„Cu orice preţ”. Regăsirea Americii tradiţionale
https://www.ziarulmetropolis.ro/cu-orice-pret-regasirea-americii-traditionale/

CRONICĂ DE FILM Inclus în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes şi ajuns acum în cinematografe, „Cu orice preţ” amestecă elemente de western şi de „heist movie” şi se ia în serios. Bine face, pentru că regizorul David Mackenzie stăpâneşte cu dexteritate tropii unor genuri cu tradiţie.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 august 2016

Într-o epocă în care formula de succes în cinematografia americană cu ceva pretenţii pare să fie pastişa ironică a cât mai multor genuri cu vechime, iată că vine un regizor european – scoţianul David Mackenzie – care ia în serios tradiţia westernului şi pe cea a aşa-numitelor „heist movies”, le aduce la zi şi oferă un frumos film de atmosferă.

Proiectat în acest an în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Film de la Cannes, „Hell or High Water” (tradus „Cu orice preţ”) îmbină un fir narativ cât se poate de clasic – doi răufăcători sunt urmăriţi de oamenii legii – cu o ambianţă de elegie.

Scris de Taylor Sheridan, cel care făcea o treabă bună şi la „Sicario (2015, r. Denis Villeneuve), filmul lui David Mackenzie urmăreşte doi fraţi (jucaţi de Chris Pine şi Ben Foster) care jefuiesc mici filiale ale unei bănci pentru a salva din mâinile creditorilor terenul ipotecat – dar bogat în zăcăminte de petrol – al mamei lor care tocmai a murit. Suntem într-o zonă familiară: scopuri nobile, pentru care însă se comit fapte în afara legii. Însă cine a spus că graniţa dintre bine şi rău a fost vreodată ferm trasată?

Pe urmele celor doi bandiţi de conjunctură, dar suficient de hârşiţi şi pricepuţi în a-şi folosi, la nevoie, armele şi pumnii, pornesc doi poliţişti cu experienţă – unul în pragul pensionării (Jeff Bridges) şi un altul cu origini indiene (Gil Birmingham), motiv de ironii din partea colegului său.

David Mackenzie alternează scenele dinamice în care cei doi fraţi comit, cu destulă stângăcie, jafuri după acelaşi tipar şi îşi tot schimbă maşinile, cu momente din ancheta, urmărirea şi aşteptarea celor doi poliţişti. Totul se încheie cu o tradiţională confruntare sângeroasă (o urmărire de maşini, apoi un schimb de focuri într-un peisaj arid şi stâncos ca în vechile westernuri), însă a cărei desfăşurare nu este deloc previzibilă.

„Hell or High Water” trasează totodată portretul unei Americi a micilor oraşe, cu aceleaşi bănci, baruri şi moteluri parcă de la întemeierea ţării (nu lipseşte nici măcar figura legendară a cowboy-ului). Prin panoramări şi cadre de la înălţime, spectaculoasele peisaje naturale – prăfuite, dar scăldate într-o lumină blândă – sunt puse elegant în evidenţă. Iar asta în timp ce muzica electrizantă a lui Nick Cave şi Warren Ellis dă tonul şi ritmul acestui film surprinzător de proaspăt.

Fără ca „Hell or High Water” să fie un film inovator şi fără a face din omagierea tradiţiei ţelul suprem, David Mackenzie propune un cinema deopotrivă „entertaining” şi de profunzime.

„Hell or High Water” („Cu orice preţ”) intră de vineri, 12 august, în cinematografe, fiind distribuit de Ro Image 2000.

Hell or High Water, SUA, 2016

Scenariu: Taylor Sheridan

Regie: David Mackenzie

Distribuţie: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges, Gil Birmingham

Rating: ●●●○○



02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.