Dabija, despre bătrâneţe – „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” / Premieră pe ţară, la Naţionalul ieşean
https://www.ziarulmetropolis.ro/dabija-despre-batranete-variatiuni-pe-modelul-lui-kraepelin-premiera-pe-tara-la-nationalul-iesean/

Alexandru Dabija semnează regia spectacolului „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin”, aducând-i împreună în lumina reflectoarelor pe Călin Chirilă, Doru Aftanasiu, Ionuţ Cornilă şi Radu Homiceanu.

Un articol de Petre Ivan|18 februarie 2015

 Alexandru Dabija, regizorul spectacolului ariaţiuni pe modelul lui Kraepelin „Mi se pare firesc să încep ceva despre Alzheimer cu «mi-aduc aminte»… Eu mi-aduc aminte. Tu, nu. Mi-aduc aminte de un text care m-a fascinat acum mulţi ani. O piesă de teatru de David Mamet: «Duck Variations». Doi bătrâni stau pe bancă, în parc, se uită la raţele de pe lac şi vorbesc. Am vrut să fac spectacol cu textul ăsta şi nu am putut…”

Actorii de o anumită vârstă cu care regiworul şi-a dorit să lucreze nu mai rezistau la cantitatea uriaşă de text şi la numeroasele nuanţe care trebuiau respectate, în timp ce actorii care ar fi putut, tehnic, să joace, erau prea tineri, mărturiseşte Dabija care, în cele din urmă, nu a reuşit să fac spectacolul.

De curând însă,  Alexandru Dabija a dat peste textul lui Carnevali, text care i-a readus entuziasmul de atunci, mai ales că este vorba despre „un text Dabijafoarte bun şi nu trebuie neapărat jucat de oameni foarte bătrâni”.

Traducerea este semnată de Sorana Lupu, iar scenografia, de Dragoş Buhagiar. Video design – Andrei Cozlac, asistent regie- Delu Lucaci, asistent scenografie- Ioana Smara Popescu.

Bătrâneţea este o temă care mă bântuie de mic. În tinereţe eram fascinat de bătrâneţea extremă ca de un spectacol, nu ştiam de procesele degenerative, de Alzheimer. Acum sunt interesat de ce mi se întâmplă mie, de cum e cu omul când îmbătrâneşte. Am stat în ultimii ani în preajma şi printre tineri. Tinereţea nu este un merit, aşa cum bătrâneţea nu este o boală. E plin de tineri paralizaţi de neputinţă şi e plin de bătrâni proşti ca noaptea – Alexandru Dabija

„Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” va avea premiera joi, 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala „Teatru Cub” a Naţionalului ieşean.

Foto: Alexandru Dabija, Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin – Teatrul Naţional din Iaşi

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.