Costumul – un spectacol care te face să te urci pe scenă
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-un-spectacol-care-te-face-sa-te-urci-pe-scena/

Luni, 22 septembrie, Costumul în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.

Un articol de Andrada Văsii|24 septembrie 2013

Luni, 22 septembrie, Costumul, în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.  

Producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare, pe care au văzut-o spectatorii români la Opera Naţională, a fost în limba engleză.

Philomen trăieşte alături de soţia sa, Matilda, în oraşul Sophiatown. O comunitate puternic afectată de măsurile luate împotriva oamenilor de culoare, dar marcată de micile bucurii ale vieţii. Soţul perfect, Philemon, află de la un prieten că soţia sa are o aventură. Drept urmare, merge acasă să verifice, iar acolo îl găseşte pe amantul Matildei sărind pe fereastă.

În iureşul momentului, costumul acestuia este uitat undeva prin cameră. Pedeapsa lui Philemon este simplă: Matilda trebuie să trateze Costumul ca şi când acesta ar fi musafirul lor. Pe parcurs, Matilda îşi pierde din energie şi ajunge să fie mistuită de o pedeapsă, fie ea şi uşoară, la prima vedere.

Matilda iubeşte Costumul musafir

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Nu de puţne ori, publicul a fost marcat de istorioarele povestitorului, legate de greutăţile de zi cu zi în comunitate (probleme sociale, dorinţe neîmplinite, gelozie, sărăcie ).

Farmecul spectacolului a fost stricat, pe alocuri de momentul muzical-instrumental la volum prea mare, şi care a acoperit replicile actorilor. Totuşi, performanţele muzicale ale actriţei  Kheswa Nonhlanhla au emoţionat publicul.

costumul

Kheswa Nonhlanhla, în spectacolul Costumul

Jared McNeill a interpretat un rol demn de aplauze în Costumul. Pe alocuri, el a depăşit performanţele celorlalţi actori prezenţi pe scenă. Deşi personajul său gravita între tipologii (narator- prietenul lui Philomen şi contactul cu publicul), acesta a reuşit să facă faţă tuturor provocărilor rolului.

Matilda este o femeie neîmplinită. Deşi adorată de soţul ei, ea doreşte mai mult de la viaţă: să cânte. Până la finalul spectacolului, deşi mistuită de ruşine pentru adulterul comis, ajunge să îşi vadă împlinită pasiunea la nivel micro: cântă pentru prieteni şi sfârşeşte singură în pat tânjind după iubire.

Costumul

Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne (regizor), dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol din Costumul, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei: „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Publicul din România a avut contact cu un alt fel de teatru: acel teatru care smulge ropote de aplauze la sfârşit, care te face să te ridici din scaun şi să te urci pe scenă lângă actori.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook

Foto credit: Costumul

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.