflare. Înălțimea sunetului poate fi schimbată și prin acoperirea parțială a găurilor.

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.