Crăciunul la unteatru, cu actrița Valentina Zaharia și cântece de iarnă uitate
https://www.ziarulmetropolis.ro/craciunul-la-unteatru-cu-actrita-valentina-zaharia-si-cantece-de-iarna-uitate/

Actriţa Valentina Zaharia şi pianistul Albert Tajti le fac un cadou unic spectatorilor, de Crăciun: un concert inedit cu cântece de iarnă uitate, „Colindă la fereastră”, disponibil din 20 decembrie, pe platforma unteatru cinematic.

Un articol de Dan Boicea|17 decembrie 2020

Spectacolul va putea fi vizionat și ascultat în avanpremieră, pe 20 decembrie, între orele 20:00 și 23:00, și va fi difuzat în premieră pe 23 și 24 decembrie, în același interval orar. În ziua de Crăciun, concertul va fi disponibil începând cu ora 10:00, iar pentru a-l urmări, spectatorii pot achiziționa bilete în avans de pe cinematic.unteatru.ro, sau se pot abona la întreg conținutul primei platforme VoD de teatru independent din România. Un bilet achiziționat în sistem pay per view asigură accesul la toate difuzările spectacolului, timp de o lună de zile.

Cum ai descoperit aceste colinde uitate?

Valentina Zaharia: M-am făcut comodă (sic!) pe un scaun incomod din Biblioteca Centrală Universitară și-am tot cerut Culegeri de Colinde la sala de lectură. Am eliminat din start tot ce nu avea partitură, pentru că mă interesa să avem o baza muzicală de la care să pornesc.

Am găsit o culegere cu cântece din sudul țării, mi-a plăcut că avea inclusiv cântece din Ilfov. Nu te aștepți sau te gândești că folclorul ăla cu majuscule e musai din legendarul Maramureș, de exemplu.

Să știi că mie îmi era foarte clar că oamenii trebuie să mai asculte și altceva decât Hrușcă și Mariah Carey, care sunt impecabili, dar mall-urile și radiourile i-au compromis, dându-le play parcă din luna august întruna.

Dar esențial pentru mine a fost să merg la origini, pentru că intuiam că trebuie să găsesc pe undeva ceva care să mă/ne ajute să trec/trecem cu bine finalul unui an atât de dificil.

În trecut, iarna chiar era privită ca o formă de moarte, oamenii se raportau onest la propriile lor temeri și sensibilități și încercau prin ritualuri să accepte ce li se întâmplă și să-și regăsească speranța.

Eu cred că ritualurile nu ai cum și nici de ce să le învii, nu plâng după o lume pierdută și n-o consider mai bună. Dar mă intrigă că nu acceptăm că e nevoie și de o formă de introspecție, de reflecție, de conștientizare care să se substituie ritualurilor și am rămas doar cu niște nevroze de sezon și sarmale.

Selecția finală a repertoriului reamintește discret ideea de parcurs, de moarte și renaștere interioară.

Cine sunt artiștii cu care ai colaborat pentru acest proiect?

Albert Tajti, generos, respiră muzică prin toți porii, și-i stă și părul bine mereu.

E compozitor, pianist și aranjor și mi-a zis pur și simplu DA după primul minut de pitch la telefon.  Repetițiile cu el mă făceau să simt că “am reușit” în viață… și că am toate șansele să nu reușesc în muzică (glumesc doar până la un punct).

Poate fi copleșitor să lucrezi ca amator cu cineva care chiar știe ce face. Dar abordarea lui a fost că mă susține și mă acompaniază, nu că-mi arată el mie ce-i aia muzică.

Lucian Maxim, invitatul nostru special a apărut după ce ne-am dat seama că ne trebuie percuție pe unul dintre cântece, la care nu voiam să renunțăm dar pe care ne compromiteam fără.

La Lucian nici nu am îndrăznit să mă gândesc din prima, deși e un om prietenos și știam că mă apreciază artistic în urma întâlnirilor de lucru la atelierele lui Andrei Șerban. Dar am lăsat modestia deoparte pentru că iubeam prea mult cântecul. Am făcut până la urmă două împreună.

Alexandra Giurcă a foat coach-ul meu vocal, iar Claudia Măru Hanghiuc a mentorat de la distanță tot procesul. Le sunt foarte recunoscătoare. A fost nevoie de lucru special pe fiecare colind în parte, e un repertoriu cu specificitățile lui, nu puteam sta doar în vocalize și cântat după ureche.

Tot în zona de creație, crucial a fost rolul lui Ramon Barbu, light designer cu o experiența fabuloasă, care a schițat în câteva minute conceptul și nu s-a dat la o parte nici de la manufacturat corpuri de iluminat de la zero. Și a sărit in ajutor și echipa de la Music Gear cu extra echipament. Nu îmi pot imagina spectacolul fără contribuția lui. Între noi fie vorba, nici pe următoarele nu vreau să mi le imaginez fără.

Aș vrea să multumesc pentru styling minunatelor Liliana Crăciunoiu și Vio Hatu. Dar si arh. Mariana Sokolovski pentru… make-up (așa îmi plac mie oamenii supracalificați) și lui Tudor Leanca de la Chatterheads pentru bucle făcute diminețile la niște ore când ar fi meritat să sforăie liniștit.

Este și primul pas pe care tu, actriță de teatru, îl faci către un proiect muzical. Ce muzicieni te fascinează și te inspiră?

Mă fascinează dintotdeauna VOCEA, ador corurile și ascult fără prejudecăți și poate fără discernământ și artiști pop și repertoriu preclasic. În toamna asta am ascultat pe repeat Maria Lătărețu, Surorile Oșoianu, Miley Cyrus, Mădălina Pavăl, Hozier și Nora Fischer (reinterpretând niște Monteverdi, Scarlatti etc. de ți se înnoadă lacrimile în mască). Dacă aș ști să cânt, aș cânta muzică barocă până aș muri.

Cum a arătat o zi de neuitat de Sărbători, pentru tine?

O dimineață de 1 ianuarie, într-o mansardă, cu un iubit pe care îl iubeam. Era liniște.

INFO

Invitat special al concertului va fi renumitul percuționist Lucian Maxim. Într-un decor fermecător, creat exclusiv din lumini de către light designer-ul Ramon Barbu, Valentina Zaharia, Albert Tajti și Lucian Maxim vor oferi spectatorilor 40 de minute de magie, inspirate din folclorul autohton. Adi Bulboacă semnează imaginea și montajul spectacolului pus în scenă la unteatru, Alex Lungu s-a ocupat de înregistrarea sunetului live, masterizat de Dan Damian, iar Ana Turoș a orchestrat producția show-ului difuzat online pe 20, 23, 24 și 25 decembrie. Mai multe detalii despre bilete, aici.

Fotografie afiș: Dragoș Toader
Fotografie spectacol: Ionuț Staicu

22
/09
/17

INTERVIU Născut în 1977, la Piatra Neamț, regizorul Daniel Sandu alegea să studieze în adolescență la Seminarul Teologic „Sfântu Gheorghe” din Roman, experiență care avea să inspire primul său lungmetraj – „Un pas în urma serafimilor”, care intră astăzi în cinematografe.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

07
/08
/17

Renumitul director de imagine italian Blasco Giurato semnează imaginea filmului românesc ”Octav”, al regizorului Serge Ioan Celebidachi, ce va rula în cinematografe începând cu 6 octombrie 2017. Marcel Iureș are rolul principal în filmul în care mai joacă actori precum Victor Rebengiuc, Andi Vasluianu, Lia Bugnar. Blasco Giurato a semnat imaginea a peste 100 de filme, printre care și „Cinema Paradiso”, pelicula premiată cu Oscar.

01
/08
/17

Românul celebru în străinătate care a descoperit Legea Constructală, Membru de Onoare al Academiei Române din 2011, Doctor Honoris Causa a 18 universități din lume este printre primii 100 cei mai citați din inginerie. Profesorul universitar la Duke University, universitatea particulară de elită în SUA, ține prelegeri pe tot globul și a publicat 30 de cărți.

21
/07
/17

Bogdan-Alexandru Stănescu (BAS) coordonează colecția „Biblioteca Polirom”. BAS (39 de ani) este poet și, din acest an, romancier. Cartea sa „Copilăria lui Kaspar Hauser” a fost primită cu entuziasm, primind elogii peste elogii. Ne-am întâlnit să stăm un pic de vorbă despre cărți, nu neapărat ale noastre. A reieșit că situația nu e deloc roz. Iată.

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.