„Cu orice preţ”. Regăsirea Americii tradiţionale
https://www.ziarulmetropolis.ro/cu-orice-pret-regasirea-americii-traditionale/

CRONICĂ DE FILM Inclus în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes şi ajuns acum în cinematografe, „Cu orice preţ” amestecă elemente de western şi de „heist movie” şi se ia în serios. Bine face, pentru că regizorul David Mackenzie stăpâneşte cu dexteritate tropii unor genuri cu tradiţie.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 august 2016

Într-o epocă în care formula de succes în cinematografia americană cu ceva pretenţii pare să fie pastişa ironică a cât mai multor genuri cu vechime, iată că vine un regizor european – scoţianul David Mackenzie – care ia în serios tradiţia westernului şi pe cea a aşa-numitelor „heist movies”, le aduce la zi şi oferă un frumos film de atmosferă.

Proiectat în acest an în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Film de la Cannes, „Hell or High Water” (tradus „Cu orice preţ”) îmbină un fir narativ cât se poate de clasic – doi răufăcători sunt urmăriţi de oamenii legii – cu o ambianţă de elegie.

Scris de Taylor Sheridan, cel care făcea o treabă bună şi la „Sicario (2015, r. Denis Villeneuve), filmul lui David Mackenzie urmăreşte doi fraţi (jucaţi de Chris Pine şi Ben Foster) care jefuiesc mici filiale ale unei bănci pentru a salva din mâinile creditorilor terenul ipotecat – dar bogat în zăcăminte de petrol – al mamei lor care tocmai a murit. Suntem într-o zonă familiară: scopuri nobile, pentru care însă se comit fapte în afara legii. Însă cine a spus că graniţa dintre bine şi rău a fost vreodată ferm trasată?

Pe urmele celor doi bandiţi de conjunctură, dar suficient de hârşiţi şi pricepuţi în a-şi folosi, la nevoie, armele şi pumnii, pornesc doi poliţişti cu experienţă – unul în pragul pensionării (Jeff Bridges) şi un altul cu origini indiene (Gil Birmingham), motiv de ironii din partea colegului său.

David Mackenzie alternează scenele dinamice în care cei doi fraţi comit, cu destulă stângăcie, jafuri după acelaşi tipar şi îşi tot schimbă maşinile, cu momente din ancheta, urmărirea şi aşteptarea celor doi poliţişti. Totul se încheie cu o tradiţională confruntare sângeroasă (o urmărire de maşini, apoi un schimb de focuri într-un peisaj arid şi stâncos ca în vechile westernuri), însă a cărei desfăşurare nu este deloc previzibilă.

„Hell or High Water” trasează totodată portretul unei Americi a micilor oraşe, cu aceleaşi bănci, baruri şi moteluri parcă de la întemeierea ţării (nu lipseşte nici măcar figura legendară a cowboy-ului). Prin panoramări şi cadre de la înălţime, spectaculoasele peisaje naturale – prăfuite, dar scăldate într-o lumină blândă – sunt puse elegant în evidenţă. Iar asta în timp ce muzica electrizantă a lui Nick Cave şi Warren Ellis dă tonul şi ritmul acestui film surprinzător de proaspăt.

Fără ca „Hell or High Water” să fie un film inovator şi fără a face din omagierea tradiţiei ţelul suprem, David Mackenzie propune un cinema deopotrivă „entertaining” şi de profunzime.

„Hell or High Water” („Cu orice preţ”) intră de vineri, 12 august, în cinematografe, fiind distribuit de Ro Image 2000.

Hell or High Water, SUA, 2016

Scenariu: Taylor Sheridan

Regie: David Mackenzie

Distribuţie: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges, Gil Birmingham

Rating: ●●●○○



31
/10
/15

Filmul ”Usturoi”, producția independentă filmată în întregime în Transilvania, a fost difuzat în această săptămână la penitenciarul de maximă siguranță din Aiud, în cadrul unei proiecții speciale, la invitația serviciului de Educație și Asistență Psihosocială din instituție.

31
/10
/15

După o săptămână cu săli pline, peste 30 de premiere, invitați speciali, dezbateri și multe alte evenimente, Les Films de Cannes à Bucarest le oferă iubitorilor de cinema un weekend cu proiecții suplimentare, la Cinema Studio și Cinema Elvire Popesco.

31
/10
/15

„Scriem pentru a împărtăşi cu ceilalţi dacă ne-a plăcut un film. Scriem pentru a încerca să înţelegem filmul. Trebuie să căutăm adevărul obiectiv al filmului. Criticul este cel care încearcă să se înşele mai rar decât ceilalţi. Meseria de critic este una solitară” – criticul de film Pascal Mérigeau.

31
/10
/15

În acest weekend, Paramount Channel oferă recompense speciale fanilor genului horror. Sâmbătă și duminică, telespectatorii români vor intra în atmosfera specifică de Halloween cu ajutorul filmelor The Haunting (31 Octombrie, 23:00), Friday, the 13th IV (1 Noiembrie, 1:10), Friday the 13th VII (1 Noiembrie, 03:00), Case 39 (1 Noiembrie, 23:00), The Ring (2 Noiembrie, 01:10), Friday the 13th VIII (2 Noiembrie, 03:20).

30
/10
/15

CRONICĂ DE FILM E greu de spus care au fost intenţiile reale ale lui Jacques Audiard cu „Dheepan” (2015), un film minor în cariera sa, dar care i-a adus totuşi un Palme d’or (fără strălucire şi glorie) la Festivalul de la Cannes.

30
/10
/15

În perioada 6-8 noiembrie, la Cinemateca Union, va avea loc prima ediție a Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF), un eveniment dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi din întreaga lume. Festivalul va propune publicului familiarizarea cu diversitatea formelor de dans și a abordărilor cinematografice contemporane.

30
/10
/15

„Prima călătorie aleasă de mine nu poate fi decât drumul spre mare. Spre Marea Neagră. Bucureşti – Constanţa – Mangalia. Un drum făcut de atâtea ori, cu drag şi emoţie, un drum încărcat de amintirea părinţilor mei, a concediilor făcute cu ei. Amintire a întâmplărilor din vacanţe, a întâmplărilor din tren, a oamenilor întâlniţi, a observaţiilor de tot felul” – Marina Constantinescu. Îndrăgita realizatoare tv porneşte călătoria spre mare sâmbătă, 31 octombrie, în cel de-al treilea episod al seriei Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+

29
/10
/15

Începând de vineri (30 octombrie 2015) filmul care a câştigat anu acesta premiul Palme d’Or, la Cannes, poate fi văzut în cinematografele din România. Jacques Audiard, regizorul lui Dheepan, este unul dintre cei mai aclamați cineaști ai momentului. Notorietatea internațională a venit odată cu filmul Un profet, câștigător al Marelui Premiu la Cannes 2009.

28
/10
/15

Intitulat „Magia muzicii de film“, concertul extraordinar cu Ruxandra Maria Urdăreanu (soprană) şi Dan Stoenescu (pian) va avea loc joi, 29 octombrie 2015, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale (intrarea prin Calea Victoriei nr.88).

27
/10
/15

„Se întâmplă lucruri curioase de pe urma filmului… O doamnă în vârstă a venit după un spectacol în culise şi mi-a sărutat mâna, vă daţi seama?, şi eu eram o puştoaică de 26-27 de ani... Primeam buchete de flori, de nu puteam să le cuprind cu braţele şi nu aveam unde să le pun în autocarul cu care circulam. Ţin minte că o florăreasă a luat toate florile din găleată şi mi le-a pus în braţe… Am trăit momente interesante, care ar fi putut fi periculoase pentru mintea şi sufletul meu. Noroc că eu sunt o persoană echilibrată şi nu mi-a luat Dumnezeu minţile, pentru că putea să mi se urce la cap, dar am menţinut balanţa.” - Teodora Mareş. Frumoasa noastră actriţă împlineşte astăzi 53 de ani.

26
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Assassin”, noul şi aşteptatul film al regizorului taiwanez Hou Hsiao-Hsien, este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă cadrele lungi şi viteza excepţională din scenele de luptă minuţios coregrafiate.

26
/10
/15

A XIX-a ediție a Festivalului de Film Francez se desfășoară în perioada 26 octombrie - 8 noiembrie în opt orașe din țară, incluzând o săptămână inedită în colaborare cu publicația Cahiers du Cinema - celebră revistă de critică de film. Festivalul va fi deschis în București și Brașov pe 30 octombrie, în Timișoara, Iași și Cluj-Napoca — pe 29 octombrie, în Sibiu — pe 28 octombrie și în Constanța — pe 26 octombrie. În Buzău, Festivalul Filmului Francez se desfășoară pe 6 și 7 noiembrie.