Corneliu Porumboiu, despre „Metabolism“: „Cred că e un film bun“
https://www.ziarulmetropolis.ro/corneliu-porumboiu-despre-metabolism-cred-ca-e-un-film-bun/

„Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism“, în regia lui Corneliu Porumboiu, intră vineri, 20 septembrie, în cinematografele româneşti.

Un articol de Dan Boicea|17 septembrie 2013

„Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism“, în regia lui Corneliu Porumboiu, intră vineri, 20 septembrie, în cinematografele româneşti.

Paul, regizorul unui film politic, are o aventură cu Alina, o actriţă dintr-un rol secundar. Într-o zi, Paul decide să filmeze o scenă nud cu Alina, dar, cuprins de îndoieli, decide să amâne filmarea, spunându-i producătoarei că are o criză de ulcer. Viaţa lui personală începe să se amestece din ce în ce mai mult cu viaţa profesională, iar filmarea ia o turnură neaşteptată.

Regizorul Corneliu Porumboiu şi actorii Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuţ şi Mihaela Sârbu au vorbit despre film, la o conferinţă de presă. Iată cele mai importante declaraţii ale lui Corneliu Porumboiu:

Corneliu Porumboiu: „Sincer, nu m-am gândit să fac un film experimental. Aşa a ieşit“

● Corneliu Porumboiu: Ideea filmului mi-a venit în urmă cu trei ani, când domnul Sergiu Nicolaescu a propus o nouă lege a cinematografiei. Am fost chiar şi în Camera Deputaţilor, pentru o dezbatere în sensul ăsta. Concursul la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) se dădea după un decupaj regizoral. Asta mi-a provocat amintiri din şcoală, despre modul în care încercam să fac cinema. În şcoală am trăit cu un anumit tip de penurie, cu o anumită limitare. La examene mă duceam cu un decupaj regizoral pe care îl făceam acasă, singur, cronometrând cadrele din film, dând replicile singur şi făcând intrările. De aici am plecat cu filmul ăsta.

● „Metabolism“ conţine un soi de interogare, despre felul în care am început să fac film. Nu e neapărat o confesiune şi nici nu am urmărit o teză anume.

● În personajul din film, regizorul, sunt anumite obsesii ale mele: cea cu timpul real al acţiunii, care este prezentă şi în celelalte filme ale mele. E mai degrabă un soi de lucru într-un anumit tip de dramaturgie care permite expandarea detaliului.

corneliu poromboiu

Corneliu Porumboiu (stânga), alături de actorii din filmul său, la conferinţa de presă

● Cred că e un film bun, dar nu cred că aş putea să-i dau o notă. Nu prea-mi plac notele. În momentul în care ai terminat un film, îl lansezi şi te gândeşti la următorul.

● Filmul a avut vreo şapte variante de scenariu. L-am făcut cu un soi de nostalgie pentru peliculă. M-a interesat acel nivel superficial al personajelor, personaje pe care le descoperi, cumva, din mers. Ele sunt într-o zonă de aparenţă, nu se dezvăluie.

● Când se lasă seara peste Bucureşti poate că e un fel de stare, un moment al zilei pe care nu-l vedem în film. Are ceva poetic care funcţionează ca un contrapunct la metabolism.

● Mai am în comun cu regizorul din film o anumită obsesie a realului. Pot fi uneori la repetiţii destul de precis, de maniac.

● Da, „Metabolism“ are în spate o structură, o poveste, dar ce am căutat eu în acest film cred că o să găsesc în următorul meu film.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Metabolism. Porumboiu sau filmul radical

● Toate filmele mele sunt politice.

● Un film se naşte la montaj.

● Proiecţia de la Festivalul de la Locarno a fost cu 3-4.000 de oameni în sală. Unii dintre ei au mai şi ieşit…

● Cei cărora le-a plăcut filmul o să spună că le-a plăcut, cei cărora nu le-a plăcut o să spună că nu l-au văzut.

● În timp, am avut şansa de a fi premiat la câteva festivaluri. Niciodată n-a contat un premiu, ci a contat ca filmul să fie acolo.

● Pentru mine contează câte puţin din fiecare: publicul, distribuţia, să fii în festivaluri şi critica. Cred că am un public al meu, interesat de ce fac eu. La „A fost sau n-a fost?“ am avut cam 12.000 de spectatori în România, iar la „Poliţist, adjectiv“ cam 10.000.

● „Metabolism“ a fost trimis la Festivalul de la Cannes şi nu a fost selectat. Pe moment am avut o dezamăgire, având în vedere faptul că am avut filme acolo încă din şcoală. În timp, acea dezamăgire s-a dus“.

● Nu e vorba de cât de pregătit e publicul pentru filmul meu. Cred că e nevoie de curiozitate. Când am văzut «Eclipsa», de Antonioni, am zis: „du-te, băi, de aici!“. Dar am mers acasă, am stat şi am spus că e ceva acolo. Am crescut cu filme care nu mi-au plăcut în sensul ăla facil. Dar eu am un public al meu. Evident că acest film nu va face intrări precum „Titanicul“.

Bogdan Dumitrache:Corneliu Porumboiu e clar ca regizor. Am avut o lună de repetiţii, în care am discutat despre tot. Am avut timp să asimilăm şi să mobilăm interior personajele“.

Diana Avrămuţ: „Corneliu Porumboiu a fost foarte prietenos cu mine şi asta mi-a plăcut, m-a făcut să mă simt ca acasă“.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.