Dacă e vară, e Marlene Dietrich. În fiecare miercuri, la Telecinemateca, pe TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/daca-e-vara-e-marlene-dietrich-in-fiecare-miercuri-la-telecinemateca-pe-tvr-2/

Din această săptămână, TVR 2 vă invită în fiecare săptămână, la Telecinemateca, să o urmăriţi pe Marlene Dietrich într-un ciclu ce a programat până la jumătatea lunii septembrie, o selecţie a celor mai reprezentative filme din cariera artistei.

Un articol de Petre Ivan|4 iulie 2016

Considerată una dintre cele mai frumoase actriţe ale marelui ecran, Marlene Dietrich a aprins imaginaţia admiratorilor – bărbaţi şi femei deopotrivă – nu doar cu ochii ei de felină, pomeţii eleganţi şi buclele blonde, ci şi afişând o siluetă androgină, îmbrăcată adesea în costume bărbăteşti, sfidând preceptele morale ale societăţii.

Debutând în cinema în Germania natală, după ce un accident i-a spulberat visul de a deveni violonistă, Dietrich îi atrage atenţia marelui regizor austriac Josef von Sternberg, care o distribuie în primul film german sonor, „Îngerul albastru” („Der Blaue Engel”, 1929). Succesul internaţional al acestuia le aduce amândurora un contract la Hollywood şi colaborarea cu Von Sternberg, care-i va fi mentor şi partener de viaţă.

Divă şi muză

De-a lungul carierei sale hollywoodiene, care a continuat până la sfârşitul anilor 1950, Marlene Dietrich a jucat alături de parteneri nu mai puţin celebri – John Wayne, Gary Cooper, Cary Grant, James Stewart – şi a fost muza unora dintre cei mai mari regizori ai secolului XX: Ernst Lubitsch, Rene Clair, Billy Wilder sau Alfred Hitchcock.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a fost unul dintre cei mai activi susţinători ai trupelor americane; concertele ei ridicau moralul soldaţilor şi apariţiile ei în public au contribuit la strângerea de fonduri pentru armată.

Când marele ecran nu i-a mai oferit roluri de protagonistă, Dietrich s-a întors definitiv la prima ei iubire, scena. În anii ’60-’70, spectacolele ei de cabaret din Las Vegas sau Londra, în care apărea, conform obiceiului său, fie în rochii elegante, fie purtând frac şi joben, proiectau aceeaşi imagine a unui star incontestabil, provocator, în afara tiparelor.

Programul celor nouă filme marcante din cariera lui Marlene Dietrich, în fiecare miercuri, de la ora 20.10, la Telecinemateca:

Marlene Dietrich6 iulie – Dezonorata (DISHONORED – SUA, 1931)

13 iulie – Shanghai Express – SUA, 1932

20 iulie – Viciul blond (BLONDE VENUS – SUA, 1932)

27 iulie – Împărăteasa Roşie (THE SCARLET EMPRESS – SUA, 1934)

3 august – Capriciu Spaniol (THE DEVIL IS A WOMAN – SUA, 1935)

24 august – Dorinţă (DESIRE – SUA, 1936)

31 august – Frumoasa din New Orleans (THE FLAME OF NEW ORLEANS – SUA, 1941)

7 septembrie – Linia vieţii (GOLDEN EARRINGS – SUA, 1947)

14 septembrie – Scandal internaţional (A FOREIGN AFFAIR – SUA, 1948)

Foto: Marlene Dietrich – tvr 2

20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.