Conferințele FITS 2019: Teatrul de stradă e viu, democratic, incluziv (Jordi L. Vidal)
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferintele-fits-2019-teatrul-de-strada-e-viu-democratic-incluziv-jordi-l-vidal/

Conferinţa FITS de astăzi, 19 iunie, l-a adus la discuţia cu Octavian Saiu pe Jordi L. Vidal, fondatorul unei companii de dans care împleteşte mai multe arte performative în spectacole extrem de vizuale, cu o conexiune specială cu publicul stradal.

Un articol de Cristina Enescu Aky|19 iunie 2019

Așa cum se auto-descrie, compania de dans Cia Jordi L. Vidal propune spectacole care combină „teatrul și călătoria sa prin timp, circul și călătoria sa prin momentul prezent, dansul și călătoria sa prin vis.” Aceste spectacole îmbină o mulțime de arte performative, de la dans la marionete, acrobații, teatru fizic, circ și altele. La Festivalul de la Sibiu, compania a adus „An Encounter” („O întâlnire”), care îmbină performanțele fizice dinamice cu o poveste deopotrivă pasională și emoțională, muzică și creații video speciale și s-a jucat în spațiul deschis al Pieței Habermann.

Jordi L. Vidal a vorbit despre provocările spectacolelor în aer liber, în fața unui public inevitabil imprevizibil în acest context și care e substanțial altfel decât în sălile de spectacole. „E important de înțeles la aceste spectacole proximitatea, și faptul că publicul e la același nivel cu tine, performerul. Iubesc spectacolele în aer liber pentru că îi pot primi pe toți, e democratic. Nu tot teatru e așa incluziv. Teatrul în aer liber ne permite să ne adresăm cam tuturor, celor care nu sunt obișnuiți cu disciplina si contextul teatrului claasic. În plus sunt spectacole gratuite, nu trebuie doar decât ca publicul să vină și să se bucure de ce se întâmplă. Și poate așa, mulți vor fi mai deschiși pe viitor să experimenteze teatrul, în diferite forme”.

„De fiecare dată când faci un spectacol nou pot apărea surprize, dar e important să îți asumi faptul că poate vei face greșeli și din cauza asta poate lumea pleacă, sau pleacă pur și simplu pentru că îi pierd interesul față de ceea ce faci, iar asta e normal și trebuie să observi asta. Publicul îți oferă astfel o oglindă foarte clară că ceea ce faci acolo nu prea funcționează, sau că modul în care comunici ce vrei nu e chiar ok. Teatrul de stradă e ceva extrem de viu, în fiecare zi vei juca și va fi altfel.”

Cum interacționează performerii de teatru stradal cu mediul în continuă mișcare și schimbare din jur? „Performerii trebuie să fie foarte atenți la conexiunea cu publicul, la reacțiile sale. Un element, totuși, e important pentru noi: să avem în spatele spațiului de joc un perete sau ceva similar, ca să putem sta față în față cu publicul. E ceva practic aici, dar și romantic, acest contact vizual direct.”

http://www.sibfest.ro/events-2019/an-encounter

http://www.jordilvidal.net/

 



07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.